Gå til innhold

Tips til oppstart i bhg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til høsten er det jo oppstart i bhg for mange av våre små. Og da lurte jeg på om noen av dere som har gjort dette en stund nå og er litt "barka" har noen tips å komme med.

- Hva trenger jeg å kjøpe inn av utstyr?

- Tips og råd til første dager?

Jeg merker jeg gru/gleder meg litt. Det blir nok noen tårer på mamma tenker jeg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Vet du, min erfaring med barnehage er at det er værst for mammen, ungene finner sin plass og de voksne er stort sett kjempeflinke til å "se" barna våre sine behov.

Mitt første tips for å gjøre det best og enklest for Erica er at det er pappa som leverer første gangen dere skal gå fra henne i barnehagen. Pappaer er litt tøffere, og pappaen til Erica har gjort dette en gang før.. Vi gjorde det med lilleM, og da slapp han å føle på min engstelse også.

Innkjøp:

- Navnelapper (navnelapper.no - de er geniale!)

- Innesko med hard såle (gjerne sandaler for de blir så varme på bena)

- Regntøy, regnvotter og gummistøvler

- Parkdress

- Skiftetøy (2 sett med rent og tørt tøy fra topp til tå! inkl. luer og votter)

- Matboks og drikkeflaske

- Silikon-smekke som kan vaskes i oppvaskmaskin (til varmmaten)

- Madrass, dyne, pute og sengetøy til soving + evnt. kosedyr

- Barnehagesekk

Skrevet

Mitt beste tips er; slapp av. Det går myyye bedre enn forventet. De første dagene er det best å sakte men sikkert la de ansatte ta ansvar for vesla, bare sitt og se på mens de tørker nese og har henne på fanget. Hyler hun, la de ta seg av det. Smil og vink. Da ser Erica at mamma synes det er greit selv om hun sitter litt unna, og hun venner seg til at de skal håndtere henne. Synes du det er trist (og det synes du) så vent med tårer og tristhet til etterpå, jeg satt i bilen og tutet skikkelig husker jeg, men da slapp ihvertfall Mia å se det. Husk at det blir fort helt greit, og det smilet du får når du henter er verdt hele dagen uten godjenta. Hun synes ikke det er like trist som deg - kjipt men sant hehe. Om hun gråter når du går, så slutter det så fort du er ute av døra og hun oppdager noe nytt som krever oppmerksomheten. Ikke dra ut avskjeden, si hade, kose litt, vinke litt og gå - uansett hva som skjer.

Av utstyr så er det så forskjellig fra bhg til bhg hva du trenger, hos oss sørger de for alt av smekker, flasker etc, så det bør du sjekke før du evt. kjøper inn. De sover i vognene sine hos oss, så jeg har helseteppe og vognpose liggende i tillegg til den store Simo'n som alltid står der(husk myggnetting).

Parkdress er et must, gjerne en med uttagbart fôr så du slipper å kjøpe forskjellig avhengig av varme, den vi har er også vanntett og fungerer enn så lenge som regndress. Ellers bytter du jo skiftklær hele tiden, og det har du nok liggende uansett. Kjøp en liten ransel som du frakter ting frem og tilbake i. Den er etterhvert veldig stas å ha på ryggen selv ,-) Matboks er lurt å ha, jeg har også småbokser til "snacks" (noen druer, minimais etc). Vi har Robeez tøfler som er tynne, myke og gode og har fin antisklieffekt.

Bhg pleier å informere om hva man trenger før oppstart, hvis ikke så kan du jo ringe de og høre. Dette går bra! De i bhg kan så mye om barn, og det er godt for de små å sosialisere seg litt (snakker jo virkelig av erfaring her, jeg er sjeleglad for at Mia er i bhg og at de fanget opp ting som bør jobbes med). Du kan være trygg på at hun er i gode hender.

Lykke til! :-)

Skrevet

Takk for tips. Alt kommer godt med.

Har snakket med bhg og de sa de hadde dyner ol til disp for de som vil sove inne. De fleste gjorde det. Pute kunne vi ta med selv ved behov.

Ellers er det mye nyttig her, og det blir nok noen shopping runder i sommer tenker jeg. Har enda ikke kjøpt noen vår/høst-dress, men har funnet regntøy og gummistøvler.

Skrevet

Hei.

Ja det er mange ting man ser er nyttig sånn underveis og som man lærer seg. Det vi har gjort er bare å spørre personalet underveis om hva de ser at kan være fornuftig. Så er det jo også veldig forskjellig fra sted til sted hva de har av utstyr til spising osv. Men en matboks eller to er iallefall å anbefale.

Ellers synes jeg jo de fleste tipsene er tatt allerede.

I tillegg vil jeg bare si at Mathilde sover ute i vogn og sover så godt ute i frisk luft. Vi ønsker at hun skal sove ute for det er mye enklere når vi er på farten i helgene også at hun skjønner at all soving på dagtid foregår i vogna. Da vi startet i barnehagen fikk vi beskjed om at det var anbefalt, men at vi iallefall valgte inne eller ute. Sånn at de visste hva de skulle venne henne til. Uansett hva dere velger så venner de seg til det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...