August jente Skrevet 24. juni 2008 #1 Skrevet 24. juni 2008 hei. er i uke 34+2 i dag og på jordmor kontroll i dag ble det konstantert misstanke om sete leie... skal på ul mandag. noen som kan fortelle meg saksgangen i dette?? når sjekker de evnt om bekkenet er stort nok? blir man satt i gang? mulighet for ks? går dette fort med avgjørelser???
Midt i blinken Skrevet 24. juni 2008 #2 Skrevet 24. juni 2008 Er bare innom her tilfeldig ettersom jeg ennå hører til i 1.trimester, men har ei jente fra før og var akkurat i din situasjon den gang. Min jordmor (erfaren dame) fant ut at det var seteleie ca 3,5 uker før termin, og fikk UL for å være helt sikker. Etter det ble det kjapt bestilt bekkenrøntgen for å sjekke målene mine. Som førstegangsfødende får du nok være med å ta valget om du vil føde vanlig eller ta keisersnitt. De anbefaler generelt vanlig fødsel dersom ikke barnet er veldig stort - det er mange positive ting med å få avsluttet svangerskapet på naturlig måte, særlig for mor. Jeg hadde stort bekken og liten babyjente i magen, så etter klare anbefalinger (men mye tenking frem og tilbake) bestemte jeg meg for vanlig fødsel. Tror kanskje ikke du får gå så lenge over termin, men det er jeg usikker på. Hos meg ble det aldri en problemstilling ettersom turbojenta plutselig ville ut nesten tre uker før termin og i hui og hast ble tatt med keisersnitt før fødselen startet ettersom vannet gikk og navlestrengen fulgte med. Men alt gikk bra til slutt :-) Spør jordmor om alt du lurer på og bekymrer deg for - det er mye de kan svare på. Og så er det jo en gang sånn at vi ikke kan få garantier for at det går perfekt, enten du velger slik eller sånn. Lykke til, i alle fall!
August jente Skrevet 25. juni 2008 Forfatter #3 Skrevet 25. juni 2008 hei. tusen takk for svaret:) blir spennde på mandag. som jordmor sa kan hende jeg kjenner feil også el at snur seg før sjekk så vi får se:) lykke til vidre du også...
amalie 10.08.07 og thea 12.10. Skrevet 25. juni 2008 #4 Skrevet 25. juni 2008 Hei! Fødte i seteleie for 10 mnd siden. Titter innom fra andre terminmester. Amalie ville aldri snu seg helt i svangerskapet. Kjente aldri spark i ribbebeina. Fikk time tre uker før termin på kk. Fikk en kjempe grei lege som selv hadde født i seteleie. Vi gikk igjennom en setefødsel fra a til å og mulige komplikasjoner. Mangen av disse kan også skje ved en vanlig fødsel. Det ble tatt vekst ekstimering av amalie og siden jeg har stort bekken trengte man ikke å ta noe videre sjekk av bekkenet. Jeg bestemte meg for å føde naturlig, fikk informasjon om at det var vanlig med epidural under setefødsel da det er større del som skal ut først. Og at dette blir prioritert på føden forann en som føder vaginalt. Det er masse informasjon som kommer på en slik time, jeg hadde skrevet ned et helt a4 ark med spørsmål, men slapp å stille de fleste da jeg fikks svar på dem under samtalen. Jeg fikk bedskjed at jeg kunne tenke på hva jeg ville, men det beste for meg selv i ettertid var vanlig fødsel. Jeg var i grunnen instilt før jeg kom til denne timen at jeg ville føde normalt, så sant det ikke var noen spesielle grunner til at jeg ikke kunne gjøre det. Og jeg angrer ikke i det hele tatt. vannet gikk 23.45. Sete var festet på siste kontroll, så jeg kunne komme inn med egen bil. Samboeren min kjørte, han var litt små stresset. jeg satt i sete ved sidene av og smilte. ikke en ri, men det fosset mellom beina. Vel framme på føden ca 01.30 ble vi tatt i mot og sendt til obs posten siden jeg ikke hadde rier. Gjennomgikk vanlig innkomst, satt på do i lange tider mellom slagene og fikk meg en dusj da alt var unnagjort. Fikk bedskjed at jeg kom ikke hjem igjen før det hele var over. ca to startet riene og de kom tett 7 min, 4 min 3 min på tre rier. Samboeren trakk i snoren og en jordmor kom inn. mens hun stod på gulvet å sa dette kommer til å ta lang tid, kom det to kjappe rier til og jeg ble flyttet til føden i løpet av ti min. Rett før riene begynte hadde jeg blitt sjekket to cm åpning og litt moden. Orket ikke å ligge gikk den lange gangen fra obs til føden. på den tiden var det blitt 4 cm og innen en time var epiduralen på plass. Sete ligger å presser på nervene i bunn av bekkenet, så da denne var satt, forsvant strålesmerten nedover i beina, men jeg kjente riene godt. de skrudde opp epiduralen etter ønske. kl 06 full åpning, men fikk ikke presse enda, så de skrudde opp epiduralen til jeg ikke hadde kjempe presstrang. Grunnen var at hun hadde fin hjerterytme og lå litt langt oppe. i løpet av litt over en time var hun kommet langt ned, men mitt i vaktskifte, så jeg begynte å presse rett før kl 08 og 08.03 var hun ute. Fikk bedskjed etterpå at jeg hadde mye å gå på i forhold til epiduralen i dose. Men ville ikke ha for høy dose, så jeg ikke kjente noe, da fødselen kan ta lenger tid. Så de justerte den flott under hele fødselen, slik at jeg kom meg igjennom riene på en skapelig måte med pust og pes og prating mellom riene. jeg valgte dette da jeg ville være med på fødselen, ville kjenne noe så jeg følte det var min fødsel. Men dette er min avgjørelse. Og man opplever dem forskjellig. Jeg hadde en kjempe flott fødsel. og har fått bedskjed at det er nok sansynlighet for å føde i sete denne gangen også. Og jeg gruer meg faktisk ikke. Men en ting som kan være kjekt å vite er at det vil være flere personer tilstede i rommet akkurat når du skal føde. to leger, to jordmødre og en barnepleier, i tillegg venter barnelegen på gangen. Dette er for sikkerhetensskyld. Jeg kjenner noen som jobber på føden og hun sa det var skjelden de fikk bruk for alle, men de var der av hensyn til den fødene og barnet. Alle hadde hilst på meg en time før hun kom og fortalt hva de skulle gjøre. I det hun var født og alt var ok, var det kun jordmor og barnepleier igjen på fødestuen. og de neste timene fikk vi være neste aleine hele tiden og koste oss med amalie. jeg ville på barselloftet, men fikk ikke flytte over før jeg hadde tisset. det gikk fire timer. Vi koset oss i to dager før vi reste hjem. Når den lille blir født er det legen som tar i mot (i alle fall på kk i bergen) når barnet kommer ut vrir de barnet når det kommer sammen som du presser. i det rumpa har kommet, kommer resten av barnet av seg selv. dette for at barnet ikke skal sette seg fast i øvre dele av bekkenet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå