Gå til innhold

Må barna bade hver dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 8 måneder. Ser av innlegg har at det virker som om mange vasker/bader barna sine så ofte.

Jeg bader han bare 2 ganger i uken. Noen ganger er det ikke fullbad heller bare en liten dypp i vasken for å vaske underlivet. Jeg vasker han bare når han har bæsjet, ikke når han har tisset. Da tar jeg bare på ny bleie. Klærne hans skifter jeg ca en gang i døgnet.

Gjør jeg helt feil? Og kan dette være skadelig? Han har ikke bleieutslett og han trives og har det bra. Må jeg begynne å vaske han oftere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nei d du gjør er helt rett spør du meg hvertfall..unger trenger ikke bade hver dag..da ødelegger de sin normal flora på huden..eller hva de kaller d..d er nok en grunn for at d er så mangen barn med eksem å tørr hud..

andre faktorer som spiller inn og seff..men d hjelper ikke på at foreldrene bader de hver dag..

etter behov er min fornufte mening..

Skrevet

Jeg synes også du gjør helt rett. Det blir litt annerledes når barna begynner i barnehagen og kommer hjem med sand fra sandkassen i alle kriker og kroker. Men vi bader fremdeles ikke hver dag, bare de dagene han faktisk trenger det. Bader så lite som mulig, faren har en del tørr hud og jeg tror det er best for huden å få være så mye i fred som mulig, både fra vann og diverse kremer. Hadde heller aldri smurt krem på kroppen til småen før han trengte solkrem nå i hetebølgen i mai.

Jeg synes ikke du skal begynne å vaske ungen din oftere, høres ut som han har det supert. :)

Skrevet

Jeg gjør akkurat det samme som deg, bader 1-2 ganger i uka, og skyller underlivet i vasken av og til for å fjerne tisselukt... Jeg har atopisk hud, og ungene har lett for å få tørr hud. Det mest uttørrende for huden er såpe og vann, og ifølge hudlegen jeg bruker holder det lenge med å dusje/bade en gang i uka og bare bruke en klut de andre dagene...

Men 4-åringen dusjer minst annenhver dag, noen ganger hver dag også, men det er fordi han kommer hjem fra barnehagen som en skikkelig svarteper ;-)

Skrevet

Du gjør helt rett.

Skrevet

Vi bader/dusjer bare barna 1-2 ganger i uken normalt sett. Begynt å rengjøre eldste på 5 år litt oftere da siden han er blitt så stor, så minst 2 ganger i uken på ham. Ved behov så dusjes/bades de oftere, f.eks på sommeren når de er barbeint endel ute i sand og jord og er innsmurt med solkrem osv, da blir det gjerne en kjapp dusj hver kveld. Vaske seg gjør de så klart hver dag, morgen og kveld med klut, dvs mini på 1 år blir vasket, de andre to på 3,5 og 5,5 år klarer jo dette selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...