Gå til innhold

Hypermobile ledd. Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg finner ikke noe annet passende forum, så jeg tar det her.

Sønnen min har arvet mine hypermobile ledd, men det ser ut til at han får litt større feilplasseringer enn jeg har. Jeg prøver å få hjelp til ham, fordi jeg synes det hadde vært fint om en ellers sterk og sunn unge kan holde på med de aktvitetene han liker fremfor å velge i forhold til skadeforebygging. (Jeg måtte selv slutte å danse da jeg var 16 fordi jeg sleit ut knærne mine og det er et stort savn.)

Jeg var hos fysioterapeut hos ppt allerede da han var 9 mnd og igjen da han var et år. Begge disse var enige om at han er hypermobil, spesielt i hofter og bein og at han må hjelpes til å gå rett. Fikk masse råd ad fottøy. De skal være støttende, gjerne over ankelen og han skal bruke sko for å holde bena på plass så mye som mulig.

Fikk beskjed om at hvis jeg ikke fant gode nok sko, noe jeg sliter med, skulle jeg be legen henvise til ortopedisk verksted.

Da jeg hadde brukt fire uker på å finne noen halvgode utesko og ennå ikke funnet innesko nå på våren, ba jeg om henvisning. Legen henviste under tvil og ga beskjed om at sønnen min skal gå barbeint mest mulig. Det er jo det vanlige rådet til vanlige bein, og det høres veldig deilig ut for oss alle å slippe skostyret, men vi ser at beina han blir skeivere nå når han ikke har hatt skikkelige innesko og gått i sokker.

Jeg blir liksom i tvil. Hvem har rett? Er det noen her som har erfaring og har litt eldre barn med det samme? Skal jeg la han gå barbeint i sommer og se an til vi får timen til høsten? Noen med tips til sko?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min søster sliter med hypermobile ledd og hun får også veldig merkelige råd fra legen sin, kontro fysioterapeut.

Jeg vet selv at alle leger ville anbefale å gå barføtt mest mulig for barna, men vet denne lege din noe om hypermobile ledd da? Høres nemlig ikke slik ut.

Ta henvisningen din og ta kontakt med ditt nærmeste ortopediske verksted.

Jeg vil jo tro at det er en kombinasjon av forebyggende aktiviteter samt riktig fottøy som er den beste løsningen for sønnen din. - For du vil jo at han skal ha mulighet til å gå barføtt og nyte sommeren også en gang?

Skrevet

Det bør nok være en kombinasjon av godt støttende fottøy og barfot-ganga.... For dersom han hele tiden bruker støttende fottøy kan det forverre problemet. Musklene i det aktuelle området får ikke trent seg opp på samme måten da, noe som etterhvert kan gjøre "slakken" i leddet ennå værre. For det er jo musklene som skal holde leddet mest mulig stabilt. Men når harn er i mye aktivitet, f.eks. når han går turer bør han selvfølgelig ha gode støttende fottøy, slik at det ikke skal oppstå slitasje i leddet. Så utfordringen ligger nok i både å finne det riktige fottøyet og en god balansegang i bruken av fottøy og barfotgange(eller i sokke-lesten)...

Skrevet

Hei

Nå har jeg ikke så mye erfaring ang. hypermobile ledd på små, men har det selv :-)

Har heldigvis ikke merket noe særlig på snuppa enda...

Men slik tenker jeg:

Jo mer støtte til leddene jo bedre. Mange med hypermobile ledd må trene mye styrke for å øke muskelmengden rundt leddene for å øke stabiliteten. Så sko med god støtte høres lurt ut synes jeg....

Men samtidig så tror jeg det kan være viktig å la han få gå uten sko en del også, nettopp for å bygge stabiliserende muskler ved leddene hans.

Bare noen tanker altså :-)

Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...