Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Ønsker synspunkter på dette, da jeg ikke vet helt hva jeg skal gjøre... Sønnen er 3,5 mnd, og jeg fullammer. Han har sovet godt på natten hele tiden (hadde kolikk, men ikke på natta). Fra starten våknet han 12,3,6..Men nå legger han seg ca 19, er da stuptrøtt. Først våknet han da ikke før 6. Fikk pupp og sovnet til 9. Men nå har han flyttet tidspunktet fra 6 til 4, så 3 så 2 og i går kveld 23:30. Og er tilbake på å våkne hver 3 time. Gråter ikke, er bare sulten, og sovner etterpå. Ammer 30-45 min.... Sover mindre på dagtid og nå, får liksom ikke helt ro på seg. Ammer mer på dagtid og. Ut i fra dette er jeg selv ikke i tvil, her trengs det mer næring. MEN, han har slitt med avføringen. Har avføring kun en gang i uka (oftere lengre tid), og han strever veldig. Avføringen er normal, og som de sier, de får ikke forstoppelse så lenge de bare får mm.

Det jeg er redd, er at magen skal bli enda tregere..

Synspunkt mottas med takk!

Også tips på hvilken type grøt dere startet med!

På forhånd, Takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanig at de får en vekstperiode rundt 3-4 mnd alder der de trenger mer mat og er mer urolige. Når du har fått opp melkemengden din vil det igjen roe seg. Jeg ville ikke startet med ekstra mat så lenge ungen legger på seg fint.

Skrevet

Du kan prøve med grøt på dagen, å se om han tåler det nå.

Jeg gjorde det samme med mi si, for hun begynnte å våkne alt for ofte.

Men det med avføringa er helt normalt.. bebier som kun får mm kan faktisk gå opp til 14 dager før det kommer ut. Du kan jo prøve hipp sin som er økologisk, eller småfolk sin... det var den jeg begynnte med..

men du kan også putte litt sviskesaft opp i grøten for å få fart på avføringa.. det kan jeg låve deg hjelper!

Skrevet

At de ikke får forstoppelse med kun mm, syntes jeg er tull. Jeg har en gutt som har sliti fælt med å få bæsja, tykket veldig men det har ikke kommet noe før etter noen timer og det har til og med gått utover søvnen, han har våknet for å trykke. Begynte med laktulose (istedet for malt) da løsnet det, han ble en helt ny gutt, sov bedre og ble mer fornøyd.

Ang nattesøvnen ville jeg begynt litt forsiktig med litt maisgrøt blandet med mm/mme og gjerne malt. Kan helt sikkert lage det veldig tynt som velling. Han er jo nesten 4 mnd.

du kan jo også høre med Hs, høre hva hun syntes om dette.

Skrevet

Signerer over. Ville ikke startet grot hvis han legger på seg ok. Kan også være at det er noen tenner som begynner langt nede i gummene. Han kan ha vokst smerter. Det er så mange grunner til at han kan skifte på nattrytmen. Oferer man pupp så spiser de jo litt uansett om de er sultne eller ikke. Biter han litt når du ammer så vet du jo at det er kanskje er noen tenner som har begynnt.

Skrevet

Jeg synes ikke du bør prøve med grøt før han er 4 mnd uten å snakke med HS om det først i allefall. Som en over her har svart så er det sannsynligvis en vokseperiode og melkemengden justerer seg etter hans behov. Min jente hadde også bare avføring en gang i uka så lenge jeg fullammet, det er helt vanlig. Jeg fullammet til hun var 6 mnd og det gikk veldig fint. Vi hadde av og til noen perioder med litt uro og da måtte jeg amme oftere en stund for å få opp produksjonen.

Skrevet

Hei :)

Synes du hadde ett veldig fint innlegg..

Min jente var akkurat likedan. Hun er nå 4 mnd om to dager.

Jeg fullammer også, men da hun begynte å sove kortere intervaller bestemte jeg meg for å begynne med grøt..

Jeg fikk beskjed fra helsesøster om å ikke gi grøt før hun var 4 mnd, fordi da kan de utvikle allergi.

Men for en uke siden begynte jeg med smaksprøver. Da bruker jeg nestle sin risgrøt. Det står på fra 4mnd og at den er fin å starte med. Den blandes med morsmelk eller erstatning og ikke vann.. Skulle du ønske økologisk, er Hippo ett godt alternativ har jeg hørt. Aldri brukt det selv da..

Hun fikk først to dager på formiddagen, så jeg så at hun ikke fikk vondt i magen.. Å da flyttet jeg noen timer senere hver dag, så nå får hun før kvelds stellet, også får hun melk rett før jeg legger henne..

Jeg har hele veien spist fennikel tabeletter mot luft i magen. Det gjør ikke at hun får mindre luft, men den stopper ikke opp, passerer lettere. Eneste bivirkning er at jeg gasser endel selv :P

Skulle han få tregere mage, kan du bruke maltekstrakt. Har en venninne som gir det sammen med grøten til sin jente, for hun fikk tregere mage. Kjøpes i dagligvareforretning.

Hun får fremdeles bare to t-skjeer grøtpulver, så hun sover ikke så mye lenger ennå. Men en klar forbedring var det her. Etterhvert vil jeg øke gradvis så hun får en full posjon..

Masse lykke til, det er utrolig spennende første gangen de skal få noe annet enn melk :)

Skrevet

Hehe, her ble jeg like klok:)

Men, helsesøster sa, at når jeg skal begynne med grøt så skal jeg gi det motsatt av det som er logisk, altså: kveldsmat, middag, lunch så frokost... Pga at melkemengden er størst på morgenen.

Vokser bra ja...Veldig bra. Er en liten plugg. Er bare det, at han har lagt seg til så gode rutiner selv, som supersover:) (nr en sov ikke over før han var 5 år...:), så er redd for at den gode rutinen skal ødelegges. Men kanskje er denne frykten ubegrunnet??

HI

Skrevet

HI igjen her..

Det er snakk om to uker, så er han 4 mnd. Født 07.03.08..En mnd før tiden! Skulle det ha noen innvirkning? Hmmm.

Han gasser så du tror det ikke. Alle tror det er meg, for en så søt liten skapning kan umulig kvitte seg med denne lukten. Men men, bra lufta kommer ut:) Da han slet med kolikk, sa osteopaten at malt gjæret i magen, og kunne gi magesmerter (sa forøvrig det samme om sukkervann). Nå vil ikke jeg starte noen debatt ang bruken av osteopat, hehe, men jeg forholdt meg iallefall til det den gang. Hadde uansett tenkt å blande noe i grøten, da helst sviskesaft.

Han sliter også veldig når han skal ha avføring, tar i så han er helt tomat i ansiktet, og har tydelige smerter. Men, men, han er vel en av de som sliter litt med det. Men jeg må ta det til etteretning når jeg vurderer grøt.

En ting jeg lurer på, hvorfor er det flere av dere som sier dere gav først grøt på dagtid? jeg har alltid hørt "første måltid",grøt på kvelden. Mange teorier og tips i småbarnsjungelen:)

Skrevet

Man bør alltid teste ut ny mat på dagtid, sånn i tilfelle de reagerer på det. Da slipper man skriking og magevondt på natta... Når man ser de tåler det så kan man godt gi det på kvelden:-)

Skrevet

Åkej! Da var det jaggu bra jeg spurte:)

For jeg hadde nok kommet til å kjøre på med velling på kvelden, i starten. Men, jeg trenger bare en dag med prøving da eller? Og, bør jeg starte med bare grøt, for å se om han tåler det, for så og vente med sviskesaft (i grøten)?

Hehe, snakk om spørring...:)

HI

Skrevet

hvis det går bra første dagen, så ville jeg prøvd med litt mer andre dagen også på formiddagen, noen reagerer ikke før de har fått i seg litt mer en en ts.

ang sviske saft vet jeg ikke, men vet om fler som bruker laktulose, det fåes kjøpt reseptfritt på apotek.

Fra felleskatalogen:

Barn: Spedbarn: 3-6 ml pr. døgn blandet i morsmelk/morsmelkerstatning. Dosen kan etter noen ukers behandling reduseres noe.

Skrevet

Jeg hadde tenkt å begynne med grøt nå, pga urolige netter. Men det har roet seg, så var nok bare økedøgn.

Men uansett.. Jeg begynte å gi litt sviskemos for å se om han tålte det. Dette fordi jeg kommer til å gi litt sammen med grøten når vi begynner med den. Og man anbefaler ikke å gi to nye ting på en gang...

Så du kan jo gi litt sviskemos noen dager først, for så å gi det sammen med grøten når du begynner med den..?

Skrevet

Vet ikke om det at han er født for tidlig har noe å si.. Mi er kommet ganske langt i utviklinga å var født to uker på overtid enda..

Samme problemet her me at folk tror det er jeg som fjerter hele tiden, hun har værst skitlukt rett før hun får til å bæsje.. :) *ler*

Hvis han sa d gjæret i magen så gjør det sikkert det, bruk heller sviskesaft da.. Jeg bruker ingenting sammen med grøten enda, men får se hvordan "bæsjemønstret" blir etterhvert å om hun sliter..

Hun får enda veeeldig tynn grøt.. Mest melk egentli.. første gangen var det jo bare suppe, vanskelig å gi henne med skje, vi lo godt mens vi holdt på her :)

Skrevet

Hadde samme broblem som deg. Begynte rundt 3,5 mnd her også. Snakket med HS på 4mnd kontrollen. Begynte å bli sliten av å stå opp for å amme på natta. På det verste var det faktisk nede i 2-3 timer mellom måltidene både dag og natt. HS sa at dette er helt vanlig i denne alderen, og at jeg ikke behøvde å gi grøt da dette ville gå seg til. Men når han var 4,5 mnd og det ikke var tegn til bedring begynte jeg med grøt alikevel. Har en gutt som pleide å sove 9-10 timer på natta uten nattmat. Tenker det sån at det må da være bedre å begynne med grøt sån at de får sove godt, enn å være så streng på den 6mnd grensa. Både vi og babyen trenger søvnen! Snakket med en del erfarne mammaer, og de mente også vi bare skulle begynne med grøt.

Her begynte vi med maisgrøt, og den var meget populær fra første øyeblikk. Begynte med bare noen få ts pulver i mm, og økte sakte til full porsjon.

Når det kommer til at barnet ditt er hele 1mnd prematur er det meget mulig dette kan ha noe å si når det kommer til mat. Husk at grunnen til at man skal vente til minst 4 mnd er at tarmene ikke er ferdig utviklet og dermed ikke tåler så mye før de får magevondt i tillegg til at det er økt risiko i forhold til utvikling av matvareallergi. Når man blir født 1mnd for tidlig er systemet mindre utviklet enn en fullbåren baby. Derfor virker det logisk for meg at han derfor trenger litt lengre tid for å modnes. Men er langt fra sikker. Er vel ikke lenge til dere skal på 4mnd kontroll, ville iallefall ha ventet til det (husk at 2 uker er mye for en kropp på bare 3,5 mnd, så er mye modning som skjer på den tid). Så kan du spørre HS hva de synes.

Skrevet

Jeg snakket med HS idag for det virker som lillegutt her trenger mer mat, han ble 4 mnd på fredag. Hun sa at det beste var å gi smaksprøve på grøt på dagtid rett og slett fordi han er mer våken da og det er lettere å gi. Hun sa at når han har kommet opp i en full porsjon på dagtid, så kan vi begynne å gi på kvelden i tillegg. Frem til da kunne jeg både amme og gi litt mme på kvelden siden man ofte har mindre melk da.

Lillegutts soverutiner har vært soving fra ca 19 til 23 - blir foret i søvne da, sover til 06.30. I natt våknet han kl 03, men jeg klarte å holde an til kl 05. Så har han spist på slaget hver 3 time og våknet nå 20.30 for ny mat enda han sovnet 18.45 idag... Jeg kommer til å gi en liten dose mme ved siden av puppen etterpå for å se om det hjelper.

Han fikk forøvrig i seg en halv smaksporsjon av Småfolks "min første grøt" idag. Er noe med konseptet "skje" som han ikke er helt med på hehe. Et triks er å få de til å smile, dvs åpne munnen skikkelig og så lure inn skjea uten altfor mye på den. Jeg ler meg skakk av ansiktsuttrykkene, det er bare så moro å se hans forundrede fjes :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...