Gjest irismor Skrevet 24. juni 2008 #1 Skrevet 24. juni 2008 Til hva jeg gjør med en 3-4 kg elgmørbrad (frossen i øyeblikket) Har liksom ikke lyst til å kappe den opp til grytekjøtt. Så tar i mot alle ideer store og små, gjerne forslag til tilbehør også =))
Bring_it_on!!:)) Skrevet 24. juni 2008 #3 Skrevet 24. juni 2008 I gryter har man jo nesten egentlig bare oppi det man ønsker selv.. Jeg pleier og bruke vanlig jevning av smør og mel.. Som det våte i gryten varierer det litt.. Men helst kraften av kjøttet jeg skal ha oppi... Kanskje litt creme fraich eller matfløte.. I viltgryter er det jo godt synes jeg med en anelse spiss smak.. Tar gjerne en brunost skive oppi.. Samt litt tyttebær..+ diverse krydder.. Av grønnsaker : fersk sopp, erter, gulrøtter er noe jeg liker og ha oppi.. Hvis du søker på viltgryte så kommer det opp haugevis av oppskrifter.. Eller bare søk på matprat.no
Bring_it_on!!:)) Skrevet 24. juni 2008 #4 Skrevet 24. juni 2008 Ikke lyst til og lage gryterett nei,. haha... Trøtt enda jeg.- Skjær den opp i fileeter.. Godt med fløtepoteter ved siden av.. Rosenkål og smågulrøtter samt vilt eller fløtesaus..
Myra Skrevet 24. juni 2008 #5 Skrevet 24. juni 2008 Sjekk denne siden: http://www.elgskogen.com/oppskrifter.htm
frk Nilsen Skrevet 24. juni 2008 #6 Skrevet 24. juni 2008 Elgkjøtt har samme anvennlighet som oksekjøtt. Bare litt skarpere på smak. - Godt krydrede elgstrimler i pita med salat og rømmedressing - Gode gamle elgsteken ;-) - Viltsnadder - Strimler av elgkjøtt stekt med løk, sopp, bacon, Server med rosmarinbakte potetbåter og Beranaise(hjemmelaget ja...) - Mal opp til kjøttdeig og lag elgkarbonader, elgkjøttkaker+++
Gjest irismor Skrevet 24. juni 2008 #7 Skrevet 24. juni 2008 Tusen takk til alle sammen for mange gode tips. Enda godt gubben skal på elgjakt til høsten så vi får mere kjøtt til alle de gode forslagene :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå