Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 14 mnd som har astma. Han får flutide fast og ventoline i tillegg når han er forkjøla. Han har nå hatt hoste veldig lenge, 5-6 uker. Han er ikke direkte allergisk, men slo ut litt på gress og katt på allergitest. Han er i grei form ellers, bortsett fra at han hoster en del, spesielt under aktivitet, før/under måltid og på natt. Noen ganger brekker han seg og kaster opp litt under måltidene. Er det noen som har erfaring med noen form for allergimedisin i tillegg til astmamedisiner. At det kan være derfor han hoster så lenge.

Noen som har noen tips og råd???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Gutten min på snart 15 mnd har barneastma.

Han fikk også Flutide og Ventolin ved behov..

Men han hostet en del om dagen,og var litt småtett flere ganger om dagen,men som gikk bort etter ca 15 min..

Men så fikk vi tillegg medisinen,Singulair,og nå er han ikke tett eller hoster i det hele tatt ;)

Akkurat vært litt forkjølet også,men ikke tett nå heller,så har ikke hatt bruk for Ventolinen ;)

Bare så vidt han hoster litt om dagen,men ikke om natten,så dette synest jeg er bra..

Var barnelegen på sykehuset som sa vi kunne prøve Singulaire i tillegg hvis vi synest han var litt tett selvom han bruker Flutide fast.

Jo,min hostet slik som din før vi begynte med Singulaire også.

Det er ett pulver som vi gir han på skje om kvelden bare.

Men nå hadde ikke minien her noen allergier heller da..

Skrevet

Hva er singulaire?

Skrevet

Det er en astma medisin,men den finnes bare i pulver til barn under 2 år,og over 2 år,så er det i tabletter.

Har ikke helt satt meg inn i det,men det er en forebyggende astma medisin,nesten det samme som Flutide,men virker på en litt annen måte..

Gi inn på denne siden,sånn halveis nedover,så finner du informasjon om ulike typer astma medisiner ;)

http://www.naaf.no/no/Fakta/Astma/Behandling_av_astma/

Bare å spørre hvis du lurer på noe ;)

Skrevet

Takk for svar. Jeg leste litt på felleskatalogen om de. Er det vanskelig og få disse av fastlegen tror du? Syns de tar så lett på hoste hos barn. Men han har jo fått påvist astma hos barnelege på sykehuset tidligere i mai og har gått på astmamedisiner siden februar. Ikke vanlig at de skal hoste så lenge syns jeg... Virker ikke ventoline og flutiden godt nok kanskje?

Skrevet

Kan hende sønnen din trenger litt mer,slik som min,men det vet jeg ikke..

Ventolinen virker nesten ikke her,men flutiden har virkning,men var ikke godt nok..

Jeg bare sa til fastlegen att de på sykehuset sa vi kunne prøve singulaire,og da fikk vi resept..

Men han var fortsatt tett da hun lyttet på han,så det i seg selv att han var det selvom han fikk flutide utgjorde nok att vi fikk resept på singulaire.

Er han tett,eller hoster han bare?

For meg så høres det ut til att de medisinene han da får ikke er nok,men igjen,jeg er ingen lege.

Er ikke sikkert det som passer for vår sønn passer for dere,men jeg antar att han har blitt betraktelig bedre etter oppstart av medisiner?,men det henger i enda?

Også er det vel det om dere bruker passe mengde med flutide også..

Vi bruker nå 125 mg,en puff morgen og kveld..

Men jeg synest du skal dra til legen igjen og fortelle att hvordan han er.

Noe må kunne gjøres.

Det tar på å hoste hele dagen på en slik liten kropp-

Skrevet

Takk igjen for svar. Han virker ikke spesielt tett, kanskje litt tett i nesen. Hosten er nå ganske løs og har vært det en stund. Han har vel hostet siden begynnelsen av mai. Han får flutide 50 mg fast 2 puff morgen og kveld og ventoline har han tatt nå siden begynnelsen av mai siden han har hostet siden den tid.

Kan jo være at han kanskje trenger noe allergi medisin i tillegg også, selv om de sa han ikke kunne kalles allergisk siden han kun slo ut litt på allergitestingen.

Men vi får ta oss en tur til legen og se hva de kan gjøre. For som du sier så er det slitsomt for en liten kropp og holde på sånn.

Et spørsmål til: har du hjelpestønad ifht til at han har astma? Barnelegen på sykehuset rådet oss til å søke om dette siden vi brukte en del tid på medisinering og opplæring ifht barnehage/barnevakt.

Skrevet

Hjelpestønad?

Hva er det?

Har ikke hørt om noen ''rettigheter'' ang han og astmaen vi..

Hva er det vi har krav på da?

Og du,Ventolinen er jo en anfallsmedisin,så er jo ikke riktig det att han skal bruke det hele tiden..

Også så lenge da gitt!!

Skrevet

Vi har også to astmabarn.

Tror ikke du får noe hjelpestønad? Hvorfor tar det så lang tid med opplæringen?

Vi gir 2 doser ventoline og 2 doser fluitide morgen og kveld til to barn, vi brukte vel ikke særlig mange minutter på å lære det?

Vi har fått beskjed om å gi Ventoline før fluitide i perioder der barna er veldig tett ellers skal man gi kun fluitide. Ventoline er jo kun en akutt medisin.

Mulig man kan søke om noe ekstra syke barn dager, men ikke noe annet hjelpestønad tror jeg

Skrevet

Gir dere Ventoline fast hver dag?

Skrevet

Nei.

1. uke: 2 puff ventoline og 2 puff fluitide morgen og kveld

2. uke: 2 puff fluitide morgen og kveld

3. uke: 1 puff fluitide morgen og kveld

Vedlikehold i gode perioder: 1 puff fluitide om morgenen

Ved sykdom går vi tilbake til start på denne listen. Den uken vi gir ventoline kan vi gi opptil 4 ganger i døgnet, hvis barna er veldig veldig dårlig. Barna er 1.5 år og 4 år

Skrevet

Vi har fått en behandlingsplan av barnelegen til begge barna og det er den vi følger. Flutiden gir vi fast, mens ventoline gies ved begynnende forkjølelse og som taes en uke etter symtomfrihet. Har vært til forskjellige barneleger med barna våre og begge har de like behandlingsplaner, så jeg velger å stole på denne og følge denne.

Er mange forskjellige former/typer for astma.

Ellers var det barnelegen vi var hos sist som rådet oss til å søke hjelpestønad, da ho mente at dette medførte mer tid for oss enn hvis vi ikke hadde hatt astmabarn. Har ikke søkt ennå, venter på rapport fra barnelegen, så vet ikke hva utfallet blir. Vet at det kanskje høres rart ut, men jeg går ut fra at ho vet hva ho snakker om....

Ellers lykke til med deres astmabarn og takk for fine innspill og tips.

Skrevet

Hei!

Datteren min er 21 mnd og får samme medisiner som sønnen din. Hun har også vært forkjøla lenge nå i forhold til før. Kaster også opp slim om natt og mellom måltider da hun hoster og hoster:(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...