Lykke ♥gutt05 & jente08♥ Skrevet 24. juni 2008 #1 Skrevet 24. juni 2008 Skal male panelet i loftstuen vårt, grått og hvitt tror jeg.. (Grått med hvite lister) og så skal vi legge mørk grått gulv.. Men kan jeg bare vaske panelen og så male? Eller må jeg grunne med noe først? Og kan jeg bruke vanlig veggmaling? Er ikke så god på slik jeg.. )
Himmel og hav Skrevet 24. juni 2008 #2 Skrevet 24. juni 2008 Du bør kvistlakke, sparkle og pusse ned først. Det står masse gode tips på bl.s. www.jotun.no
to jenter og ett gull i magen Skrevet 24. juni 2008 #3 Skrevet 24. juni 2008 vi var ferdig med å male panel i hele huset på søndag:) vi grunnet først og så to strø. brukte vanlig lady oljemaling...
Lykke ♥gutt05 & jente08♥ Skrevet 24. juni 2008 Forfatter #4 Skrevet 24. juni 2008 ja, har lest dette jeg også Men er det nødvendig? *litt lat* )
Himmel og hav Skrevet 24. juni 2008 #5 Skrevet 24. juni 2008 Tror kvistlakking er lurt iallefall. Da slipper du at det "blør" og bllir sprekker i panelen. men det er no' herk! Har akkurat kjøpt et hus som har panel overalt, og jeg vurderer sterkt å beise isteden.
Gjest Skrevet 24. juni 2008 #6 Skrevet 24. juni 2008 Du må vaske først. Deretter MÅ du gå over hvert eneste kvisthull med kvistlakk, eventuelt kjøpe grunning med integrert kvistlakk. Hvis ikke vil det "svette" sevje o.l gjennom etter en stund og sette stygge fleker som er umulige å fjerne eller male over. På Flugger farge vet de mye om dette! Du kan bruke akrylbasert eller oljebasert maling. Anbefaler det siste, selvom det er litt mer lukt mens man maler og litt seigere og tyngre maling. Tenk over hhvor matt eller glansfullt du vil ha det, og velg grad etter det. De fleste kjøper halvblank maling. Ville også sparklet og pusset sikerhull o.l før jeg malte. Bruk riktig pensel. Lite maling om gangen. Mal med treet. Grunning + 2 strøk bør holde.
Sjokoladekaka Skrevet 24. juni 2008 #7 Skrevet 24. juni 2008 Du må vaske med fettfjernande vaskemiddel. salmiakkvatn går fint:) Og har ikkje du på kvistlakkpå kvistane, vil kvaen trekke gjennom, slik at du vil sjå alle kvistane etter ei stund. Og har du ikkje grunneing på, så vil du likevel måtte male fleire strøk, og du kan risikere at malinga ikkje "heng" like godt fast, også det etter ei stund:) Forarbeidet er utruleg viktig, faktisk:) Det er hoveddelen av arbeidet, sjølv om det ikkje viser mykje igjen av det etterpå. Eg vil anbefale oljemaling, men veit at det er gode vannbaserte produkt til slikt etterkvart:) Og treverket må vere tørt. Er det ny panel, så bør du vente ei god stund før du startar.
silje-Thea 010108;) Skrevet 24. juni 2008 #8 Skrevet 24. juni 2008 vi har ikke grunnet...noe kanskje.. å når det er malt panel syns jeg det er fint om man ser kvistene litt jeg... men er en fordel å vaske kjapt over først da... de nye vannbaserte malingene fra lady er mer enn godt nok på loft stue...olje maling brukes vel kanskje "mest" på kjøkken og sånn som trenger litt sterkere og mer vask...
Lykke ♥gutt05 & jente08♥ Skrevet 24. juni 2008 Forfatter #9 Skrevet 24. juni 2008 tenkte å bruke steamer på panelet da, og da blir det jo reint... Ser ut til at de fleste har grunnet med sånn kvist-ting først, så da er det vel kanskje lurt Takk for svar alle sammen!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå