Gå til innhold

Svangerskapsdiabetes - greit så lenge bl.s er normalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg spiser ganske mye søtt til tider, vet at jeg ikke burde, men når jeg måler blodsukker etter 2 timer er det mellom 5 og 6. Høyeste jeg har målt er 6.2 etter is og potetgull og litt ostekake. Mitt spørsmål er da: er det skadelig for barnet at jeg unner meg søtt iblant så lenge blodsukkeret ikke skyter i været? Det er vel for høyt eller for lavt som kan virke inn på barnet? Skal spørre jordmor om dette på neste kontroll, men kanskje noen av dere vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

da er du heldig..

jeg spiste pizza på lørdag og spiste litt nøtter rett etter pizzan..og rett oppi 7,4 :(

Så lenge du holder deg under 8 og helst 7 også, så er det helt greit :)

Hvor høyt hadde du etter sukkerbelastninga?

Jeg kan tydeligvis ikke spsie så mye søtt :(

Skrevet

Hadde 9.8 etter belastningstesten. Men kanskje jeg måler på feil tidspunkt? Måler aldri før det har gått 2 timer etter at jeg spiste. Er det feil? Kanskje blodsukkeret er kjempehøyt etter 1 time og synkende når jeg måler?

Skrevet

9,8 hadde jeg med nr 2 og kunne ikke ha lettsyltetøy på skiva engang.

nå hadde jeg 9,1 og med nr 1 8,9 så jeg kan tøye det litt mere enn jeg kunne med nr 2.

Neida du gjør rett. Blodsukkeret ditt er høyest 2 timer etter du har spist.

Men måler du 3 timer så har det synket igjenn..så 2 timer er rette tidspunktet å måle på.

Skrevet

nei du skal måle etter 1,5- 2 timer, så midt mellom der er bra. Du er ganske heldig ja :o) Spiser også littegrann, og merker veldige svingninger på om jeg har sittet i ro i sofaen i disse to timene, eller om jeg har bevegt meg litt.. Då har jeg mye bedre blodsukker med en gang.

Men spiser ei iskule med lettis en og annen gang, eller en pose med popcorn..idag hadde jeg meg en bit med sjokolade også ;o) Skeier veldig ut.. hehe.. så lenge det er med måte, kan jeg også spise litt. Ofte er det bare ørlite som skal til før jeg er fornøyd også.. bare det å måtte sitte å se på andre som jeg blir fristet av..

Skrevet

huff, det kanke være gøy med diabetes. onkelen min har type 1. før han visste han hadde diabetes bare spiste han og spiste han og ble aldri mett. hadde 0 energi og spiste flere kg mat hver dag og drakk masse liter brus, men ble aldri mett. viste seg at han hadde diabetes. blodsukkeret var altfor høyt for måleren. han holdt på å sulte. dette hadde ikke noe med innlegget å gjøre, men bra dere vet at dere har diabetes hvertfall:)

Skrevet

Eksperiment på gang nå. Har spist stor porsjon potetbåter og nå har jeg fortært en svær håndfull sure seigmenn.

Spiste ca 10 seigmenn kl 20. Spiste middagen like etter. Spiste masse seigmenn igjen nå, sluttet å spise kl 21:30.

Blodsukker nå, kl 21:30, 1,5 timer etter seigmenn+middag: 6,1

Får måle igjen kl 22 og kl 23:30 for å få med meg alle "toppene" :)

Skrevet

det hadde ikke vært meg iallefall hehe.. da hadde de nok satt meg på insulin ja hehe

Skrevet

Kl 22 var det 6.5. Kan ikke skjønne at jeg har diabetes.

Skrevet

hva har du i langtidsblodsukker da? Er visst det de ser mest på..mitt var 5.0 på sist kontroll

Skrevet

Var rundt 5 mitt også. Nei, det er tydelig at jeg ikke tåler så mye sukker for jeg får stadig utslag på urin.

Skrevet

jeg får bare spor av sukker visst jeg har utslag, ellers ingenting. For er når man har hatt litt høyt man får sukker i urinen

Skrevet

Jeg skal måle masse de neste dagene før kontroll. Måler ellers bare hver 3.dag.

Skrevet

Hvordan måles langtidsblodsukkeret da? Det har jeg visst ikke gjort :o)Nei du hørtes veldig bra ut med det b.s... Jeg får veldige utslag på poteter jeg, pommes frites og den måleren går helt berserk...!

Skrevet

jeg tar blodprøve når jeg er på kontroll. Så får jeg vite på neste kontroll hva blodprøven sa ang langtidsblodsukkeret.

Skrevet

Å... har bare vært på en kontroll jeg.. Men hvor ofte går dere på kontroll med dette da? Jeg får visst en gang i mnd, på likt med de vanlige timene mine jeg.. Var visst greit det ifølge indremedisineren.

Skrevet

hver uke. da er det annen hver med jm og lege. De ukene med lege er også UL med vekstkontroll

Skrevet

Det er langtidsblodsukkeret deres som har alt å si, så spiser dere noe søtt og måler 6-7 etter 2 timer, er det langt fra ille.... hadde det vært langtids, hadde det vært krise.... Men å ligge på 5-6-7, er jo kjempe bra... Jeg kan spise speltbrød med skinke på, måle 2 timer etterpå, og måle 8-9-10 så det er forskejll.. Men jeg har diabetes type2 og ikke svangerskapsdiabetes, men det skal da ikke være forskjell...;);)

Skrevet

ja vi må jo holde oss på samme blodsukkerveriene om vi har bare sv dia eller dia 2 :) Så det blir jo på en måte det samme :)

Skrevet

jeg er risiko fra før, så har hatt ul hver mnd hele svangerskapet. Det fortsetter som vanlig nå, bare at jeg har da indremedisiner i tillegg til gyn/fødselslege. Så dobbel sjekk til samme timen da hos meg..

Skrevet

hver uke er jeg på GYn endten med JM eller lege, så er jeg med diasykepleier som da ser på målingene mine og hva jeg hadde i langtidsblodsukker. Så tar jeg ny blodprøve..er de fine over flere uker er det nok med annen hver uke med blodprøver da.

Så har jeg UL annen hver uke som da er vekstkontroll. Fra uke 34 skal jeg ha sånn husker ikke hva det heter nå..registrerer spark og hjertelyd, skal sitte med det i 20min og trykke på en knapp når man kjenner spark. det er hver uke fra uke 34.

Skrevet

Det var jammen hyppige kontroller ja.. Føler jeg springer der borte i korridorene på sykehuset hele tiden jeg, men er jo ingenting i forhold til deg jo :o) Har du hatt dette lenge? Fikk vel bekreftet sv.dia i uke 28/29 jeg.. Hadde da hatt avvik i vekst flere mnd og forlangte selv test..

Skrevet

Lille meg venter nr3

CTG heter det greine, men det skal du ha fra uke 32, hva er du i nå? Kommer kanskje ann på ukene du følger på skjema ditt.... Men hvilke sykehus er du på?

Skrevet

C@milla :

Jeg har faktisk gått til ullevål annen hver uke siden jeg var 7 uker på vei, er nå 33...... Noen ganger hver uke, kommet ann på blodsukker... Men alltid vært trygg på legene der da, de hjelper og styrer og steller osv, så er jo greit også;);)

Skrevet

ålesund sykehus. jeg blir 31 uker på onsdag. Syntes legen sa fra uke 34. Mulig det er uke 32 altså. D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...