camosilla Skrevet 23. juni 2008 #1 Skrevet 23. juni 2008 Min sønn er snart 5,5 mnd og jeg fullammer. Hvor lenge kan man gjøre det? Må vi begynne med grøt når han fyller 6 mnd, hvis han fortsatt vokser bra?
miapia Skrevet 23. juni 2008 #2 Skrevet 23. juni 2008 Ja, for da begynner jernlagrene å gå nedover. Han trenger ikke fulle måltider, men du bør starte å vende ham til det. Det er ingen gevinst i å vente lenger.
Gjest Skrevet 23. juni 2008 #3 Skrevet 23. juni 2008 Jeg har tenkt å fullamme til han er 6 mnd, det er jo det de anbefaler. Helsesøsteren min fortalte om ei som hadde fullammet til babyen var 8 mnd og det hadde gått helt fint.
grolla Skrevet 24. juni 2008 #4 Skrevet 24. juni 2008 Det er fullt mulig å fullamme til barnet er ett år, men du må da sørge for å dekke barnets jernbehov på annen måte. Det var en tråd her ganske nylig hvor flere hadde gjort dette. Ta kontakt med helsestasjonen for råd og veiledning. Lykke til!
aanonym Skrevet 24. juni 2008 #5 Skrevet 24. juni 2008 Det er, som det skrives lengre opp her, teknisk sett mulig å fullamme utover seks måneder. Dette krever kontrollert tilførsel av stoffer som barnet ikke lengre får via morsmelk, bl.a. jern, men det kna altså gjøres. Det man imidlertid bør ha i bakhodet er at det ikke akkurat blir _lettere_ å starte med anenn mat når den tid kommer. Du kan oppleve skikkelige problemer me då å få barnet til å spise noe annet, og personlig anbefaler jeg å begynne med annen mat før 6 mnd.
Stine fikk Ariana *19.08.07* Skrevet 24. juni 2008 #6 Skrevet 24. juni 2008 Enig med flere her ang vanskelig å få dem til å godta annen mat hvis man fullammer veldig lenge. Og samme med avvenning av puppen. Og når de er 9, 10 mnd skal de egentlig ikke ha mer enn 600 ml melk om dagen. Siden den da bare er som tørstedrikk, og gi ikke nok energi og barna blir fort mette av den og spiser mindre av annen mat som er viktigere. Så man kan risikere at de henger på puppen hele tiden. Og så er d jo veldig greit at de er vant med å spise d meste til de starter i barnehage... Men dette er jo noen og en hver må ta som de selv føler for.
camosilla Skrevet 24. juni 2008 Forfatter #7 Skrevet 24. juni 2008 Takk for svar! Da begynner jeg nok med grøt når han er ca 6 mnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå