Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sett her å er litt misunnelig på de friske gravide. Dere sitter sikkert å lure på hvorfor jeg skriver friske gravide, når noen av dere sliter med kvalme, hodepine ja det som følger med det å være gravid. Det jeg tenker med friske gravide er at man ikke har enn annen sykdom som graviditeten kan påvirke. Eller motsatt...

Min situasjon: Diabetes og gravid. Masse målinger og kontroll for å holde min diabetes mest mulig regulert. Hver gang jeg skal spise noe så er det frem med måleapparetet og sprøyta. Må hele tiden passe på at jeg ikke blir for høy eller for lav. Og så kommer da denne kvalmen snikende inn og forstyrrer, sånn at jeg ikke greier å spise noe når jeg er for lav. Så derfor er jeg misunnelig på de gravide som er friske bortsett fra graviditets symptomer. Dere kan hoppe over et måltid uten å tenke på hvordan blodsukkret blir, dere kan småspise hele tiden uten å tenke på at blodsukkret blir for høyt. Jeg føler at dere har det litt enklere enn det jeg har. Dere har jo også bekymringer rundt graviditeten, men jeg har bekymringer rundt meg selv, fostret og diabetesen. Følels ut som jeg har 20 kg på hver skulder som jeg må bære gjennom hele svangerskapet. Er redd for at når den tid kommer når babyen skal komme så har jeg ikke energi til å ta meg av babyen, at jeg er rett og slett er for sliten av all bekymringene jeg har hatt gjennom svangerskapet.

Ja da har man fått skrevet ned denne misunnelse-greiene, så nå håper jeg på at jeg kan konsentrere meg om de glade tingene ved det å være gravid og ikke de negative.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Joda, kan skjønne at du føler slik.

Men samtidig har du jo også muligheten til å fokusre på at det kunne vært verre. Er du flink har barnet det bra også.

Selv er jeg misunnelig på alle som her et friskt barn. Har bekymret meg mye for helsa til nå 2-åringen min og lurt på hvorfor akkurat han måtte få slike problemer.

Men jeg vet at så lenge jeg er nøye nå med hva jeg lar han spise, følger dietten, leser på alle pakkninger og lærer han opp rett så vil han være frisk resten av livet.

Så tankene om misunnelse skyver jeg vekk med tanker om at det kunne vært verre. Han har jo "bare" cøliaki. Alvorlig i seg selv, men fult kontrolerbart hvis man er nøye med kostholdet.

Så en må selv velge hvordan er vil fokusere på slike problemer. En kan se det negative i det og at så mange andre har det så mye letter. Eller man kan være glad for teknologien som har kommet så langt at med den rette kunnskapen er det to fult levbare sykdommer.

Skrevet

Det er mange av oss som faktisk må igjennom ganske masse i et svangerskap! Da snakker jeg ikke om kvalme og hodepine, for det har de fleste på toppen av alt annet. Jeg tror det kan lønne seg å prøve å se det positive i ting uansett. Diabetesen du har nå er nok sikkert kjempeplagsom. jeg skjønner det så inmari godt, men det blir borte igjen. Tenk på de som må leve det livet du lever nå hele tiden. Ikke bare under et svangerskap.

Når barnet ditt kommer så tror jeg nok du kommer til å ha krefter igjen. Bekymringer kan knekke enhver, men når barnet ditt kommer til verden kommer du til å glemme de bekymringene du har nå!

Jeg har vært sengeliggende siden uke 18+ pga prematur vannavgang. Barnet mitt har en alvorlig hjertefeil og kan ende med å dø før han kommer til verden. Men om jeg skulle fokusert på det hele tiden så hadde jeg blitt gal! Jeg har lært meg å tenke positivt. Det er hardt, men det hjelper. Og jeg tenker alltid på at det alltid finnes noen som har det så mye værre enn meg selv. Det finnes de som faktisk ikke har noe håp! Jeg har i allefall håp! :)

Lykke til videre og tenkt positive tanker! Det hjelper bedre enn å tyngde seg ned!

:)

Skrevet

Beklager, leste litt feil. jeg skjønner du har diabetes fra før? Klart det er tungt, men du klarer fint å leve med det:) Beklager for den feilen!

Skrevet

Ikke like lett bestandig å skille mellom svangerskapsdiabetes og diabetes :)

Følte at jeg bare måtte få det skrevet opp noen steder for å greie å tenke positivt, og ja jeg tenker på de som sliter med svangerskapet, i en eller annen form. Men er misunnelig på de som ikke sliter, som er friske, greier å gå på jobb. Der det ikke feiler dem noe annet enn at de er gravide. Prøver å tenke positivt, men ikke enkelt når kvalmen kommer sigende over enn og man har for lavt blodsukker og alt som er i kjøleskapet byr enn i mot.

Positive tanker, positive tanker, positive tanker :D

Skrevet

Jeg skjønner deg veldig godt! Det er lett å synke litt inn i seg selv innimellom. Men man må bare prøve å holde motet oppe. Diabetes er selvfølgelig en alvorlig sykdom og det kan være vanskelig til tider. Vet jeg alt om. Så jeg har tor forståelse for at du kan bli dritt lei! :)

Håper du klarer å kanalisere energien til mer positiv tenking enn negativ! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...