Anonym bruker Skrevet 23. juni 2008 #1 Skrevet 23. juni 2008 Jeg bekymrer meg veldig for en i familien min. Han begynte med Oxycontin etter en skade, og har brukt det i mange år. For et par år siden så var han på avrusningssenter for å vennes av det, men da han kom ut så fortsatte han bare på det. Er det ikke litt rart at legen bare fortsatte å skrive det ut? Han drikker og mye og blander ofte alkohol med pillene. Nå har hatt fått beskjed om at han ikke får flere piller og jeg er litt redd for hva som kommer til å skje. Er det noen som kjenner til hvordan det funker når legen skriver ut det middelet? Jeg hadde inntrykk av at folk bare burdte bruke det i max et år eller noe sånt, men han har brukt det i mange mange år. Er litt redd han vil ta livet av seg eller begynne med heroin siden det er det stoffet som er mest likt heroin. Takk for hjelp.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2008 #2 Skrevet 23. juni 2008 I den siste linja mente jeg at heroin er det stoffet som er mest likt Oxycontin.
Northernlights Skrevet 23. juni 2008 #3 Skrevet 23. juni 2008 Oxycontin tok mannen min ei stund. Det er egentlig beregnet for kreftpasienter som det ikke er håp for lengre... MEGET rart at en lege skriver ut dette til han år etter år!! Mannen min husker ikke 2 år av livet sitt pga denne medisinen. Han er helt imot det, og føler det er galt av en lege å skrive det ut med mindre det er for kort tid. Mannen min måtte gå sakte ned i dose, fordi du kan få hjertestopp om du stopper denne typen medisin over natta. Han tar nå noe helt annet for sine kroniske smerter. Skjønner du er bekymret!
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2008 #4 Skrevet 24. juni 2008 Tusen takk for svar! Jeg synes også det er rart at han har fått det utskrevet helt til nå. Er det noen flere som har kjennskap til dette?
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2008 #6 Skrevet 24. juni 2008 Jeg hadde en ganske stor operasjon i mars, hvor jeg da ble sendt hjem samme kveld som operasjonen. Fikk med meg resept på pinex forte og 4 stk oxynorm i lomma. Oxynorm er "lillebroren" til Oxycontine. Dagen etter operasjonen så oppsøker jeg lege igjen da smertene mine etter operasjonen er ubeskrivelig utholdelige. Og jeg fikk IKKE flere av de pillene da det er et klasse A preparat. Og det er meget meget strengt å skrive ut disse... Kan ikke skjønne at denne fastlegen skriver ut år etter år..... Og som en sier lenger opp, så er dette en smertestillende preparat som stort sett blir brukt til kreftpasienter...
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2008 #7 Skrevet 25. juni 2008 Jeg fikk disse etter en operasjon for mange år siden. De er vanvittig sterke og meget behagelig å ta når du har kraftige smerter. Jeg skulle ta de i to dager og 3 dagen kjente jeg at jeg bare måtte ha de tablettene. Fikk ikke fler av legen(kirurgen) fordi jeg var ung og de vil ikke gi de tablettene til unge og sa rett ut at det er stor fare for avhengighet. Så fikk andre tabletter resten av dagene jeg hadde vondt. Jeg ville aldri tatt disse tablettene med mindre jeg hadde vanvittige smerter. Det er kjempeskumle tabletter for du kommer virkelig til himmelen når du har tatt dem. De tar bort alt av smerte og alt blir så behagelig..(og ikke ta det på en positiv måte). Er for å ta tablettene hvis legen skriver det ut for kun en kort periode og følger nøye med på pasient.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2008 #8 Skrevet 25. juni 2008 HI her: Jeg har også fått inntrykk av at det er noe legen vanligvis gir noen for veldig korttidsbruk. Har lest på nettet at langtidsbruk er ett år på Oxycontin, og han i familien min har fått det i i hvertfall fem år! Men nå har han bytta lege, og legen sier at han ikke får mer. Han bytta lege fordi han følte at legen visste for mye om ham (sikkert at han er alkoholiker og rusmisbruker), men da burde ihvertfall legen ha slutta å gi ham de tablettene! Jeg har vært redd for at han skulle ta overdose flere ganger siden han drikker i tillegg. Men nå får han i hvertfall ikke mer av det, men jeg er redd for hva han gjør da. Han skylder penger overalt og kjenner mange kriminelle, og det er derfor jeg er redd han skal begynne med sprøyter eller noe sånt. Takk for svar!
Ann-chi87 14.pp! Skrevet 25. juni 2008 #9 Skrevet 25. juni 2008 altså oxycontin er regnet for et narkotika preparat. så det er ikke bra og bruke det over lenger tid fordi det er veldig avhengighets dannende. det er kjempe strenger regler for å gi pasienter det. og må kontroll føres av to personer når det skal gies til pasienter på f.eks sykehjem og lignende.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2008 #10 Skrevet 25. juni 2008 Da tror jeg kanskje at den forrige legen hans brøt loven siden han skrev det ut i mange år. Men denne personen er veldig manipulerende og sleip, så han har nok både truet og grått for å få flere tabletter. Likevel skulle man kanskje tro at en lege burde kunne gjennomskue sånn oppførsel. Det virker også som at legen visste at han burde slutte med Oxycontinen siden personen ble sendt til avrusning for det. Men hvorfor fikk han bare mer når han kom ut da? Jeg skjønner ikke at det er mulig. Takk for svar!
Ann-chi87 14.pp! Skrevet 25. juni 2008 #11 Skrevet 25. juni 2008 ja det er godt mulig. for det bør være gode grunner for å få det preparatet over lenger tid. og de eneste pasientene jeg har gitt det praparatet til er pasienter som har hatt uhelbredelig cancer, KOLS og som har liten tid igjen å leve egentlig. for et er et kjempe sterkt smerte lindrende preparat. og da har de fått det for at de skal være 100 % smerte lindret. den legen som har gitt han det høres ikke særlig god ut..
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2008 #12 Skrevet 25. juni 2008 Hei, jeg er sykepleier og jobber med kreftpasienter og andre pasienter som bruker Oxycontin. Disse pasientene har så kraftige smerter og langvarige smerter at de etter å ha forsøkt mildere smertestillende, blir satt på Oxycontin. Når smertene i noen tilfeller blir bedre som ved en betennelse, har vi ALLTID nedtrappingsplan på Oxycontin, slik at pasienten til slutt ikke bruker denne medisinen. I sjeldne tilfeller blir mennesker utskrevet fra sykehus med resept på Oxycontin, i såfall er dette pasienter med langtkommen kreft og ALLE pasienter som bruker Oxycontin følges med av lege og man følger med på hvordan pasienten tåler medisinen. Jeg synes det er meget betenkelig at en lege har skrevet ut narkotika til en pasient over flere år, som ikke bruker Oxycontin mot smerter, men for å ruse seg! Den eller de legene som gjør slikt, burde ikke vært leger for å si det slik..
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2008 #13 Skrevet 25. juni 2008 Takk for flere svar. Jeg burde kanskje fortelle litt mer om denne mannen, selv om jeg er redd noen skal kjenne ham igjen. Han fikk Oxycontin etter å ha blitt skadet i nakken etter en bilulykke da han var rundt 40. Da hadde han allerede hatt alkoholproblemer i flere år, og noen i familien mistenker at han enten kjørte for fort i tillegg til muligens å ha vært berusa. At han har en nakkeskade er helt klart, men jeg tror han overdriver smertene for å fortsette å få Oxycontin pga. at han har blitt avhengig etter så mange års bruk. Innimellom bruker han andre piller og dop han kjøper fra kompisene sine, men skjuler det godt. De fleste kan se at han er narkis/alkis og derfor skjønner jeg ikke at legen bare har fortsatt å skrive ut Oxycontin i så mange år. Men det er mye vi i familien ikke vet her. Hvordan er det å bare slutte med tablettene da? Er det noen som vet det? Jeg har inntrykk at de fleste trapper ned eller begynner på noen mildere, men det er sikkert ikke så lett for han som er så avhengig.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2008 #14 Skrevet 25. juni 2008 Oxycontin er jo en sterk sm.stillende kan ligne på morfin. Blir ofte brukt på sykehus der pasienter har kreft. eller andre smerter.. Virker veldig rart at legen skriver ut denne vanedannede medisinen år etter år.. Kanskje legen trenger en oppdatering? Litt gått ut på dato selv.. får håpe alt går bra:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå