Flue på veggen Skrevet 24. juni 2008 #1 Skrevet 24. juni 2008 litjpia vår er 2 uker gammel og vi vurdere å gi smokke (helsesøstra har "godkjent" det), men hvor tidlig gav dere smokke? og hvorfor? har dere noen erfaringer med fordeler og ulemper? takker for alle svar:)
mor33 Skrevet 24. juni 2008 #2 Skrevet 24. juni 2008 Heisann;)Jeg startet m smokk allerede første dag hjemme,,,,, jenta mi hadde så sug hele tiden å spiste til ho kastet opp hver gang,,,, så for å roe d ned så ville jeg gi henne smokk.Å roet henne samtidig som d gikk greit m amming og div.Nå er ho 4 mnd og får grøt og har smokk å syns livet er herlig )))
Gjest Skrevet 24. juni 2008 #3 Skrevet 24. juni 2008 Vi startet vel rundt 2 uker, og det gikk helt fint. Vi måtte innom noen merker før vi fant en som "passet", men det tok kun et par dager. Fordel barnet roer seg Ulempe ... ingen. Lille vår er 11 mnd nå, og bruker det kun når han skal sove. Så lenge dere er konsekvente på at smokken kun skal brukes ved behov og ikke noe man suger på konstant ser jeg ingen ulemper med smukken.
Yrha Skrevet 24. juni 2008 #4 Skrevet 24. juni 2008 ...og her kommer motinnlegget.. Vi valgte bevisst å ikke gi smokk. I begynnelsen prøvde vi litt, men da gutten ikke ville ha, så prøvde vi ikke mer. Han hadde et stort sugebehov, men fikk da pupp i stedet. Innen 3 mnd hadde dette roet seg, og hadde ingen behov for smokk. Det fins forskning som antyder at bruk av smokk i de første 6 ukene av ammingen, bidrar til redusert melkemengde, da tiden ved brystet blir kortet ned på. Den ene vesentlige fordelen er jo at smokk om natta kan redusere faren for krybbedød. Ulemper er at barnet kan miste smokken flere ganger om natta, barnet kan bli avhengig av smokk ved alle anledninger, noe som er slitsomt for både foreldre og barn. Jeg er glad for at jeg ikke har gjort babyen min avhengig av noe. Men jeg er nok ganske alene i dette landet om å ha dette synet den allerhelligste smokk.. Lykke til!
twoboys & a girl Skrevet 24. juni 2008 #5 Skrevet 24. juni 2008 Prøvde smukk da første var 2 uker. Ville ikke ha. Andre da han var 1 uke. Tok den litt frem til han var 2 uker(!). De vil ikke ha smukk. Bruker bamse, kluter å biter på iblant.
CB-BabyBoy Skrevet 24. juni 2008 #6 Skrevet 24. juni 2008 Lillegutt fikk smokken allerede på sykehuset han. Etter amming nr 20 så skjønte vi at det var noe mer som skulle til. Jeg nekter plent å være hans personlige smokk, skal jeg lissom sitte med puppen ute hele tiden da? En jordmor sa ååå nei, kan ikke gi smokk før etter 4 uker, 2 andre sa så lenge de har melkebæsj, så er det ikke noe problem. Og han her har overhodet ikke droppet noe mat, heller motsatt Han vet at mat er mat og når han ikke vil ha smokken, så spytter han den kun ut! Det sies også at smokken reduserer faren for krybbedød stort, dog jeg har ingen link som kan støtte dette dessverre. Kanskje den foreningen for uventet barnedød eller hva de heter har. Jeg ser det poenget med en smokk som faller ut, men dette reguleres kjapt. Lillegutt får smokken når han legger seg pga sugebehov og våkner ikke om den faller ut. ps! gratulerer med nyfødt baby HI tenker nok hun er en nydelig liten jente jeg
Annie Bailey Skrevet 24. juni 2008 #7 Skrevet 24. juni 2008 Min første fikk smokk på sykehuset. Han lå på nyfødtintensiv og var født 5 uker før termin og fikk dette for å stimulere sugelysten siden jeg ikke var sammen med han hele tiden.. Vi fortsatte jo å bruke dette selv om ammingen etterhvert ble etablert, men må si at selv om jeg trodde at dette var et hjelpemidden ble det etterhvert det motsatte. Da ungen ble noen måneder begynte jo jeg som mange å oppleve at ungen ikke ville sove uten smokk, at han våknet når smukken manglet osv. og mye mer... Da vi fikk vårt andre barn som nå snart er 11 mnd startet vi også med smokk da han var etpar uker... men han ville ikke ha den.. fortsatte å bruke den fordi det var jo slik jeg hadde lært å roe urolige barn, men han ville ikke ha den og brakk seg.. Så jeg måtte jo finne alterntive måter å roe barnet på... og så en dag tok han smokken og da gikk jeg å kastet den.. Hvorfor? Fordi jeg da hadde lært at det abslutt ikke var noe hjelpemidden og jeg har fått smokkebruken langt oppi halsen.. Den lager MYE mer frustrasjon enn nytt her i huset ihvertfall..
Gunni_2 Skrevet 24. juni 2008 #8 Skrevet 24. juni 2008 Første brukte aldri smokk, hadde liksom ikke så mye sugebehov og da var liksom vitsen borte da. Med minsten prøver jeg å gi smokk, for han har begynt å suge på tommelen. Det er lettere å bli kvitt en smokk når han blir eldre enn en tommel som sitter fast. Har et søskenbarn som sugde på tommelen til hun var nesten 12 år...
partyoffive Skrevet 24. juni 2008 #9 Skrevet 24. juni 2008 Ja her er det ingen fasit. Det kan være både fordeler og ulemper med smokk og ikke smokk. De fleste er nevnt. Tror nok dette er noe man bare må prove seg fram med. Alle babyer er forskjellige også. Vi har nå nr.3 - han er 3 mnd. og nekter plent smokk. Spytter den ut. Nå har han begynt og tygge litt på den fordi tennene har meldt seg i gummene hans veldig tidlig. Men vi prover og prover. Forskjellige merker og forkjellige måter, fordi vi VIL at han skal ta den. Vår forste tok den, men ikke for hun var 5 mnd. Hun fikk den kun når hun skulle sove eller vi var i bilen. Hun hadde en i sengen og en i bilen. Dagen etter 2 års dagen hennes tenkte vi 'briste eller bære ' og tok den vekk, dette fungerte over all forventing. Så kom nr. 2 og hun nektet plent og ta hverken smokk eller flaske. Etter og ha erfart hvor slitsomt det er at de ikke tar den VIL vi at nr. 3 skal ta den. Når du er på motorveien i bilen og babyen hyler i baksetet kan det hjelpe og troste babyen til du kan stoppe, istedenfor at han skriker seg til sovn og omtrent mister pusten. Når de får tenner men ikke kan holde en biteleke enda, hjelper det med smokken. Når de ikke er sultne, men trenger noe og suge på for og sovne hjelper smokken. Ellers så overspiser de og gulper det alt opp igjen. Det er maange flere grunner til at jeg er for smokk. Den kan ha effekt på barnets tann stilling. Når du tar barnet til 3 års tannlege sjekk kan de lett se hvilke barn som har brukt mye smokk, litt smokk, eller ingen smokk. Hvor alvorlig det er og har litt skjev tanngard...? Tja, det er opp til den enkelte og bedomme. Man kan jo bare sette grenser fra starten. F. eks bare når de skal sove og i bilen. Det er litt kipt med de barna som må ha denne smokken i munnen konstant hele dagen hvor man omtrent må ta smokken inn og ut for hver bit når man mater de, som sitter med den når de er ute i vognen, leker på gulvet.....det kan jo bli litt mye og kanskje litt latskap på foreldrenes side..? Deilig når de er stille!? Litt kjipt også når man som foreldre blir så vant til det at man ikke prover veldig konsekvent og ta den vekk når barnet blir 2 og 3 år. Har sett barn som er 4 og 5 som fremdeles får smokk. Her må man bare prove seg fram. Helr opp til deg hvordan smokkebruken dres blir tror jeg. Barnet vil fortelle deg hva det vil, så må dere som foreldre bare være observante og regulere. Jeg stemmer FOR smokk!
happybirthday Skrevet 24. juni 2008 #10 Skrevet 24. juni 2008 Yrha! Du er ikke alene. Jeg har ikke engang prøvd å gi barna mine smokk! Bare tatt et bevisst standpunkt om at jeg ikke ville gi barna mine smokk, og jeg har 3 stykker. Min sambo trodde ikke det gikk an, da vi ventet vårt første fellesbarn, da han har også blitt hjernevasket som de aller fleste her til lands, til å tro at babyen omtrent kreperer hvis h*n ikke får smokk. Men han oppdaget jo at det utmerket gikk an, så når vi nå ventet vår nr 2, så var det en selvfølge for han også at vi ikke skulle ha noen smokk. (Ja, jeg hadde en fra før, før jeg traff sambo)
Yrha Skrevet 25. juni 2008 #11 Skrevet 25. juni 2008 happy birthday: så greit å høre at vi er flere som har bevisst ikke brukt smokk. Det er ikke mange av oss, har inntrykk av at i utlandet så er det en mye større bevissthet rundt dette. Ellers vil jeg tilføye at man kanskje må ta et standpunkt, og vite med seg selv hvorfor man faktisk bruker/ikke bruker smokk. En baby som aldri har fått smokk vil ikke savne den heller. Derfor er jeg uenig med partyoffive som sier at en baby trenger smokk for å roe seg i bilen, når den skal sove, for ikke å overspise osv. Babyen venner seg til å roe seg selv (etter hvert - puppen er mer enn god nok de første månedene), i stedet for å være avhengig av noe (det fins selvfølgelig unntak, men disse er nok færre enn vi tror). I de første månedene av babyens liv, bør sugebehov leses som sultbehov og nærhetsbehov stort sett. På engelsk heter det 'pacifier', som betyr passifiserer. Vil vi virkelig at babyen vår skal være en passiv aktør i sitt eget liv? Nå skal jeg ikke påstå at ingen barn trenger smokk, fordi enkelte babyer er vanskelige å roe. Er foreldrene i tilleg utålmodige (jeg sikter ikke til noen her altså!), så vil de fort ty til smokk, og kanskje dette er til det beste for alle. Mitt poeng er egentlig at vi er altfor lite kritiske til smokkbruk her til lands. 'Alle' bruker det og ingen snakker om ulempene.
Gjest Skrevet 25. juni 2008 #12 Skrevet 25. juni 2008 Etter at amming var etablert har jeg latt alle mine tre barn prøve smokk, men da bare når de skal sove. Eldstemann nektet plent å ta verken smokk eller flaske. Jeg fungerte som hennes sutteklut, hvilket ikke var særlig bra for det ble altfor mye småsutting på puppen de første månedene. Når det er sagt, tror jeg nok ikke at hun har savnet noen smokk. Andremann fikk smokk allerede på sykehuset. Årsaken var at man, fordi han var 5 kg ved fødselen, skulle måle blodsukkernivået hans flere ganger for dagen, og da måtte det gå 4 timer mellom hver gang jeg ammet han. Han var en stor og sulten gutt, så å vente i 4 timer mellom hver amming var ikke morsomt for noen av oss. Vel hjemme igjen ble smokken kun benyttet ved soving, altså i sengen eller i vogna, aldri ellers. Tåteflaske var ikke han heller særlig interessert i, selv om han var vant til smokk. Da han var ca 7-8 mnd spyttet han selv ut smokken for siste gang, og tok den aldri mer igjen. Tredjemann fikk smokk da vi kom hjem fra sykehuset forrige uke. Den brukes også bare når hun skal sove, og jeg tror vi kommer til å satse på å slutte med den før hun er 1 år. Jeg er helt enig med de av dere som ikke ønsker denne passiviseringen av barna. Det ønsker ikke vi heller, derfor har vi bevisst valgt å kun bruke smokk til innsovning. Barna blir dermed vant til at smokken er noe som hører sengen til. Slik vi har brukt smokk har vi forøvrig aldri opplevd at smokken har vært til hinder for amming. Det var snarere førstemann som IKKE brukte smokk som slet mest ifht amming. Likevel; jeg ammet begge de to eldste lenge; i hhv 13 og 18 mnd, og jeg har til hensikt å amme lenge denne gangen også.
MathildeC Skrevet 25. juni 2008 #13 Skrevet 25. juni 2008 Jeg respekterer absolutt de som ikke vil gi barna sine smokk av diverse årsaker (selv synes jeg vel tannstilling er den viktigste motforestillingen). Selv gav vi smokk til jenta vår da hun var cirka 2 uker. Hun ville ikke ha den, men vi fortsatte litt og plutselig ble hun glad i den. Hun har alltid bare fått hatt den når hun skal sove eller gå tur (når hun skal sove på tur) og når hun er syk. Vi tar den bevisst ut når hun er våken ellers fordi hun snakker mye mer uten den. Når den faller ut om natta så våkner hun som regel ikke, men noen ganger gjør hun det og vi gir den tilbake. Det jeg HAR merket er at de venninnene mine som har barn som ikke bruker smokk (kun to), så har de store problemer når barnet er sykt eller f.eks når de er på langreise og barnet er overtrøtt o.l. Jeg har i hvert fall vært veeeeeldig glad selv for at vi har smokken. Har aldri angret på den introduksjonen, men jeg begrenser som sagt bruken, da jeg er litt kritisk til for mye smokkebruk.
BlåklokkaVest Skrevet 25. juni 2008 #14 Skrevet 25. juni 2008 Mine 3 gutter har alle fått smokk på sykehuset. Som jordmoren sa: hvis ikke du putter smokken, så blir du smokk selv! :-) Jeg synes det er helt ok med smokken, og synes ikke det var vært noe problem i det hele å venne dem av med det. Så jeg er en av dem som har med ferdig kokt smokk på sykehuset :-)
BlåklokkaVest Skrevet 25. juni 2008 #15 Skrevet 25. juni 2008 Skriver også under på denne :-) Den er til god trøst når den lille er lei seg. En ting til: Jeg har med vilje vent mine barn til å bruke koseteppe. Dette fordi de sover så godt da, og fordi det er en svært godt trøst når mamma ikke er i nærheten. Når andre skulle passe har det aldri vært et problem så lenge tutten og teppet er med! Når de skulle begynne i barnehagen ble dette også redningen når de ble lei seg. En pedagog som heter Winnicott anbefaler faktisk slike "overgangsobjekter" til barnehagentilvenningen :-)
lille sprelle Skrevet 25. juni 2008 #16 Skrevet 25. juni 2008 Smokk er et bedre alternativ enn fingrene. Lettere å venne av og da bedre for gom og tannstilling. Lite stilig med tommelen i munn på første skoledag... Reguleringsutgifter kan jo også bli store Derfor SMOKK!
<3 2008 <3 2012 <3 Skrevet 25. juni 2008 #17 Skrevet 25. juni 2008 Yrha og Happybirthday Endelig noen som har samme mening som meg:) Føler meg ganske alene om og ikke ønske at jenta vår skal bruke smokk, så da er det godt å høre at det er andre som også er i mot det. Jenta vår er 5 mnd og har aldri brukt det og det er jeg glad for:) Men man får alle gjøre hva man føler er best for sitt barn:)
partyoffive Skrevet 25. juni 2008 #18 Skrevet 25. juni 2008 Yrha, Kanskje jeg burde korrigere meg selv og si at jeg er ikke MOT smokk, istedenfor og si at jeg er FOR smokk. Mitt poeng var at alle babyer er forskejllige. Og som jeg startet innlegget med, her erdet INGEN fasit svar. Jeg har hat en som tok den og en som ikke ville ha den. basert på disse 2 stikk motsatte erfaringene, vil vi at nr. 3 skal ta den av div. grunner. Ikke fordi vi er utolmodige foreldre, men fordi noen babyer TRENGER fasktisk det lille extra som en smokk kan gi. Er ikke enig i at sugebehov alltid leses som sultebehov. Mange babyer vil suge for og sovne når de er trotte og/eller over trotte, når de holder på og få tenner, eller når de rett og slett bare vil kose seg! Bruk av smokk er heller ikke ensbetydende med mangel på nærhet. Satt ofte og koste med min forste i armene mens hun suttet på en smokk, for og soven eller bare kose seg. Dette kan fint kombineres. Når det gjelder smokke bruk i utlandet vet jeg ikke hvilket/hvilke land du sikter til, men jeg har ikke på noen måte inntrykk av at man bruker mer smokk i Norge enn andre land. Har de siste 15 årene bodd i USA, England, Nederland, Tyrskland og Guam. Kan ikke si at jeg er enig i dette. Spesiellt ikke i USA, England og Irland. Pacifier = passive aktorer i sitt eget liv...den er vel trukket litt langt? Pacifier har vel kanskje litt med sammenligningen med brsyt og gjore!? En passiv pupp rett og slett! I England & Irland kaller de det en 'Dummy' = altså en falsk pupp! Alle babyer er forskjellige. Ikke alle kan like lett roes med på 'natrulige' måter hvis du vil. Min nr. 2 var rett og slett utrostelig. De forste 2 årene av hennes liv var rett og slett ett slit for både oss og henne. Jeg er overbevist om at livet hennes og vårt som foreldre ville vært bedre hvos hun ville ha tatt smokken. Så min erfaring motbeviser sterkt din teori om at det de ikke kjenner til savner de ikke, og de lærer seg andre metoder og roe seg på. Vi provde ALT med henne. Ingenting var en god måte og roe henne på. Hun tok ikke klasek, ikke smokk, var ikke interesert i kosedyr, ikke interesert i koseteppe, ville ikke bli holdt på den ene eller andre måten, var ikke sulten....Vi tok henne til legen flere ganger. Trodde det var noe som plaget henne, hun var frisk som en fisk. Bare utrolig vanskelig og roe. Somregel endte det med at hun gråt seg til sovn. Hjemme, i vognen, i bilen....vi ba på våre knær om at hun ville ta smokk, kosedyr, teppe; at vi ville finne en måte og holde henne på e.l. som ville hjelpe...I dag er hun 3 1/2 og verdens gladeste jente som elsker og legge seg med kosedyrene sine. Sovner uten problemer helt alene...? Kanskje du har så langt vært veldig heldig med dine ved at de har hatt det i seg og lære seg alternative måter og roe seg på? Mine 3 er alle veldig forskjellige. Alle metoder fungerer ikke like godt på alle 3....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå