Gå til innhold

Toxoplasmose og listeria i mat.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har lurt veldig på dette selv, og fant endelig svar. Tenkte jeg kunne legge det ut i tilfelle det er andre som også lurer.

Toxoplasmose og listeria finnes i enkelte mattyper som f. eks. rått kjøtt inkl. spekemat.

Toxoplasmose i mat kan drepes ved varmebehandling eller ved dypfrysing (kaldere enn -18 grader) i flere døgn. Listeriabakterien derimot drepes ved varmebehandling, men overlever frysing. Derfor må all mat som kan inneholde listeria eller toxoplasmose varmebehandles for at man er helt sikker!

Dere kan lese mer ved å gå inn på www.matportalen.no. Klikk på "råd til spesielle grupper" velg så "gravide" under avsnittet om kjøtt er det en link til en artikkel om "bakterier og parasitter".

Så, da får jeg ikke spist salami før i 2009 :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Joda, salami fra Gilde er trygt. De fryser den ned før den selges. Ingen av de andre gjør det. Dessuten, sjansene er minimale, jeg har stappet i meg spekemat hele livet, og aldri fått toxoplasmose. (Testa negativt på antistoffer). Og alle kjøttpålegg som selges i datopakning (sånn vanlig plastinnpakket) i Norge SKAL være listeriafritt. Oppdages listeria trekkes produktene tilbake. Når det er sagt kutter jeg ut spekemat for sikkerhets skyld, alt unntatt Gildes salami de første to-tre dagene etter at pakken er åpnet.. Npe saltmat MÅ jeg ha :-)

Skrevet

Jeg skrev over at toxoplasmose drepes ved frysing, men ikke listeria. Problemet er at faren for å få listeria er minimal i Norge, men det er kanskje flere enn meg som ikke tørr å ta den sjansen. Produsentene vil selvfølgelig trekke tilbake produkter med listeria, men man vet jo aldri hvem og hvor mange som har rukket å spise av de smittede produktene før disse blir oppdaget og trukket fra markedet. Gro Nylander skriver blant annet i sine bøker at faren for å få listeria i Norge er liten, men når man har sett et barn smittet med listeria er man ikke villig til å ta sjansen.

Alle må ta sine valg. Jeg ville bare informere om at ikke alle bakterier og parasitter drepes ved frysing!

Skrevet

Jeg er enig med deg, alle får velge selv hvilke sjanser de tar. Og listeria drepes ikke ved frysing nei. Klippet dette fra folkehelseinstituttets sider angående listeria:

"Personer tilhørende risikogrupper (gravide og personer med nedsatt immunforsvar) bør unngå kjøttpålegg etter utgått holdbarhetsdato, røkelaks og gravlaks. Videre bør de unngå rakfisk, og upasteurisert melkeprodukter. Myke og halvmyke oster - som for eksempel Brie og Camembert - og muggoster som Gorgonzola bør generelt unngås.

Det finnes ingen vaksine.

Overvåking av næringsmidler

Mattilsynet utfører regelmessig undersøkelser med hensyn på forekomst av L. monocytogenes i ulike matvarer. Dersom bakterien påvises i produkter med lang holdbarhetstid som spises uten varmebehandling, anbefales det at hele partiet trekkes fra markedet. Alternativt settes holdbarhetsdatoen på produktet ned."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...