Tiril77 Skrevet 24. juni 2008 #1 Skrevet 24. juni 2008 Hvordan fungerer det med sykemelding i ferien? Jeg er plaget med hypermessis og det ser ikke ut til å gi seg. Nå går straks sykemeldingen ut og ferien står for døren. Jeg ser det ikke som særlig sansynlig at jeg skal tilbake til jobb når ferien er over. Jeg er redd legen min mener jeg ikke trenger sykemelding ettersom jeg nå har ferie. Men er det ikke noe med at en har krav på å få ferien tilbake dersom en er sykemeldt i ferien? Noen som kjenner reglene?
Herkules Skrevet 24. juni 2008 #2 Skrevet 24. juni 2008 Du kan bli sykemeldt i ferien, men mange leger spør om når man skal ha ferie og sier at da kan man vente til etter ferien med mer sm. Du har jo som du sier ikke helse til å feriere så du får bare stå på overfor legen for om du er syk kan du få sykemelding
anette&tutta mari :) Skrevet 24. juni 2008 #3 Skrevet 24. juni 2008 hei. jeg har blitt sykmeldt frem til 12.juli da jeg begynner permisjonen. jeg hadde egentlig tenkt å ta en uke ferie (da visste jeg ikke at jeg ble sykmeldt).. men nå som jeg er sykmeldt så tar jeg ikke ferie, tar heller denne ferieuka en annen gang.. jeg har heller ikke lovpålagt å ha 5 ukers ferie i året siden jeg er vikar. så istedenfor å tape penger på å ta en uke ferie, benytter jeg meg jo heller av sykmeldingen
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 24. juni 2008 #4 Skrevet 24. juni 2008 Vil tro at har man ferie, så har man det. Du får jo bare la være å sette opp noe da kanskje? Og heller bruke en del ferie i perm.-tiden? Jeg har to ukers ferie i juli, og skulle jeg bli sykemeldt, noe jeg nok ikke gjør, så hadde jeg regna med at en ferie er en ferie, åsså får en heller ta det som det kommer..
♥Dumle♥ har tre søte små♥ Skrevet 24. juni 2008 #5 Skrevet 24. juni 2008 Dersom en er sykemeldt i ferien så har en krav på å få ferieukene utsatt til en annen gang. sjekk www.lovdata for mer info. Står i ferieloven , §9
Kjerstipusen og Ane-mor Skrevet 24. juni 2008 #6 Skrevet 24. juni 2008 Om du er sykemeldt i ferien kan du overføre opptil 10 feriedager (evt 12 om du jobber lørdager-poenget er to arbeidsuker) til neste år. Eller du kan du bruke feriedagene du ikke tar nå senrer i år etter at du har gått ut i permisjon.
sonnenschein Skrevet 25. juni 2008 #7 Skrevet 25. juni 2008 Jeg var sykemeldt rett før ferien og måtte nå avlyse reisa til utlandet pga bekkenløsning. Var kjempe lei meg, men tenkte at iallefall kan jeg jo få igjen noe dager på ferien min, i og med at jeg er syk. Da jeg gikk til legen, fikk jeg et klart nei. Hun sa de gir ikke sykemeldinger i ferien lenger....Also humper jeg rundt i ferien, får ikke dratt på ferie, men får ikke igjen feriedager heller...!
Herkules Skrevet 25. juni 2008 #8 Skrevet 25. juni 2008 Vel, du kan bli sykemeldt i ferien, men legene er veldig opptatt (og pålagt) å få ned sykefraværet. Det kan bli noe misforstått enkelte ganger. Du får si du ikke har ferie da vel? De kan sykemelde i ferien. Sonnenschein : dustelegen din syns oppriktig synd på deg. Både miste ferieturen din OG ferien din:(
ChellBell - har født! Skrevet 25. juni 2008 #9 Skrevet 25. juni 2008 Gjelder regelen om å få feriedager utsatt også når man er 50 % sykemeldt? Har en anelse om at det ikke gjør det... :S
Gjest Skrevet 25. juni 2008 #10 Skrevet 25. juni 2008 jeg er sykmeldt fram til permisjonen min starter 6 september, og får dermed ikke tatt ferien min i sommer. Jeg hørte med NAV og de sa at jeg kunne bare ta ferien min senere, før året er over, så jeg putter ferien min i permisjonen. Du kan jo ikke noe for at du er sykmeldt i sommer.. Legen spurte meg ikke om ferie i sommer, er man dårlig, så er man dårlig, og skal ha sykemelding
Herkules Skrevet 25. juni 2008 #11 Skrevet 25. juni 2008 Cellbell: Du kan bli sykemeldt 50% men da må du jobbe 50% også kan ikke ha 50% fri om du skjønner
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå