Anonym bruker Skrevet 24. juni 2008 #1 Skrevet 24. juni 2008 Altså, uplanlagt? Hva mener dere er nedre grense for at det skal gå greit? 13? 16? 20? 24? 28? Når er man ikke lenger ung mor?
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2008 #2 Skrevet 24. juni 2008 Du stiller 2 forskjellige spørsmål. 1. Når er man FOR ung til å få barn? 2. Når er man ung mor? Hvilket av disse 2 sprøsmålene stilte du egentlig? Det er forskjellige spørsmål med forskjellige svar..
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2008 #3 Skrevet 24. juni 2008 du er for ung når du er under 16.. altså den seksuellelavalder.. men denne diskusjonen når man ikke er ung mor mer, bør en legge fra seg.. alle har egne meninger om dette, å ALLE er lei den diskusjonen..
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2008 #4 Skrevet 24. juni 2008 Ja det ble to forskjellige spørsmål. Kan gjerne svare på begge om du vil :-) HI
Gjest Skrevet 24. juni 2008 #5 Skrevet 24. juni 2008 Å gå inn for å få barn mener jeg man er for ung for når man er under 18 år. Etter 18 år synes jeg det er greit så lenge man bare er i et godt forhold, har egen leilighet/hus, stabil økonomi osv. Å bli uplanlagt gravid er jo ikke noe man kan bli for ung for så lenge kroppen er fysisk moden for det. Altså blir en 12-13 åring gravid etter sex så blir hun det. Jeg synes overhode ikke det er ideelt at en så ung skal bære frem og føde barnet og ta seg av det, så personlig ville jeg nok rådet vedkommende til abort da, men man kan jo ikke sette en grense her. Over 15-16 år synes jeg er litt andereldes selv om også det er veldig ungt.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2008 #7 Skrevet 24. juni 2008 Ok. Grunnen til at jeg spør er fordi jeg får høre at jeg er for ung til å få barn. Jeg er 23 år, gift og jobber som sykepleier. Jeg syns ikke jeg er så ung da. Er gravid i uke 30.
blond Skrevet 24. juni 2008 #8 Skrevet 24. juni 2008 De fleste blir mer modne med alderen. Om man fungerer som mor har mye med psykisk modenhet å gjøre, men forhold som praktisk sans, at man er økonomisk uavhengig, har jobb, utdannelse, muligheter for avlastning og en mann som stiller opp og er engasjert gjør at mammatilværelsen blir enklere enn om man ikke har dette. Jeg synes ikke at man bør ta abort bare fordi man er under en viss alder, men se det an og gjøre en totalvurdering helst med faglig vurdering av problemene/situasjonen. Samtidig synes jeg at det er umodent å planlegge graviditet før man er 18.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2008 #9 Skrevet 24. juni 2008 jeg mener selv jeg var for ung me 1 man å da ble hun født 5 dager før min 20 års dag! å denne gangen har jeg fått 7 år på rompen har verdens fineste søstest jente å venter nr 2 blir 27 i sept å jeg mener du er i rette alder GOGIRL!!!
Gjest Skrevet 24. juni 2008 #10 Skrevet 24. juni 2008 Hehe... jeg hadde 2 barn ejg når jeg var 23 år, og 3 barn når jeg var 26 år ;-) Synes overhode ikke det var for ungt, men det kommer vel an på miljøet rundt en også? Om "alle andre" rundt en er over 28-30 år med sin første så blir jo 23 år ungt i deres øyne da.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2008 #11 Skrevet 24. juni 2008 det er latterlig at noen skal si det ti deg. Du er ikke for ung. og som sagt over, det er forskjellige meninger om hva som er for ung. hvis det passer for deg, hvorfor ikke? faktisk hørt/lest et sted at fysisk sett er det ideelt å få barn mellom 15/20 år. vet jo ikke om det stemmer, men det er kun samfunnet idag som gjør at det blir feil for de under 18 å få barn, ikke så mye annet, mener jeg da. bare se før, da var det vanlig at man ble 1.gangs gravid som 16-18åring.. jada, var litt annerledes før da, men bare sier det. Personlig hadde det vært for tidlig for meg før jeg hadde fullført vgs. har vokst mye på årene etter det. Men når det er best etter det? aner ikke. må bare prøve meg frem da
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2008 #12 Skrevet 24. juni 2008 Jeg ble mor en måned før jeg ble 20. Jeg syns det var tidlig for meg, men vet jo om andre som syntes det var helt perfekt. Fordelen var jo at graviditeten gikk kjempe fint, og jeg fikk høre av jordmor og lege + jordmor på sykehuset at det hadde med alderen å gjøre, men det kan de jo ikke vite sikkert.. Men som sagt, for meg ble det for tidlig, men det har nok mye med at det ikke var planlagt også. Jeg var egentlig ikke psykisk klar, og klarte ikke å forberede meg på de ni månedene jeg hadde
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2008 #13 Skrevet 24. juni 2008 Synes enn er for ung til å planlegge å bli mor før en er fylte 20 år,synes det beste er å vente til enn er 25 år,dette fordi en da ofte har fått rast litt i fra seg.Mange unge mødre,som har titt og ofte barnevakt til sine små,fra de bare er noen uker gamle,og legger vekt på at de trenger voksentid eller kjærestetid eller hva de kaller det.Når en er kommet opp i en alder av 25 er enn gjerne så modne at en setter pris på barna og familielivet og ikke trenger å farte på byen å ta seg en fyllekulle annenhver helg. Mange som er mye yngre enn 25 har jo klart oppgaven bra,så å sette en grenser der,er jo helt feil. Å ta abort er jo ikke noen løsning,har en vært moden nok til å ha sex,får en også være moden nok til å ta ansvaret som følger. Dette fikk jeg alltid høre av min mor også,noe jeg mener er helt riktig. Føler enn at en ikke har kapasitet til å ta seg av et barn,vel da kan en jo adoptere bort barnet i stede for å drepe det. En veldig veldig ung,som HI snakket om,rundt 14 år,må en jo få hjelp og støtte av sine foreldre igjen,for dette blir for ungt til å ha eneansvar,eller som sagt over,adoptere bort.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2008 #14 Skrevet 24. juni 2008 Man er for ung til å få barn når man skriver tåpelige spørsmål som ditt på et anonymt forum. Hvis barnet er plassert i en jentes mage kan man ike si at hun er for ung til å få et uplanlagt barn. Her må du også ta høyde for forskjellige kulturer.
Gjest Skrevet 24. juni 2008 #15 Skrevet 24. juni 2008 Temaet er vel ganske relativt vil eg tru... Da vil alltid vere ulike meiningar om dette, aa komma til einighet for alle er vel so og sei umulig....
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2008 #16 Skrevet 24. juni 2008 Hvis man ikke kan stemme, kjøre bil, kjøpe sprit og generelt av samfunnet ikke anses som istand til å ta vare på seg selv på alle måter, da er man for ung til å være mor.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2008 #17 Skrevet 24. juni 2008 Så sant man klarer å bli gravid, er det greit, uansett alder. Her vi bor, er det stort sett bare veldig gamle foreldre. De fleste er faktisk over 30 før de får unger. Litt sprøtt i grunn, men sånn er det her. Derfor er alle under 30 "unge". Bor antagelig på et av de stedene (oslo-vest), der alderen i Norge er høyest. JM som jeg går til, sa at det var svært sjelden hun fikk inn gravide under 25, og var de yngre, får de visst spesialoppfølging. Jeg synes det høres helt sprøtt ut, men hun sa det sånn. Selv var jeg over 30, men skulle gjerne vært langt yngre da jeg gikk mine.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2008 #18 Skrevet 24. juni 2008 Du er for ung til og få barn når du er barn selv. Sier ikke noe mere om den saken. Men syns under 20 er veldig ungt. Er selv ``bare`` 23 år. Men har vært samboer i 4 år,forlovet,eier hus og bil,fast jobb i 4 år + utdannelse. Følte meg rellativt klar for og bli mor. Noen syns jeg er ung og andre passende. Jeg syns faktisk selv i etterkant at det var 1 eller 2 år for tidlig. Ingen av mine venner er i nærheten av og få barn ennå.fester hver helg og er evig studenter. savner og ha flere rundt meg som er på samme plan som meg. Men vi var klare og vi har fått verdens herligste sønn. Angrer ikke,men er litt alene til tider.... grunnen til at jeg sier under 30 er ungt er fordi man utvikler seg så mye i den perioden. Både som ```jeg`` person og i forhold. Av erfaring selv så skjer det veldig mye fra du er rundt 19 til 23 ++år. Men for all del,mamma eller ikke. de ``unge`` mødrene klarer seg like godt som en på nærmere 30. tror ikke det er noe fasit.
Lille`mor & lillebøll Skrevet 24. juni 2008 #20 Skrevet 24. juni 2008 anonym eller ikke... Jeg skulle ikke være anonym i innlegge her:=)
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2008 #21 Skrevet 24. juni 2008 kan se at mange ikke har fått rast fra seg nok ja, men personlig har jeg aldri gjort det, eller likt det uansett, så det kan hvertfall ikke brukes som argument for at jeg er for ung. er 20 når babyen kommer. Sikkert mange andre grunnet. Livserfaring ol. Men ser det som en utfordring. Det er negative og positive sider både å få barn før og etter 25 år. En kan bare sette den grensen for seg selv, ikke alle andre. Men er jo lov til å ha en mening om det.
Northernlights Skrevet 24. juni 2008 #22 Skrevet 24. juni 2008 Jeg synes døttrene mine er for unge. De er 16 og 20 ;o) Selv ble jeg gravid som 17 åring, og det er jo ikke akkurat det beste å bli mor tidlig,da. Men det betyr ikke at man er en dårlig mamma for det. Jeg kjente meg ikke selv skikkelig før jeg var 25. Husker det var et "vendepunkt" for egen del. Da var jeg trygg på MEG, hvem jeg var og alt det der....Men det er selvsagt individuelt.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2008 #23 Skrevet 24. juni 2008 I min omgangskrets er du veldig ung. Vi som utdanner oss veldig lenge får ikke barn så tidlig, vet du.
Synne&TheTerminator Skrevet 24. juni 2008 #24 Skrevet 24. juni 2008 Du burde ikke tenke på at du er for ung! Du er ung iogmed at gjennomsnittet på førstegangs er 30. Men du har jo tross alt en utdannelse mm! Uplanlagt mener jeg at det er for tidlig å få når man går på ungdom skolen ihvertfall. Jeg fikk min i slutten av 10ende, å det var altfor tidlig! Men jeg klarer meg! Men å få barn når man år på skolen idet heletatt er litt synd.. Har to venninner som drar til Mexico og Sri Lanka neste mnd, å det kan jeg aldri gjøre... Så du er utrolig heldig som har alt på plass!'Å du er iiiikke for ung! Jeg har en bekjent hun er 20 år å har nr 3 på vei liskom!=P
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2008 #25 Skrevet 24. juni 2008 Jeg synes du bør ha en stabil økonomi, helst være i et stabilt forhold, bør kjenne hverandre godt, og helst vært sammen noen år før man bestemmer seg for å sette barn til verden. Selv var jeg 19 da jeg fikk første, så ikke sånn på det da, men ser sånn på det nå. Skulle gjerne hatt samme far til begge ungene, ble gravid med elskeren min, visste begge to at det aldri kunne bli noe mellom oss. Men tror det kommer veldig ann på den enkelte også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå