Endelig 4 i familien :=) Skrevet 24. juni 2008 #1 Skrevet 24. juni 2008 Noen som gir velling til sine 8 uker gamle babyer? å hvor mye/lite grøtpulver bruker dere? Gutten vår har begynt å spise lite og er mye våken. På natta våkner han mye oftere enn før og det virker som at han er sulten uten at han får i seg det han har behov for i hvert måltid. Jeg vurderer derfor å gi litt velling slik at han får mer næring selv om at han ikke spiser like mye som før. Er ikke ute etter at han skal sove hele natta, så det er ikke derfor jeg evt gir han velling, bare så det var sagt
2 hjertegull :) Skrevet 24. juni 2008 #2 Skrevet 24. juni 2008 Vil råde deg på det sterkeste til å ikke gjøre det.. Jeg ville også gi da Mia var tre måneder, men helsesøster sa at om jeg ga før 4 mnd kunne jeg være me på at hun utviklet allergi.. Du bør heller amme oftere.. Hører man skal legge til å ofte ungen vil.. Min spiste lenge lenge annenhver time, om natten også..
Endelig 4 i familien :=) Skrevet 24. juni 2008 Forfatter #3 Skrevet 24. juni 2008 Jeg ammer ikke. Han ville ikke ha puppen, så han får mme. Det er derfor jeg vurderer å tilsette en halv ts eller noe oppi mme'a til kveldsmåltidet. Han er tydelig sliten men får ikke sovet skikkelig pga at han våkner for ofte og må ha mat. Han får mat når han våkner og vil ha, men han klarer ikke å spise nok til at han får sovet sånn som han trenger.
Labambie Skrevet 24. juni 2008 #4 Skrevet 24. juni 2008 Ja,det er mange som gjør dette! Men uansett så anbefaler jeg deg å ta kontakt med helsetasjonen for skikkelig gjennomgang av det! :-) Kan hende det kan unngås. Det er virkelig ikke bra når de er så små. Men klart,må man så må man. Men greit å ha hs på sin side og be om råd og tilrettelegging der.
Endelig 4 i familien :=) Skrevet 24. juni 2008 Forfatter #5 Skrevet 24. juni 2008 Takk for svar! Kommer ikke særlig godt overens med helsesøstra vår, men skal høre med dem før vi gir. Jeg fikk selv velling når jeg var 2 mnd og jeg lever da enda.... :)
2 hjertegull :) Skrevet 24. juni 2008 #6 Skrevet 24. juni 2008 hehe, mente ikke at han kommer til å dø av det da Var bare det at vår helsesøster var så streng på det skjønner du.. Får ikke du byttet helsesøster?
Mooncake Skrevet 25. juni 2008 #7 Skrevet 25. juni 2008 Hei, Jeg har også en på 2 mnd som får mme, og jeg har ett barn fra før. Jeg er ikke så sikker på at babyen er sulten når han våkner på natten. Kanskje han har en rap, avføring eller har litt vondt i magen. Hvor mye melk drikker babyen iløpet av et døgn? Istedet for å gi grøtpulver så tidlig så ville jeg forsøkt å gi mer mat på dagen om du mener at han er sulten. For dersom du virkelig ønsker at han skal sove hele natten (sånn i framtiden...) så er cluet å gi de nok mat på dagen, det er ikke lurt å venne de til mye mat på kveld/natt. Babyer har perioder hvor de er mer urolige. F.kes, så har vi en litt slitsom tid for tiden. Poden sovner 22, våkner 01 (rap), 03 (mat), 04 (rap), 05 (?)... = utslitt. Har også lekt med tanken på å gi grøtpulver tidlig, men har bestemt meg for å vente til han er 3,5 mnd. Dersom babyen din ikke spiser utrolige mengder mat i løpet av et døgn, så er det inget belegg for å gi grøt. Og ikke glem at barn har et sugebehov som lett kan forveksles med sult.
Endelig 4 i familien :=) Skrevet 25. juni 2008 Forfatter #8 Skrevet 25. juni 2008 Det varierer hvor mye han spiser og hvor ofte. Dess mindre mat pr måltid dess flere måltider i døgnet. Så alt i alt får han jo i seg samme mengde. Jeg har som sagt ikke tenkt å blande i grøtpulver enda, men lurte på om dette var noe noen hadde gjort og hadde erfaring med, og det var det jo!! så tusen takk for alle innspill I natt og i dag har poden spist 150 ml pr måltid og han sover da lenger mellom og er tydelig mer fornøyd med livet.... Håper at dette bare var en liten periode og at den nå er over for hans egen del mtp å få nok hvile mellom måltidenen
Mooncake Skrevet 25. juni 2008 #9 Skrevet 25. juni 2008 150ml pr måltid høres passe ut. Rådet fra meg er å forsøke å få han til å spise "store" måltider, istedet for mange små. Da vil din hverdag bli mer strukturert (du vet når han skal ha mat) og han får nok mat i magen til å sove på. Jeg har jobbet ganske hardt med 4t intervall mellom måltidene på dagtid.
petite fleur Skrevet 25. juni 2008 #10 Skrevet 25. juni 2008 Må bare fortelle hva min hs sa til meg da vi pratet om velling: Hvis ungen kun får mme, kan det være risikabelt å gi de velling. Hvis de ikke liker vellingen, kan de komme til å assosiere flasken (som de da får både mme og velling fra) med noe vondt, og dermed nekte å ta den fullstendig. Dermed får du ikke gitt ungen melk, siden vi ikke har puppen som back-up :-)
vårblomst08 -Pelle kom 16/4- Skrevet 25. juni 2008 #11 Skrevet 25. juni 2008 Hei! Jeg tenkte å sende deg ei melding for å slippe moralske pekefingere her inne, men fikk det ikke til, så jeg tar i mot det som kommer.... Jeg fikk barn nr 3 for 10 uker siden, og han og hans to eldre søsken har alle fått velling fra åtte ukers alder. Vi gjorde heller ikke dette bare for å få sove mer om natta, men fordi våre barn rett og slett trenger mer enn morsmelk. Så snart de har fått velling har de blitt roligere både dag og natt. Og mer fornøyde barn = mer uthvilte foreldre, er iallefall vår mening. Men her finnes mange meninger. Ville bare fortelle hvordan vi gjør det. Vi gir med skje fordi vi er redde for at ungen skal foretrekke flaske fremfor pupp (dette skjedde med eldste). Ga to-tre ts de første kveldene, og økte så etterhvert. Nå lager han godlyder mellom skjeene, og riktig koser seg. Lykke til uansett hva du velger å gjøre!
mammalade4 Skrevet 25. juni 2008 #12 Skrevet 25. juni 2008 Jeg tror ikke det er noe "riktig" og "galt" uansett hva en velger. Hver og en må nesten prøve å se hva som passe best for en. Hvis du tror at melka absolutt ikke er nok så synes jeg du kan prøve som vårblomst har gjort. Men prøv og å gi færre men større måltider og vil han ikke ha mer etter halve flaska så ta en pause, få han til å rape og så gi mer. Bare noen tanker... (men det kan hende han bare er inne i en urolig periode og at det går seg til.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå