tufsemor Skrevet 24. juni 2008 #1 Skrevet 24. juni 2008 Nå sitter jeg litt sånn matt på jobben.......dagen startet med funn av 2 lus og MASSE EGG i MITT HÅR!!!!!!! *stønn* Dette er 3.gangen jeg har lus på 1 1/2 år, så nå lurer jeg nesten på om jeg aldri har vært kvitt det etter første gang........ men jeg klødde i vinter, så etter all behandling stoppet kløen , og så begynte jeg å klø for 2 dager siden igjen.....???? Si at det er noen som vet om noe lurt, vær så snill!!!??? Jeg har tatt alle kurer, gredd gjennom massevis av ganger - sjekket etter en stund og ikke funnet noe - holdt meg unna ungenes hår (nesten).........riktignok prøvde jeg en sommerhatt på Lindex forleden og det florerer og har florert med lus på skolen til ungene, men likevel......!!!!!!! *sukk* Jaja, om dere er som min mor så antar dere nå at jeg er relativt sjuskete og at et litt støvete hus med sjeldent vaskede vinduer tiltrekker seg lus - og at man får som fortjent.....*sukk*..... Men jeg måtte dele i desperat håp om at noen har et godt råd..... Og forresten; GRATTIS til Dritgrei-jenta som jeg har hørt er så fin *smiler*
Maud Skrevet 24. juni 2008 #2 Skrevet 24. juni 2008 Jeg har ingen gode råd, men sender en oppmuntringsklem uansett. På den skolen storebror gikk, ble de aldri kvitt lusene. Av en eller annen grunn var det dessuten de samme som fikk dem igjen og igjen. Det eneste rådet de fikk var å gre og gre og gre for å bli kvitt alle egg og behandle to ganger. Sikkert akkurat det du har gjort... Jeg tviler vel på om du har hatt dem hele tiden, det ville du nok merket. Da jeg var liten hadde jeg lus. Jeg fikk "øyekatarr" med masse gult puss i øyevippene. Legen foreskrev salve, men den hjalp ikke. Det viste seg at katarren var masser av luseegg... Mamma gråt visst, for hun tenkte det samme som moren din. Hjemme hos oss ble huset vasket to ganger i uka og sengetøy skiftet og luftet like ofte siden vi var allergiske, så hypotesen om manglende renhold holdt liksom ikke ;-)
phantomet Skrevet 24. juni 2008 #3 Skrevet 24. juni 2008 ÆSJ!!!! *iiikkk* Lus er det verste jeg vet, og de gangene det har gått rundt på skolen og i barnehagen har jeg vært overbevist om at jeg har kjent invasjonen i mitt eget hår...som akkurat nå, men jeg antar at dine to Adam og Eva lus ikke har sent utsendinger til meg da vi klemte hverandre i forrige uke.... Jeg er enig med Maud at det er svært liten sannsynlighet for at du har hatt dem spesielt lenge, for det merkes...og klør som besatt. Nå vet jo jeg også at det ikke er noe som helst som skulle tilsi at du er en bedre kandidat for slikt enn noen andre, tror faktisk ikke lus smitter via skitne vinduer...*ler* Selv om jeg nok tror at moren din ikke er overbevist om det samme... Blir det full kuring av hodet igjen idag? Og har du sjekket de andre i heimen. Tenker da spes på minstemann som er glad i sove inne i den store sengen...? Ønsker deg lykke til som lusedreper! Klem
Gjest Skrevet 24. juni 2008 #4 Skrevet 24. juni 2008 I UK har de sluttet å anbefale kjemiske midler mot lus, fordi de har så mye problem med resistens. Det man anbefaler isteden er kjemming hver uke med lusekam i vått, balsambehandlet hår. Jeg har også lest at eddik skal funke. Jeg tror det er en mulighet for at du ikke har blitt kvitt det første gang. Alternativt må du og ungene ha drevet med smitte og gjensmitte, for det skal direkte hårkontakt til for å bli smittet (man tror nå at hodeplagg ikke er noen stor smittekilde). Hvis du har holdt bestanden nede med kjemming, vil du ikke kjenne så mye kløe. Dette leste vi oss opp på i august i fjor, for da, to uker før temin, oppdaget vi lus på samtlige. Snakk om timing.
tufsemor Skrevet 24. juni 2008 Forfatter #6 Skrevet 24. juni 2008 Takk for svar, alle sammen. Jeg krysser fingrene for at ingen lus hoppet over til deg, phantomet, regner med at de var dypt begravd i mitt tykke hår - opptatt med å formere seg......jævlene*grmf* jeg har også hørt at man ikke skal bruke kjemiske kurer mer, det er pga resistens at skolene nå ikke får bukt med lusa. Men det har kommet en ny kur med organiske stoffer som man skal bruke sammen med kamming og kamming og kamming......... Jeg må bare stå på og gre gjennom et par ganger om dagen, tenker jeg. Minsten skal til frisør og (nesten) barberes.(Han skal få beholde 2-3 mm). Heldigvis har lillemor helt lyst hår, så det er lett å sjekke når hun kommer hjem i morgen...... Eldstemann har familie- og nærhetsfobi for tiden, så ingen fare for at han verken har klemt oss for mye eller brukt samme håndklær*smiler* Og tufsefar har jo nesten ikke hår*ler* Kjenner at humøret og pågangsmotet er på vei opp. Her skal lusa bekjempes - jeg skal SEIRE*sukk* Forresten godt å høre at noen ikke trodde jeg hadde hatt det hele tiden, for akkurat den tanken er litt vemmelig, kjenner jeg.........
Gummelillan Skrevet 24. juni 2008 #7 Skrevet 24. juni 2008 Huff, klør bare ved å lese om dette, jeg ;-) Antar du ikke har hatt det hele tiden, men det klør ikke før du har hatt lus i 3-4 uker.... Men ikke mist motet. Kam til krampa tar deg i kombinasjon med kur så er du kvitt det på et blunk!!!! Lykke til!!!!
♥Snulder Skrevet 24. juni 2008 #8 Skrevet 24. juni 2008 Urk!!! Jeg får kløe av å lese luse-informasjonen som helsesøster på skolene sender ut med jevne mellomrom:=/ Der står det alltid at det er viktigst med kammingen! Jeg vil tro det er en nitidig jobb, men det er verdt å holde på med! Og i de samme brosjyrene står det med store bokstaver: LUS KOMMER IKKE AV URENSLIGHET!!! Så det så!!! Lykke til med å fjerne eklingene!!!!!
Tiggywinkle Skrevet 25. juni 2008 #9 Skrevet 25. juni 2008 Det virker som om lusen er veldig standhaftig om dagen. På skolen til storebror får vi mandlig lapper om lus.. Så her står lusekammen i hylla på badet og blir brukt ukentlig for å sjekke. Foreløpig har vi heldigvis blitt spart, men jeg vet at flere i klassen hans har hatt. Så det er nok mer flaks enn noe annet, de har jo my nærkontakt disse barna. Håper du klarer åskremme dem:-)
loppe Skrevet 25. juni 2008 #10 Skrevet 25. juni 2008 Det går veldig mye lus på skolen hos oss. Naboene har det "hele tiden" og særlig jentene i strøket er på overnatting hos hverandre hele tiden, og sitter limt inntil hverandre foran dataen. Jeg leste om lusebehandling fra gamle dager, og er begynt å vaske håret til ungene 2 ganger i uken med grønnsåpe. Hvis vi har hatt besøk av noen med lus, lar vi grønnsåpen være i et par minutter før vi skyller ut. Og etter det ( 2 år siden), har vi ikke hatt lus. Bytter sengetøy ganske ofte i tillegg. Kan jo hende vi bare har hatt flaks men.....
frøydis m/ 4 Skrevet 25. juni 2008 #11 Skrevet 25. juni 2008 Lus er noe dritt! Vi har hatt det tre ganger i hus, ene gangen på to av ungene, ellers bare en av dem. Mener også at daglig kjemming med lusekam i luseperioden gjorde at vi fikk knekket dem, og nå kjemmer vi en gang i uka eller hver 14.dag, sånn for sikkerhets skyld. men hvis du har hatt lus før, vil det begynne å klø ganske fort, og er da kjappere å oppdage enn første gangen. Ihvertfall er det hevet over enhver tvil at urenslighet er årsak. Jeg har sågar hørt at lusene trives bedre i rent hår. Lykke til med behandling og kjemming.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå