Gå til innhold

auuuu... nyrebekkenbetennelse og gallestein

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Var på trivelig jentekveld hos en venninne tirsdag for en uke siden. Der spiste vi kjempegod pizza. Kl 04 natt til onsdag våkna jeg av store smerter under ribbeina. Lå som ett belte rundt mellomgulvet, så det var vanskelig å ouste. Har vært borti det før, og har bestandig trodd at det var kolikksmerter. Har alltid spist pizza før jeg hatr fått det, Tok Paracet for å lindre smertene. Det har hjulpet tidligere.

Smertene ble ikke borte, og jeg kastet etterhvert opp, og det døyva det en liten stund, og jeg tenkte det kunne være omgangssyke. Sendte melding om at jeg ikke kunne ha dagmammaungen pga at jeg hadde kasta opp. Mannen min våkna etterhvert også, og fikk ungene på skola. Han mente også at det var influensa med magevondt for det var visst i omløp.

Utpå dagen fikk jeg feber også. Kasta opp alt jeg fikk i meg. samt at det gjorde bare mer og mer vondt. Sov nesten ikke natt til torsdag og var øm og hadde vondt under ribbena, noe jeg ga "omgangssyka" skylda for. I tillegg begynte det å bli ubehagelig å tisse, og jeg mistenkte uvi. Smerter nede ved hofta tilsa også dette.

Fredag morgen tok jeg en urinprøve, som var veldig grumsete, og ikke gjennomsiktig. Ringte legen og fikk komme inn med en gang. Hadde da neste ikke sovet, spist eller drukket de siste døgnene pga smertene. Urinprøven vist L+++, og ut fra smerter i nyrene mente legen det var nyrebekkenbetennelse.

Før jeg dro ville han kjenne på magen og sjekke ungen. Han klemte og spurt hvor jeg hadde vondt, og da han traff rett punkt holdt jeg på å besvime. Han ble bekymret, og mente jeg hadde gallesten. Jeg ble sendt på laben for blodprøver. De viste en crp på 200. Etter noen tlf til gyn på sykhuset fant han endelig en type medisin som jeg kunne ta.

Først i går ga den verste smerten seg. Legen min var redd jeg havne på sykehuset i løpet av helga, men slapp heldigvis det. Med 5 unger til hjemme og en mann som hadde 1. arbeidsdag i ny jobb i går hadde ikke det gått. Har fortsatt vondt, men i dag har jeg fått gjort litt husarbeid. Ble bare med bretting av klær, men skal lage middag etterpå. Ska på 3D- ul i kveld. Gleder meg.

Dette ble langt, men takk for at du orka å lese gjennom det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har hatt nyrebekkenbetennelse og gallestein selv... Var da ikke gravid, og jeg gikk med gallesmerter i over 1 og halvt år, før de endeli gadd å ta ordentli tak i det... de smertene er helt ville!!!! god bedring altså!!!! fjerna galleblæra jeg men smerter er der enda desverre. mystiske smerter de ikke finner ut av

Skrevet

Huff, takk for det. Er lei etter ei uke, jeg. Håper de finner ut av det hos deg snart, da. Tar heller en fødsel eller tre enn ei ny uke med dette.

Gjest Mamsen til 2,5 jenter
Skrevet

Huff, stakkars.

Jeg unner ikke engang min verste fiende å få gallestensanfall.

Jeg fikk gallesten i første svangerskap. Jeg visste ikke at det var gallesten før et par måneder etter barnet var født. Litt min egen feil, for jeg gikk ikke til lege før da. Men ble operert bre noen måneder etter det.

Fikk du noen diettråd med på veien?

Det er jo ingen som er like, men min erfaring er at du ikke bør spise fet mat, sjokolade og mat med sterk syre og mye krydder på tom mage. Ikke spise deg stappmett. I dette tilfellet kommer "slanketipset"; spise lite og ofte til sin rett. (Når jeg sier på tom mage, så er det fordi jeg er litt sjokoman, etter et lite måltid pleide det å gå fint for min del å spise en liten bit med sjokolade o.l.)

Det som skjer er at når du spiser den type mat vil galleblæren "hjelpe" leveren med å produsere galle. Når galleblæren tømmes og trekker seg sammen, "skraper" steinen/e mot de ekstremt senitive veggene inne i blæren. Og det gjør vondt - lenge!

Jeg merket det gjerne på kroppen de dagene jeg burde være ekstra forsiktig med kostholdet, hadde en litt sånn rar følelse i magen. Litt ubeskrivelig, men håper du vet hva jeg mener.

Lykke til videre!

Skrevet

Tusen takk for svar.

Klarer ikke mer enn noen få munnfuller mat uten at jeg får kjempevondt. Holder meg unna krydret og fet mat, ja. Min svigerinne opererte gallen for et års tid siden, og har fått noen tips av henne. Sjokolade har jeg ikke hørt om, men det frister ikke. Har levd på havrekjeks og bittelitt middag denne uka. Har gått ned noen kilo, ja. Ikke helt heldig når jeg er i uke 30, men jeg har nok å ta av så babyn tar det den skal ha. Har vært litt roligere der inne de siste dagene, men skal på 3D-ul i kveld, så da får jeg sjekka nurket.

Gjest leelu25 - tusen år til 1pp
Skrevet

UFF, det høres helt jævli ut, jeg vet desverre godt åssen du har det!

Jeg hadde den dritten der i 2005 og endte opp på sykehus i 8 døgn med en crp på 365 (!!!) helt syyykt.

Fikk grått meg til å reise hjem når den var nede i 50 etter 8 døgn med dårlig søvn.

Stakkars deg som er gravid i tillegg, det var ikke jeg men jeg hylte av smerte bare noen

Gjest leelu25 - tusen år til 1pp
Skrevet

.... ja.. ungen som var klåfingra :)

hylte bare noen tok på meg som du sier.

God bedring var det jeg skulle si, håper det gir seg fort, for det er veldig smertefullt.

Håper ikke du blir så ille at du får frostanfall med påfølgende hetetokter og risting i tillegg :/

Det er ikke no særlig!! Håper de passer godt på deg hjemme :)

KLEM

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...