selfangerkjerringa Skrevet 24. juni 2008 #1 Skrevet 24. juni 2008 Jeg vil gjerne redusere (helst eliminere) inntaket av E211 for mine barn, men syns det er vanskelig å finne pålegg uten dette tilsetningsstoffet. Hittil har jeg bare funnet et par påleggstyper (prim, leverpostei (gul boks), skinke, ost, mager tubeost og noen typer syltetøy)... det blir litt ensidig. Noen som har tips?
selfangerkjerringa Skrevet 24. juni 2008 Forfatter #4 Skrevet 24. juni 2008 E211=natriumbenzoat. Det er et konserveringsmiddel som finnes i alt fra kaviar til sukkerfri saft. Virker veksthemmende, og derfor anbefales det at små barn ikke får i seg særlig mye av det stoffet.
Smånetta 14.mai Skrevet 24. juni 2008 #5 Skrevet 24. juni 2008 Synes jo det er ok range på pålegget, da. Har du prøvd avocado med pepper og sitron, f.eks? Røkt makrell er sikkert uten. Forskjellige typer oster: brie, camembert, ridder. Dyrt, men til forandring, liksom.
selfangerkjerringa Skrevet 24. juni 2008 Forfatter #6 Skrevet 24. juni 2008 http://nrk.no/programmer/tv/fbi/1.4596169
selfangerkjerringa Skrevet 24. juni 2008 Forfatter #7 Skrevet 24. juni 2008 Oj, avocado har jeg ikke tenkt på! Takk! Det er jo kjempebra, både for barn og voksne Masse sunt fett. Brie er jeg litt usikker på, men kan prøve om jentene liker det. De er ganske rare på smak, så det kan godt hende det funker... de elsker parmesan og hvitløksbrød blant annet
¤pusi¤ Skrevet 24. juni 2008 #8 Skrevet 24. juni 2008 Google E211 så finner du det ut! Det gjorde eg.Fikk opp mye info der.
Smånetta 14.mai Skrevet 24. juni 2008 #9 Skrevet 24. juni 2008 Merker at vi nok får i oss alt for mye. Og jeg som er så bekymret for at sønnen min er så liten. Merker at panikken kommer litt krypende.
Himmel og hav Skrevet 24. juni 2008 #10 Skrevet 24. juni 2008 Tja... Egg, omelett, banan, epleskiver, hjemmelaget syltetøy, honning, Kavli skivet ost, Hapå, nugatti ... det var det jeg kom på i farta.!
selfangerkjerringa Skrevet 24. juni 2008 Forfatter #11 Skrevet 24. juni 2008 andre linker: http://www.ringnes.no/omringnes/presse/Sider/Imsdalbananogjordbaerfjernes.aspx http://www.gronnhverdag.no/artikkel.php?id=3255
Smånetta 14.mai Skrevet 24. juni 2008 #12 Skrevet 24. juni 2008 Brie er en stor vinner her i huset. Sønnen min liker også sånne litt kraftige ting som parmesan (han mauler det gjerne.), hvitløk, oliven osv. Egg glemte jeg helt. mmmm. Med urtesalt istedenfor kaviar.
selfangerkjerringa Skrevet 24. juni 2008 Forfatter #13 Skrevet 24. juni 2008 Hehe, nugatti får de bare hos mormor, ikke hjemme Ment takk for tipset om egg - minsta har begynt å like egg hun også nå så det kan jo fint brukes som pålegg i matpakken til barnehagen!
selfangerkjerringa Skrevet 24. juni 2008 Forfatter #14 Skrevet 24. juni 2008 Smånetta: det var overhodet ikke min hensikt å skremme! Beklager... jeg anser ikke meg selv som en særlig hysterisk mor, men noen kjepphester har jeg - blant dem er godis på lørdager, minst mulig kunstig søtning, og kutt av natriumbenzoat
Smånetta 14.mai Skrevet 24. juni 2008 #15 Skrevet 24. juni 2008 Jeg er helt enig med deg. Jeg er så nøye på kosthold, så jeg ble litt stressa av at jeg rett og slett har glemt dette. Leste jo om det i dagbladet, men da var det far som stryrte hjemme. Han er ikke så nøye. LIker ikke at guttungen spiser kaviar heller, det er jo så salt. Helst ingen kunstig søtning. Mat er jo det vi lever av. Det skal man ikke tulle med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå