Gå til innhold

Ang debatt for en stund siden ang nestle vs Hipp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det var stor debatt her angående næringsinnhold i de forskjellige barnemat typene (i tilegg til debatt om å boikotte nestle) En hadde skrevet en mail til HIPP og fått et svar derfra,da synes jeg det var rett og rimelig at også nestle skulle få uttale seg om hva de mente om saken ang næringsinnhold. Jeg har i dag fått svar på at det kan ta noe tid før de kan sende meg svar,da de har sendt mailen videre til enæringsekpert i sverige.

De som gidder kan lese hva jeg skrev i mailen til dem,så kommer jeg tilbake så fort jeg får høre noe mer i fra dem.

Jeg sitter en del inne på barnimagen.com og der har det nå dukket opp en debatt om nestle vs HIPP. Jeg mener at Nestle barnegrøt er best,siden den inneholder mer jern enn HIPP sin barnegrøt. Dette var det mange som ikke hadde hørt noe om,så det var en annen som sendte mail til HIPP for å forhøre seg om dette.

Dette var svaret hun fikk

Jag förstår att det kan vara förvirrande att reda ut debatterna på nätet. Jag ska försöka besvara din fråga så bra som möjligt.

"De nordiska näringsrekommendationerna för järn från 1989 var mycket höga för barn jämfört med andra rekommendationer runt om i Europa. T. ex så rekommenderades då 10 mg järn/dag för 1-3 åringar i Norden. Eu föreslog vid samma tidpunkt 4 mg/dag och Storbritannien 6,9 mg dag. En förklaring till den förra höga nordiska rekommendationen var att den typiska nordiska barnkosten har ett högt innehåll av cerealier/korn, samt ett lågt innehåll av kött och fisk, och därmed hade barnet inte möjlighet att lätt ta upp järn från kosten med den sammansättningen som fanns då av maten (låg biotillgänglighet). För små barn så innebär ett intag av 10 mg/dag en orealistisk hög järntäthet i kosten jämfört med vuxna och äldre barn. Mot denna bakgrund och då barn med ett betydligt lägre intag oftast har tillfredställande järnstatus, är rekommendationerna för barn i åldern 6 månader till 6 år sänkt till 8 mg järn/dag. Denna rekommendation ligger fortfarande betydligt över de värden som anges i EU:s Scientific Committee, som för åldrarna 1-7 år är 4 mg järn/dag. De flesta barn kommer att klara sig på 8 mg järn/dag, om de får en kost rik på kött, fisk och vitamin C.

Järnintagets nedre gräns för 1 till 7-åringar är 5 mg/dag och är oförändrad sedan Nordiska Näringsrekommendationerna (NNR) 1989.

Jag kan inte svara på varför våra konkurrenter har högre järninnehåll än våra grötprodukter, men det har troligtvis att göra med det som jag har förklarat ovan, att man historiskt har haft högre rekommendationer än vad man har idag. Jag har jämfört sortimentet med våra produkter och på vissa artiklar har vi ett högre järninnehåll än konkurrenterna. Men just den här frågan är lite mer komplex än så. För att kunna ta upp järn ur kosten så beror det mycket på hur resten av kosten ser ut. Ju mer vitamin C som intas i samband med järnintag desto större blir upptaget av järn i tarmen. Om vi tar det hela ett steg längre så är det alltså inte bara järninnehållet som är viktigt att titta på för järnupptaget, utan även hur mycket vitamin C det finns i produkten. HiPP har i snitt dubbelt så mycket mer vitamin C tillsatt i sina grötprodukter än konkurrenterna. Detta innebär att vi kan säkerställa barnets järnupptag bättre än om vi hade haft dubbelt så mycket mer järn, men hälften så mycket vitamin C.

Med andra ord, järnupptaget mellan våra produkter och konkurrenternas är marginellt då vi har säkrat vitamin C-mängden i grötprodukterna. Man ska även komma ihåg att gröten är en del av dagens måltider. Barnet ska utöver grötmålet ha ytterligare 4-5 måltider som alla bör vara av fullvärdigt näringsintag. En portion HiPP-gröt står för ¼ av dagens järnbehov. Med andra ord en god bas att bygga dagens övriga måltider runt.

Frida Keane

Nordisk Produktchef HiPP"

Mitt spørsmål til Dem er da om De er enig i det som står her,hvis ikke hadde jeg satt stor pris på å høre Deres mening om saken.

Håper på et rakst svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg må jo bare si at det er helt sant at c vitaminer hjelper kroppen til å ta opp jern. uten c vitaminer,så klarer ikke kroppen å ta opp jernet. Det som slår meg,er at de kan si at dette er et like bra produkt,all den tid at etterhvert,så begynner jo en jo gjerne å gi pure og slike ting,som er fulle av c vitaminer og dermed får barnet mer enn nok av disse vitaminene. De er vannløselige,og vil dermed ikke bli oppbevart i kroppen,men overskudde tas med ut i urinen,dermed er det ikke noe vits i å ha mye av dem i kroppen,mer enn hva kroppen trenger.

Blir spenndene å se hva svaret blir etterhvert.

Skrevet

Det var jeg som skrev til HIPP, skulle skrive til Nestlé også..men kom meg aldri til det, så flott at du nå har gjort det :) Må si jeg er veldig spent på svaret!

Har kjøpt risgrøten til Nestlé, da jeg vil begynne med en grøt som skal blandes med morsmelk og er uten gluten. HIPP utvlget i bygda er ikke så veldig stort. Har lyst til å mikse og bruke det som passer meg. Håper at ingen av grøtene er feil, selvom de er forskjellige.

Skrevet

Ja,jeg synes det er viktig å høre begge sidene jeg,ikke bare den ene. Desuten må jeg si at jeg synes det var veldig profosjenelt at de sender det bort til en ernæringsekspert,i steden for å ta det selv,slik som HIPP gjorde. Venter spent på svar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...