Gå til innhold

Hvorfor er vi så vaske-hysteriske??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stadig vekk at jeg leser innlegg om hva som skal vaskes og når ting skal vaskes før babyen kommer... bilsete, dyner, puter, alle klær vi kjøper/får og gjerne en gang til hvis vi i iveren har vasket noe flere måneder før det kan brukes...

Er det bare meg som synes dette, eller er vi rett og slett litt vel hysteriske ang å vaske ting som skal være i nærheten av barna våre?

(ikke anklagende innlegg, jeg har selv vasket alt tøy allerede -også det som ikke kan brukes før ungen er et havt år eller mer, og dyna + dynetrekk m.m.)

Bare lurer om dette virkelig er nødvendig...

vasker man også utejakker/dresser og sko eller tøfler til barna??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er jo det at nyfødte ikke tåler de "bakteriene" som vi er imune mot, men det varer jo ikke evig. de begynner jo å tåle de i fire mnd alderen.

men å vaske tøy og dynetrekk er jo pga en vet jo ikke hvem som har tatt på det før oss.. det er litt ekkelt å tenke på. pluss at det er veldig stivt å kan være kjemikalier i som huden til nyfødte og små barn ikke tåler. kan få masse utslett.. det gjelder faktisk noen voksne også..

så jeg syns ikke det er så hysterisk. det er bare fordi vi nå vet hva små nyfødte kropper ikke kan resistere.

Skrevet

Enig med deg blir mor for 1.gang! Blir på grensen til hysteri,med all denne vaskingen av klær,hus og barn;-) En ting er å ha det rent,men ser ikke helt nødvendigheten av å ha det sterilt...Tror ungene trenger litt "skitt",for å bygge opp ett solid imunforsvar. Men selvfølgelig Her gjelder den gyldne mellomvei;-)

Skrevet

På besøk fra 2. tri og 1. gangs

men må bare spørre for når jeg hører hvor langt dette vaskegreiene går så tenker jeg:

"kansje man bør passe på at alle som kommer og skal holde babyen vasker seg på hendene da...?"

Kansje dumt spm, men når jeg har besøkt babyer på sykehuset så har aldri noen vasket seg på hendene rett før de tar i babyen og med tanke på at mobiler og slike ting er på topp 5 når det gjelder bakterier så kansje man burde også da...

Skrevet

er jo meninga at en skal først vaske seg på hendene for så å ta på seg sånn antibac før en tar på nyfødte.

jeg hadde blitt ilsint hadde noen prøvd å nærme seg mitt nyfødte barn med skitne hender. sier litt om dem

Skrevet

Nei,der går grensen! Klart vi må vaske hendene før vi tar på de små!!! Men jeg har da aldri opplevd at folk ikke gjør det...

Skrevet

Takker for svar da vet jeg det :) Føler meg litt naiv her, for jeg kan så lite :(

Selvfølgelig vet ja at man skal vaske seg på hendene bare vet at mange buker mobilen til å ta bilde å slikt, og så tar de på babyen etterpå. Det er nok ikke vondt ment, men mange som ikke tenker så langt :)

Skrevet

jeg hadde nok reagert veldig . for jeg føler at de fleste har fått med seg det med at mobiler er så fulle av bakterier. hadde ikke hatt noe problem med å si ifra om at det kunne de bare glemme. er jo tross alt det kjæreste du har. vil du heller verne barnet eller passe på å ikke kansje fornærme uvitende mennesker?

Skrevet

Handler ikke dette bare om nesting da? De som gleder seg sååå til babyen kommer, at den nest-beste tingen blir å gjøre forberedelser, sånn som vaske bilstoler, klær, sortere inn og ut igjen ting og tang. En hyggelig geskjeftelse mens man venter....

og når det gjelder bakterie-diskusjonen, klart man vasker seg, man nævler ikke noen opp i ansiktet uten å vaske seg, baby eller voksen.. ikke jeg i allfall. Men babyen overlever det nok, om det kommer en bakterie i ny og ne... :o)

Skrevet

jeg synes folk flest er for hysteriske når det gjelder vaskingen. selvfølgelig vasker man hendene før man tar i en nyfødt, men om man tar på mobilen etterpå og så tar på babyen er jo helt vanlig da! Man kan jo ikke vaske hendene i ett sett heller. det holder å holde seg ren på hendene ved å vaske dem jevnlig, som etter toalett besøk og så videre. Det er jo bakterier over alt, så om man mener at babyene ikke tåler våre bakterier så tåler de vel strengt tatt ikke å komme ut av magen da?:) De søte små babyene har ikke blitt så store enda at de kan forsvare seg mot våre bakterier på egenhånd enda, men det er jo der morsmelken kommer inn!:) Naturen ordner opp!:) Ikke misforstå meg, rent skal det være, men ikke sterilt eller vasking hver halvtime liksom!:)

Skrevet

Jeg synes også det blir vel mye av det gode med denne vaskingen..

Som de fleste her, er det en selvfølge å vaske hendene før du tar i de små, normal renslighet med andre ord..

Men å vaske nye dyner, puter og bilseter, synes jeg er hysteri. Noe annet er det med klær og sengetøy som babyen får rett på kroppen.

Jeg venter nr.6 i september og babyen får dermed mange søsken, som nok vil kose, klemme og ta på den lille...

Jeg kommer til å minne dem på håndvask, men tror også de små herdes av de normale baktriene rundt seg;)

Skrevet

babyer har jo et bra immunforsvar når de blir født... de har jo med seg mors immunforsvar og får mer igjennom melka. jeg vasker jo allt av klær og sengklær, og jeg forventer normal håndhygiene rundt babyen, men jeg vasker ikke absolutt alt av det som babyen skal være i nærheten av... da må man jo få renset sofa, senger gulvtepper og alt hjemme også...

Skrevet

æ vaske alt til lillingen, vil bare vite at alt e helt reint... men har åsså me d som en lenger opp nevnte me at d e kosen me å styre å årne til bebien kommer ut..:) e åsså i en familie me en hel del av allergia så prøve å gjøre d æ kan før at d ska sleppe å bli allergisk mot d meste... men så klart ska den ikke leve i et sterilt miljø heller:)

Skrevet

Jeg vasker klær og sengetøy for å få bort kjemikaliene, overflødig farge og den vonde lukta. Jeg vasker ikke trekk inni vogna, bilsetet, dyner ol. Ungen ligger jo ikke rett på dette.

Skrevet

Jeg er ogsaa paa moderatlinjen her, hva vasking angaar, selve babyen ogsaa faktisk! Jeg vasker alt forrige barn brukte, men gjerne paa 40 og 60 grader, pynteklaer til og med paa 30 grader. Koker bare gulpekluter osv. Ellers vasker jeg selvsagt sengetoey og saant, men jeg steriliserer ikke aboslutt alt som skal i naerheten av baby nei.

Ikke vasker jeg baby saa mye heller, husker vi bare toerket av mye forrige gang, jeg er ikke en saann mamma som bader barnet for hygienens skyld, mest for kosen til barnet faktisk.

Vi har vaert helt moderate med datteren vaar, og hun er nesten aldri syk faktisk. Faar jo en ting og to i loepet av aaret, men ikke 5-6 greier liksom.

Jeg forventer at de som kommer paa besoek er normalt renslige og kunne ikke finne paa aa be dem vaske seg ekstra for at de skulle holde vaar baby. Det minner meg litt om svigerinnen min som delte ut A4 ark med instrukser spesialdesignet for HENNES baby, som skulle foeelges til punkt og prikke, naar man skulle passe hennes baby. Man tok jo hoeflig i mot, men flirte litt i skjegget for aa si det saann.

Men man gjoer det man synes er fornuftig, noen slapper best av SELV ved aa vaere veldig paapasselige, det er jo oftest for seg selv man gjoer dette, og saa tror man at man gjoer det for baby... ;o))

Jeg har en venninne som har skrubbet og brukt alle tenkelige babysaaper og remedier paa barnet sitt siden det ble foedt, badet hver dag osv, gitt nesedraaper for den minste ting og gitt andre medisiner, omtrent bare det er "lovlig" Superoemt punkt dette, fordi hun gjoer det jo virkelig fordi hun vil barnet vel og tror det er noedvendig (at dette egentlig handler om hennes angstnivaa for ting er jo ikke noe man kan nevne for henne) Hun har det barnet jeg vet om som er mest sykt, som tilpasser seg daarligst og som liksom ikke faar proevd seg litt i verden. Venninnen min loeper etter barnet overalt saa han ikke skal falle, mater enda ved behov (barnet er over 4 aar) og toerker sikkert 20 ganger pr is barnet spiser. Det er virkelig curlingforeldre-tilstander. Men jeg bare smiler og sier ingenting, fordi det ville ikke foert noe godt med seg. Var litt godt aa skrive om det her, merker jeg....hehe.

Vel, man faar finne en gyllen middelvei man kan leve med og noen er ekstra noeye og noen er ikke saa noeye, som barnet mitt som fikk sove i en finkjole her i natt for saa aa gaa med den hele dagen i dag. Samme det, hun er jo ikke helt gullren da, men det faar bare vaere.... Og hun brukte samme kjole hele dagen i gaar ogsaa, saa saann er jeg da.

Hver med sitt, jeg kjefter ikke paa min overrenslige venninne jeg, hun er altfor god venninne til det. Men hun kjefter paa meg da, og tror det kommer til aa vokse traer ut av oerene paa mine barn naar de blir eldre, hehe... =o) Hun mener det er litt for gode vekstvilkaar inni der.

Skrevet

Et utrolig bra innlegg Femina hoeygravid !

Skrevet

Vel, noen faar representere "let's go a little bananas!" her inne... ;o) Dessuten mener jeg ikke at jeg har hele vettet, ikke ber jeg andre gjoere som meg heller, jeg bare forteller hva jeg gjoer, saa nye mammaer kan vite at det gaar an aa ta det litt easy ogsaa. Jeg har en rasende oppegaaende, harmonisk, kul og slettes ikke syk jente jeg, og noen ganger, spesielt naar vi skal besoeke svigers osv, da bader vi henne litt skikkelig... ;o)

Jeg anbefaler boken "Heia Mamma" til foerstegangsfoedende som er litt usikre paa hvor riktig man maa gjoere ting for aa komme til mammahimmelen naar man blir gammel og graa.

Maa jo bare legge til, klarer ikke aa holde meg, at jeg leste - saann ca da datteren min var rundt et aar, at det var et beskyttende lag som la seg inni oerekrik og krokene, som man ikke skulle skrape ut rett etter foedsel, fordi det hadde noe for seg i forhold til immunforsvaret osv osv. Tok en tur inni oeret til datteren min, og jaggu; der var det en liten rest av dette belegget, hehe..... Ikke har jeg skrapt av denne skorpen som her paa hodet heller, noe mange gjorde da babyene deres rundet aaret. Det var mye snakk om HVORDAN skulle man faa det bort, men ingen diskuterte HVORFOR det skulle bort.

Akk ja, det er plass til alle, ogsaa oss som tenker at det helst vil gaa godt, og som har god hvilepuls - samme hva som skjer.

Skrevet

Legger til at det aboslutt maa vaere plass til aa vaere saa noeye, forsiktig eller hysterisk som mulig ogsaa! Det er jo opp til hver enkelt. Bare hver med sitt altsaa.

Skrevet

Tenkte bare jeg skulle kommentere på dette med vasking av klær til de små.

Nye klær er innsatt med formalin (aka formaldehyd). Det er det samme stoffet som tar livet av deg når du drikker metanol. Dette er et stoff som tekstilindustrien bruker for at klærne ikke skal skrukke seg. Jeg hadde aldri vurdert å putte på mine små nye klær som ikke har blitt vasket først. Jeg vasker også mine egne nye klær for jeg synes formalin er et uhyggelig stoff.

Kjøper du klær i ubehandlet ull trenger du selvfølgelig ikke vaske.

Jeg vil ikke kalle dette hysteri ivertfall.

Skrevet

Jøsses... Det er jo ikke bare jenter her som har føda før da :/ Jeg er selv førstegangs og er passe så grønn på alt sammen..

Da er det vel greit at man har noen å spørre? Noen som kan hjelpe dem osv.. Jeg har selv spurt om det her inne, og synes ikke det er dumt at det spr.målet kommer ofte opp. Det betyr jo bare at man lurer og gjerne vil det beste for barnet sitt.

Det er sikkert MANGE spr.mål her som har blitt spurt 3784 ganger før, men det betyr jo ikke at man er hysteriske av den grunn..

*ler* HVEM ER FULL AV HORMONER I DAG A??? *lol*

ikke meninga å virke sur jenter ;) hehe

Skrevet

Enig i at det er greit å vaske klær og sengetøy, ting som skal rett på kroppen, mest for å få vekk kjemikalier fra farging og sånt.

Jeg går ut fra at folk jeg kjenner praktiserer normal håndhygiene og ville aldri finne på å be en som skal holde babyen om å gå og vaske seg på hendene først!

Vel og bra med håndvask men på vei fra såpa til ungen tar mange på mye forskjellig på veien... tenk bare vaske henda...skru av vasken...tørke seg... kanskje borti sykehussenga eller annet inventar på vei bort igjen (dersom på sykehuset)... et sykehus er ikke verdens mest sterile sted :)

Jeg som mor da, skal jeg vaske henda og bruke antibac før hver gang jeg tar på babyen min? Dette blir travlere enn jeg trodde!

Skrevet

Man skal faktisk ikke både vaske seg og ta på antibac. Det beste er å gjøre en av tingene.

Når det gjelder vasking, så er det viktigste at man vasker bort kjemikalier i nye ting som babyen skal ha på seg eller som er nært ansiktet.

Skrevet

De små tåler nok gaaaanske mye mer enn mamma tror, men det er nå så. Vi liker å stulle og stelle, og tenker nok at de er mye mer sårbare enn det de egentlig er. Det er noe av det å være mamma dreier seg om...! Kjærlig, beskyttende, vil alltid gjøre sitt beste. Stemmer det ikke ganske bra; at når mamma fryser, så er det første hun gjør å kle på barna sine ;)

Tror ingen friske barn tar stor skade av at ikke alt er gullende rent.. Likevel liker vi å ha alt "iorden" rundt vår lille skatt, og det er godt mulig vi overdriver det en smule noen ganger, men det gjør da ingenting :)

Jeg har vasket alle klær og sengklær, fordi jeg liker dem myke, nyvaskede og velduftende. Jeg vasker alltid sengklær, håndduker osv før jeg bruker det selv også.. Liker ikke stive butikkluktende ting :S

Men, jeg er nok ikke den som gjør mest ut av det heller.. Har ingen planer om å anskaffe antibac, kommer heller ikke til å kreve av besøkende at de må være nyvasket før de får ta i den lille..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...