Gå til innhold

Hjelp!!Hva hadde dere gjort?(ang å kontakte barnevernet)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler jeg har kommet i en litt kinkig situasjon,og ønsker å høre andres mening og hva de evnt ville gjort.

Har ei nabodame som er alenemamma med en gutt på 8 år(har visst ei datter på 19 også,som ikke bor der).

Bodd der snart et år.

Ca.det siste halvåret har datteren min lekt ganske mye med denne gutten,han har vært mye hos oss og motsatt.

Har av andre hørt at denne damen har alkoholproblemer,og vært endel i kontakt med barnevernet tidligere.Hva sakene gjelder vet jeg ikke.

Hun er koselig å prate med,ikke noe negativt å si om henne sånn.

Hun er hjemmeværende pga en ryggprolaps.

Men det som er greia som får meg til å lure litt er:

Forrige helg var vi bedt på en gatefest på kvelden,ungene våre skulle være hos våre foreldre til neste dag.Skulle levere de på ettermiddagen.Samme formiddag lekte datteren vår og hennes sønn sammen.

De kom bort til oss og fortalte at mamma sov,og de fikk ikke vekket henne.Så han hadde skrevet en lapp hvor det stod at de var hos oss.

Første jeg spurte om var om hun pustet?Og hvor hun sov?Sov på soverommet,og hun snorket,så da var det iallfall liv i henne.

Et par timer senere går de tilbake dit,men kommer bort igjen etter en stund.Får fortsatt ikke vekket henne!Bare grynter og snur seg sier de.

Jeg spør om de bare hadde snakket forsiktig til henne eller prøvd å riste i henne.Men sønnen hennes hadde lagt seg over henne og ristet i henne.

Og da mener jeg at det kan da umulig gå an å sove så hardt uten å ha tatt noe,etter flere timer?

Etter en stund skal vi levere ungene hos foreldrene våre.Spør datteren min om hun hadde våknet.Men nei,da satt han i stua og ventet på at hun skulle våkne.

Hadde så forferdelig vondt av han da:-(

Må hjemmom og stelle oss til festen etterpå,og når vi kommer ser vi bilen hennes kjøre avgårde bortover veien(hørt at hun har kjørt i beruset tilstand tidligere)

Utpå natta er vi noen som bestemmer oss for å ta en tur på by`n.

Og den første jeg trefffer er denne mammaen.

Greit nok det,men hun har ingen familie eller noe i nærheten som kan se etter gutten.Og har hørt at hun ikke skal ut og drikke,visstnok avtale med barnevernet det også.

Spør hvor sønnen er.En annen nabo skulle se etter han(en som bor i en hybelleilighet i samme hus som de).Vet ikke om han satt inne hos de eller om han gikk innom av og til.

Denne mannen er vel heller ikke av de aller,aller skarpeste....men veldig snill tror jeg.Ikke noe vondt i ham.

Noen dager etter treffer jeg ei bekjent i butikken,hun er kusine av denne mammaen.Og hennes foreldre har visst tatt seg av denne gutten tidligere når det har vært problemer.

Hun lurte på om jeg hadde sett eller hørt noe,for barnevernet ventet visst bare på en telefon til før de grep inn igjen.Og hun brukte visst veldig sterke medisiner for ryggen også,så hvis det er blandet med alkohol,kan jo det forklare hvorfor hun sov så tungt...

Fortalte henne om denne episoden,men at jeg ellers ikke har opplevd så mye negativt.

Men må jo si at han har et munnbruk som ikke hører hjemme hos en åtteåring.Og hun irettesetter ham ikke heller.

Og det er ingen hemmelighet at han er et "problembarn"på skolen.

Han var ganske frekk i starten når han var hos oss også,men etterhvert som vi har blitt kjent med ham må jeg si at han er helt herlig.Egentlig en kjempeskjønn gutt.

Men så i dag fikk jeg en telefon fra barnevernet!Da hadde hun jeg snakket med vært i kontakt med barnevernet(vært det tidligere også pga denne gutten).Og de lurte på om jeg ville anmelde disse episodene.

Så nå lurer jeg på hva jeg skal gjøre....det at hun var ute på byen kan jo mange ha sett.Men det at nabomannen så etter gutten,og det at ungene ikke fikk vekket henne.....det kan jo bare komme fra meg.Derfor kan det ikke bli anonymt.

Så jeg ba om litt betenkningstid til i morgen.....og aner ikke hva jeg skal gjøre....

På en side har jeg lyst til å hjelpe,men er så himla redd for at det kommer til å bli et helvete å bo her etterpå.....føler meg egentlig veldig feig nå.

Hun har postkassa si hos oss også,så vi er nødt til å treffes.Og hva med forholdet ungene imellom?

Hva ville dere gjort?Hadde dere stått fram med navn overfor denne naboen og anmeldt henne?

Vet ikke om jeg skal gjøre det eller være observant og se om det er andre episoder å se?

Føler meg helt rådløs nå....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

for gutten sin skyld ville jeg gjort det. at hun blir sinna og det med posten hadde ikke brydd meg.. guttens vel først

Skrevet

Hvis du ikke kjenner henne mere enn fra bare 1 episode, er det kanskje litt drastisk. Kinkig sak...

At hun sov så tungt var garantert medisiner, og jeg skjønner ikke hvorfor folk ikke ringte 113!

Skrevet

Syns du skal melde det med ein gong, dei trenger ikkje å informere hvem du er før en eventuell rettsak. Bare tenk at det er for gutten sitt eget beste. Har vert i denne situasjonen selv, og ventet for lenge. ^hadde ikkje vert i tvil!

Skrevet

Har ikke så mye mening om dette, litt fordi jeg syns det er altfor mage sånne innlegg her inne. Hvorfor gikk ikke noen voksne med barna når de kom å sa de ikke klarte vekke henne, det lurer jeg på? Også syns jeg det at nabomannen satt barnevakt ikke er noe anmelde. Om han ikke ute på kjøret. da. Du skrev han ikke var den skarpeste, det har da ingenting med å ikke klare å se til en så stor gutt å gjøre. Men det er min mening, sånn ellers høres saken noe spesiell ut..

Skrevet

Det var det første som slo meg også. Hvorfor var det ingen som reagerte kraftigere der og da, når dama var bevisstløs??

Skrevet

Hvis jeg melder ifra kan jeg ikke være anonym,pga at det ikke kan være andre som vet det.

Andre vet ikke at ungene ikke fikk vekket henne,eller at nabomannen så etter gutten om natta.

Vi er veeeldig få som bor her.Vi bor alene i et hus.Og i deres er det tre leiligheter.Ellers ingen nære naboer.

Ringte ikke 113 fordi de sa at hun snorket,og gryntet og snudde på seg når de ristet i henne.Så hun var jo ikke bevisstløs.Og ungene var her mesteparten av tiden.

Samvittigheten min sier nok at jeg burde melde ifra....men er fryktelig kinkig situasjon syns jeg:-(

Skrevet

Hadde barnet mitt med venner kommet å sagt at naboen vår sov så hardt at de ikke fikk vekket han eller hun hadde ikke jeg sittet på gjerdet og ventet ett sekund!

Skrevet

Han som ringte fra barnevernet i dag,mente det var bekymringsfullt at hun hadde vært på byen også.Og de visste hvem denne mannen som hadde sett etter gutten er.Sa ikke hvordan han visste det...

Skrevet

Kan du begrunne ovenfor de hvorfor det er så ille at denne naboen var barnevakt?!

Skrevet

Syns hele greia høres snodig ut jeg, hvorfor har denne kusinen bedt de ringe deg? Hvis de vet hvordan ståa er der, burde det holdt lenge for bv at familien sa i fra.

Skrevet

Man er bevisstløs uansett om man snorker og grynter.

Det kalles bevisstløs så lenge man ikke klarer å få liv i en person...

Unresponsive, kalles det her, og har sett mange intoxicated folk komme bevisstløse inn med ambulanse. Noen har dødd. Så jeg hadde ringt etter ambulanse, Dette handler selvsagt om barnet, men mora er jo like mye et medmenneske som trenger hjelp.

Min mening =o)

Du trenger ikke anmelde noe, dersom barnevernet allerede har en sak.

Skrevet

Egentlig mest fordi han ikke har de normale antennene og instinktene som er normalt.Men han er veldig snill,det er ikke det.Men han kan kanskje ikke forventes å reagere som han burde i enkelte situasjoner.

Og barnevernet var også bekymret for at han hadde blitt satt som barnepasser,for de visste hvem han er.Mer sa de ikke

Skrevet

Og her må jeg si meg enig med Nothernlights, dette trenger du ikke anmelde, for bv har jo allerede en sak der. Så de er jo inne i bilde. Det kan du si til de og, for de småtingene du nevner her, ja de er nok småting i sammenhengen her.

Skrevet

De ringte meg fordi denne kusinen ikke kunne anmelde det,pga at hun bare har "hørt det" av noen.Den som hadde opplevd det måtte anmelde for det for at de skal kunne gripe inn

Skrevet

Sånne saker er veldig vanskelige, men for gutten sin skyld ville jeg meldt i fra. Mammaen får kanskje hjelp også da. Det er jo det barnevernet er til for. Gutten er såpass ung og har mange år foran seg både på skole og alt.

Skjønner at naboforholdet blir satt på prøve men det får heller stå til syns jeg i denne saken.

Ingen barn fortjener en slik oppvekst og du kan være med å hjelpe han:-)

Skrevet

Trodde det var nok med anonym telefon,jeg?Bekymringsmelding fra anonyme skal jo følges opp?

Skrevet

Greia er at jeg ikke kan være anonym i denne sammenhengen fordi det er nødt til å komme fram at det er meg.Ingen andre kan ha opplysningene.Og det er derfor jeg må godkjenne at de griper inn.De kan ikke gripe inn fordi kusinen har fortalt det.

Så lenge det også vil gå ut over meg,må jeg samtykke til det.

Uten at jeg gjør det har de ikke lov til å gripe inn i dette tilfellet

Skrevet

Prøv å tenke på gutten. Tenk på ham, 10 år frem i tid.... Han vil kanskje tenke på deg som den som "reddet" ham da...

Og Barnevernet er jo ikke noe fælt vesen!! De driver med veiledning også (i første rekke) Ikke sikkert han blir skilt fra mor, heller, da...

Uansett, lykke til

(Jeg ville meldt inn bekymringsmelding-som du spurte om..)

Skrevet

Kan du ikke ta en prat med denne naboen da?

Si at sønnen hennes var hjemme hos dere og var litt redd og lei seg for at han ikke fikk vekket henne - og at du bare ville sjekke at alt sto bra til?

Kanskje en kopp kaffe og en prat med en som bryr seg om henne kan få henne til å åpne seg litt, om ikke annet får du kanskje justert magefølelsen litt i forhold til hva som er riktig å gjøre sånn som situasjonen har blitt hos deg nå.

Prate først, eventuelt nvolvere andre etterpå er mitt råd :-)

Skrevet

så la henne nå bli sint på deg da.. er jo henne selv som har satt gutten sin i denne situasjonen!

Skrevet

Jeg mener du bør sende en bekymringsmelding. Hvordan den lille gutten har det bør vær viktigere enn hvordan naboskapet blir i ettertid. Kanskje er det ikke grunn til bekymring, men i og med at barnevernet allerede har god kjennskap til henne så kan det godt tenkes at gutten vil ha det bedre et annet sted mens mamman hans får den hjelpen hun trenger.

Er alt for mange som er for feige - meld heller fra én gang for mye, enn én gang for lite! Kjenner selv en som har vokst opp under lignende forhold og han sier at han så inderlig skulle ønske at noen hadde grepet inn. Men folk lukker så alt for lett øyene.

Om noe skulle hende så vil nok den dårlige samvittigheten for ikke å ha grepet inn være verre å bære, enn den dårlige samvittigheten for å "blande seg" dersom det ikke er noe urovekkende.

..lykke til

Skrevet

Jeg ville sett slik på det:

Hvem er det verst for? Meg, pga utrivelig etterpå hvis jeg sier noe. Eller gutten, fordi han forblir i et dårlig hjem hvis jeg IKKE sier noe.

Da er det ganske selvsagt for meg å ringe, ja.

Skrevet

Hvis det er DET det står på, mener jeg.

Skrevet

Hvorfor i alle dager gikk du ikke over for å prøve å vekke denne mammaen da? Jeg synes ikke det høres ut som om du egentligt har noe på henne da utifra det du skriver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...