knipling Skrevet 23. juni 2008 #1 Skrevet 23. juni 2008 Mitt akvarium har for mye nitrat. Har sktftet vann to ganger, hatt i de stoffene som skal i, men det blir ikke bedre. Vet noen hva jeg kan gjøre? Har mistet tre fisker de siste to ukene.
Sjokoladekaka Skrevet 23. juni 2008 #3 Skrevet 23. juni 2008 Du overforar. Skift vatnet, rens sanden og gje mindre mat. Det er restefor og avføring som gjev auka nitrat.
mammo25 Skrevet 23. juni 2008 #4 Skrevet 23. juni 2008 Joda..har intet mindre enn 5 akvarium. Lurer på om det var da man skal ta bark oppi? Vet ikke helt, men vil råde deg til å gå inn på akvaforum.no og spørre på forumet der...de vet alt mulig. Lykke til!
bibi5 Skrevet 23. juni 2008 #5 Skrevet 23. juni 2008 hvor stort og hvor gammelt er akvariet...står det i direkte sol? hvor mange fisk har du?
(0_o) Skrevet 23. juni 2008 #6 Skrevet 23. juni 2008 Hei! Jeg kan ingen ting om akvarier, men jeg jobber med blant annet bioligisk nitrogenfjerning (vannrensing) til vanlig. Jeg tipper det lukter litt snodig av akvariet ditt? Sånn typisk akvarielukt? Det kommer av at bakterier omdanner ammonium i vannet til nitritt, nitrat og videre til nitrogengass som forsvinner opp i atmorfæren, denne prossessen kalles nitrifikasjon. Ammonium finner du i møkk og urin stort sett, vil anta at fisker også driter innimellom. Disse bakteriene trenger 1. Masse oksygen og 2. Karbonkilde (sukker, egentlig alt med kalorier i. Jeg forer mine bakterier på jobben med alkohol, som nesten bare er rene kalorier). Er det mye nitrat i vannet er det også bakterier der som spiser opp alt oksygenet i vannet. Vannet blir da "dødt", ingen fisker kan leve uten oksygen. Har du en ordentlig pumpe? Er du plaget med algevekst? Forer du med mye mat som ikke blir spist og dermed blir liggende og råtne? Jeg ville tatt en grundig vask av ALT (kok alt, og desinfiser alt unntatt fiskene) oppi akvariumet. Det er ammonium som lager nitritt og bakterier som gjør nitritt om til nitrat. Dette er faktisk en del av en forråtningsprossess..
LadyLuck & Skrevet 23. juni 2008 #7 Skrevet 23. juni 2008 ikke akkurat ekspert, men tror jeg vet litt... Høtres ut som en blanding av flere ting. For lite oksygen i vannet (vurdert luftpumpe (sånn du legger under sanden så kommer det bobler) for mye alger og kanskje litt mye mat Ville annbefale å rense pumpe og bytte ut maks 2/3 av vannet (må ikke bytte for mye, for da dør fisken gr.stor bakterieforskjell, og for guds skyld ikke bruk zalo....)
(0_o) Skrevet 23. juni 2008 #8 Skrevet 23. juni 2008 Ja, nok luft er viktig. Hvis ikke, kan det i verste fall oppstå legionellabakterier (trives i romtemprert, stillestående vann) og h2s-gass, som er giftig.. Er det mye nitrat i vannet tyder det på at noe råtner..
knipling Skrevet 24. juni 2008 Forfatter #9 Skrevet 24. juni 2008 Tusen takk for rådene. Skal prøve å gjøre som dere sier. Trist når fiskene dør, hvertfall når de har navn og greier. ( For ungene)
najs Skrevet 24. juni 2008 #10 Skrevet 24. juni 2008 Man må ikke rense alt, nitritt er mere farlig enn nitrat, hm eller var det omvendt, haha. Vi hadde problemer med det og det var etter vi renset pumpen, fikk streng beskjed fra dyrebutikken om å være forsiktig med for mye rens av filter og pumpe. Bakterier trengs for å holde balanse, men som mange sier er overforing ofte et problem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå