Kjerstipusen og Ane-mor Skrevet 23. juni 2008 #1 Skrevet 23. juni 2008 Har i en måneds tid vært plaget med vondt i ryggen (oppe ved BH-festet). Kjennes som musklene er dødsslitne, og det blir gradvis verre utover dagen og uka. Har til til tider vært så ille at jeg ikke orker å gjøre så mye annet enn å slappe av på sofaen etter jobb, husarbeid er det hvertfall bare å glemme. Går hos fysioterapaut og han har prøvd å knekke på det, tøye på det, gitt meg øvelser for det og tapet det. Men ingenting hjelper. Var hos legen på vanlig kontroll i dag, og da fortalte jeg ham at det ikke er særlig godt baki ryggen. Kjenner det igrunn både øverst i ryggen og i korsryggen. Da fikk jeg beskjed om at uke 23 var ALT for tidlig å bli sykemeldt i og at jeg måtte ta en prat med arbeidsgiver om tilrettelegging på jobb. Han sa at arbeidsgiver har plikt til å tilrettelegge med f.eks annen stol, bord, pauser osv. Jeg forklarte at jeg har fått beskjed om å jobbe så mye overtid jeg klarer og at vi pr. definisjon ikke har pauser på jobb (annet enn lusj da seff). Og at arbeidsgiver ikke er direkte forståelsesfull for at ting ikke er som vanlig... Legen min sa at jeg måtte uansett ta det opp med arbeidsgiver også kunne jeg henvise til legen når jeg sa at han måtte tilrettelegge... Hvis noen av dere husker det så har jeg jo en ikke så alt for forståelsesfull sjef som har oppført seg ganske så ufint den siste halvannen måneden, så jeg ser for meg at det kan bli svært så festlig å forlange tilrettelegging ja. Fikk ikke pratet med ham i dag, og i morgen er han borte, så jeg får se hva jeg får til på onsdag. Han er så stressa om dagen også, at jeg ser ikke for meg at det kommer mye positivt ut av en sånn prat nå, men hva skal man gjøre da... I tillegg fikk jeg beskjed om at vi gravide i dag nok ga opp mye før enn de gravide for 25 år siden. Da var det ifølge legen nesten ingen som ble sykemeldte pga graviditet, mens nå ble nesten alle det! Så enten var arbeidsvilkårene blitt tøffere eller så var vi blitt mer pinglete. Og han syns nok kanskje at vi gravide nå ikke tålte så mye som de gjorde før!! Blir satt ut av sånt jeg altså, for jeg er ikke av de som har lavest smerteterskel, og jeg har jo også prøvd å få dette til å gå over før jeg snakket med legen om sykemelding. Blæ, liker ikke å bli kalt pingle!!! Til slutt må jeg få med at legen min sa at han skulle ikke være vanskelig dersom det viste seg å være umulig med arbeidsgiver. Men at han må kunne forsvare en sykemelding ovenfor NAV. Og da er det lurt om jeg har prøvd å få tilrettelegging osv først. Skjønner jo at han ikke bare kan sykemelde i hytt og pine, men blir litt oppgitt... Men til dere som nå har tenkt å skrive-bytt lege; det har jeg ikke tenkt å gjøre (ihvertfall ikke enda). Han er egetlig veldig flink, og ha sa at om det blir for ille skal jeg ringe også får jeg sykemelding. Måtte bare få ut et lite sukk, for jeg ble litt satt ut av hele greia i dag...
Happiness fødte 16.9 :) Skrevet 23. juni 2008 #2 Skrevet 23. juni 2008 Jeg skjønner hva han mener med at gravide nå om dagen blir lett sykemeldte, hvertfall etter noen bekjente av meg som sykemeldte seg fordi de trivdes så godt hjemme mens de var gravide o.l. Men at vi er pinglete? Hvor mange gravide jobba for 25år siden da i forhold til nå? Jeg jobba på sykehjem sist jeg gikk gravid og det var tungt, men jeg holdt ut fordi det var bare 20-30%, men siste mnd så ble jeg sykemeldt fordi jeg var ganske svær og fikk vondt av å stelle og gå så mye. Nå har jeg gått på skole frem til sommerferien og skal gå siste mnd frem til jeg føder tenkte jeg. Jeg har til tider så utrolig vondt for å gå, men det er det ingen som tar hensyn til. Har 2 barn til alene, så dette er jo gøy Godt å få klagd litt Prøv å snakk med arb.giver om tilrettelegging, om han ikke er samarbeidsvillig, så har du kanskje en personlaansvarlig eller en tillitsvalgt du kan snakke med? Arbeidsmiljøloven må han følge! Om tilrettelegging lar seg ordne er jo det det beste for alle. God bedring!
Kjerstipusen og Ane-mor Skrevet 23. juni 2008 Forfatter #3 Skrevet 23. juni 2008 Ja, jeg også ser at han har et poeng og jeg og mener at det finnes nok gravide som sykemelder seg fordi det er deilig med mer fritid. Men ble likevel satt ut da han var så totalt negativ til hele saken. Trodde liksom jeg fremsto som at jeg hadde lyst til å jobbe. For det vil jeg, men tror nok ikke 100% jobb går frem til jeg går ut i permisjon Når det gjelder tilrettelegging så skal jeg ta en prat med sjefen ja, men ut fra de pratene vi har hatt tidligere i svangerskapet er jeg noe skeptisk til hvordan det skal gå. Jeg har nemlig blitt gitt beskjed om at jeg får jobbe så mye ekstra jeg klarer og at vi ikke har andre pauser enn lunsjpauser på jobb. Og i og med at jeg har stillesittende kontorjobb ser jeg ikke helt hva annet av tilrettelegging som kan gjøres enn en ekstra pause eller to... Men vi får se hvordan det går hvis jeg prøver å slå av en prat med ham igjen... Når det gjelder tillitsvalgte/verneombud så tror jeg faktisk ikke vi har noe sånt på jobben pr i dag. Hun som var verneombud har sluttet... Vi er relativt små (bare 15 stk) så da blir det lettere å utsette sånt. Personalansvarlig finnes heller ikke, kun denne umulige sjefen som skrifter humør og meninger like ofte som været...
TrustNoOne (but Me) Skrevet 23. juni 2008 #4 Skrevet 23. juni 2008 Hvor finner man disse legene som sykmelder folk fordi det er så "koselig å være hjemme"? Jeg har enda ikke opplevd å få skrevet ut en sykemelding uten særdeles god grunn, og heller ingen i min vennekrets har en slik lege. Tror det blir en del skjeve blikk på sidemannen, ofte uten grunn, fordi man stadig hører historier om folk som bestiller seg litt ekstra "fritid" ved hjelp av sykemelding. Ofte er disse historiene et resultat av misforståelser, misunnelse eller rent oppspinn. Hva man hører via jungeltelegrafen, tillagt ens egne subjektive meninger, blir i beste fall feil. Og slike rykter fører til skeptiske sjefer og kollegaer som syns det er helt greit å påpeke at gravide sykmelder seg i all for stor grad, og at man bare må holde ut. Graviditet er som vi alle vet ingen sykdom. Men det er jammen tungt nok for en del av oss!
Happiness fødte 16.9 :) Skrevet 23. juni 2008 #5 Skrevet 23. juni 2008 Nei det er jo påbudt å ha det når man er så så mange ansatt. Men hvis det ikke kan tilrettelegges så er kanskje aktiv sykemelding noe, eller at du får 50% sykemelding en uke og ser. Stillesittende jobb er jo like ille noen ganger for bekken og rygg.
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 23. juni 2008 #6 Skrevet 23. juni 2008 Heisann;) Trist å høre om din situasjon. Må si at jeg skjønner legen en del, pga det er litt tidlig å bli sykemeldt uten å ha snakka med arbeisgiver om tilrettelegging. Selv er jeg 25+3 og har samme smerten i ryggen som du har til tider, men det går somregel bra. Men nå har jeg ferie å se fram til om 3 uker så holder ut der til en 2 ukers hvilepause;) Jeg har like vondt om jeg er hjemme som på jobb, det kommer og går som det vil. Det er helt sant det legen din sier om at vi gjør det for letthvint for oss selv med å tenke sykemelding med en gang. Sykemeldingstallene blant gravide er ikke akkurat lave. Men prøv å snakk med arbeidsgiver, og er han vanskelig så har du i hvertfall prøvd så godt du bare kan. Jeg vet hvordan det er å ha en slik sjef, det er ikke enkelt.. Lykke til!
Happiness fødte 16.9 :) Skrevet 23. juni 2008 #7 Skrevet 23. juni 2008 Ja du har rett i det, men jeg vet med sikkerhet hva de har sagt direkte til meg, og hvordan de har gått og spekulert i ting og tang. Hun ene sykemeldte seg da barnet var 1år også fordi hun ikke hadde bhg plass, eller ikke ville ha han i bhg så tidlig...!?! Og det sa hun rett ut til meg. Jeg vet hvilken lege hun bruker, da eksen min brukte samme, og at det er "lett" å få sykemelding der. Noen vet akkurat hva de skal si. Men det gjelder ikke alle! Men de få man hører om ødelegger for mange, sånn som det er i alle grupper som gjør noe galt.
Kjerstipusen og Ane-mor Skrevet 23. juni 2008 Forfatter #8 Skrevet 23. juni 2008 Fullstendig klar over at det er påbudt, men det er desverre ikke alltid samsvar mellom teori og praksis... Og om man allerede ikke ha et alt for godt forhold med sjefen etter at magen vokser er det ikke veldig lett å komme og påpeke at de plikter å ha verneombud osv... Blæ. Nei, skal ikke svartmale alt her altså, får i det minste prøve å ha nok en prat med sjefen... Ja, jeg også lurer på hvor man finner alle disse legene som sykemelder i hytt og pine. Men har jo til og med hørt noen gravide si det selv, at de fikk sykemelding så lett som bare det og det var så flott for nå kunne de gå på cafe med venninner og slappe av ... Hehe, kan godt være at de trengte å slappe av altså, men jeg ville hvertfall aldri formulert med slik!! Forøvrig har jeg ikke noe stort ønske om sykemelding, men syns ikke det skal være sånn at man ikke orker å gjøre noe på ettermiddagene/kveldene fordi man er død i ryggen etter jobb...
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 23. juni 2008 #9 Skrevet 23. juni 2008 Det er helt sant det du sier om samsvar mellom teori og praksis, det er ikke alltid det finnes.. Man må nærmest lage et helvete på arbeidsplassen for å få det slik man vil. Men håper det ordner seg for deg.Har ikke spurt etter noen stol eller lignende selv enda for føler det går bra, og har ikke så mange mnd. igjen før jeg skal ut i permisjon. Leger sykemelder faktisk av og til i hytt og pine, det vet jeg om flere som har gjort.. Fordi man må ha overskudd hjemme og for å være sosial. Ikke at de sier dette til legene, men de finner på en slags form for "plage." Heldigvis er det ikke alle som er slik, åssen skulle det da gått.. Men det er en del av dem.
Kjerstipusen og Ane-mor Skrevet 23. juni 2008 Forfatter #10 Skrevet 23. juni 2008 Noen som har noen forslag til hva slags tilretteleggings-tiltak jeg kan foreslå da? Jeg kommer liksom bare på pauser og evt kortere arbeidsdag, men har jo fått beskjed om å jobbe ekstra og at vi ikke har pauser (ja, etter at jeg ble gravid) så da er vel de tiltakene utelukket... Skal foreslå det altså, men kan tenke meg responsen. Jobber med regnskap og har stillesittende kontorarbeid, så sliter dermed hverken med tunge løft eller farlig arbeidsmiljø (heldigvis). Når det gjelder sykemelding, så har jeg absolutt ikke noe stort ønske om å bli sykemeldt, oktober-spira. Og det var ikke akkurat første utveien å ymnte frempå om dette heller. Som jeg skrev i hovedinnlegget har fysioterapauten min i en drøy måned nå prøvd å knekke, tøye, styrke og støtte ryggen. Men ingenting hjelper. Fortsetter selvsagt med dette, for det gjør det jo ikke verre, men ikke stort bedre heller.
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 23. juni 2008 #11 Skrevet 23. juni 2008 Problemet er kanskje at du sitter for mye siden du har kontorarbeid? Merker jeg blir veldig vond når jeg sitter en del etter jobb hjemme.. Å være stillesittende kan være veldig vondt etterhvert.. Så vet ikke åssen tilrettelegging du kunne fått da. Men ville sagt ifra om at overtid kunne de glemme..
Happiness fødte 16.9 :) Skrevet 23. juni 2008 #12 Skrevet 23. juni 2008 En av grunnene til at statestikken er så høy også er at legene sykemelder i stednfor å opplyse om svangerskapspenger i arbeid som er uegnet for gravide Da msiter man noen rettigheter også, som at man kun får feriepenger av de første 15ukene(?) av svangerskapspenger OG foreldrepenger, om man blir sykemeldt får man så så lenge for begge hver for seg.
Kjerstipusen og Ane-mor Skrevet 23. juni 2008 Forfatter #13 Skrevet 23. juni 2008 Det gjorde jeg også, forklarte at jeg har sagt fra dag 1 at jeg ikke er interessert i 10-12-timers dager. Og at formen i hvertfall ikke tilsa det nå når jeg var gravid. Men da fikk jeg kald skulder og vanvittig ufin oppførsel fra sjefen i en måned. Han har akkurat begynt å tø opp såvidt nå, så det kan jo bli festlig å skulle ta opp tilrettelegging nå når ting endelig har begynt å bli levelig igjen... :/ Mulig jeg høres ut som en sytekopp som kun ser det negative nå altså, og det er jeg egentlig ikke. Men har i løpet av den siste halvannen måneden hatt et par samtaler med sjefen som ikke akkurat har hjulpet på psyken, etterfulgt av at han omtrent ikke har pratet til meg, hverken på godt eller vondt på en mnds tid. Så det er ikke så fristende å skulle prate tilrettelegging med ham. Men jeg skal gi det et forsøk, for all del! Alt annet blir jo for dumt.
Happiness fødte 16.9 :) Skrevet 23. juni 2008 #14 Skrevet 23. juni 2008 Ikke overtid, ergonomisk tilrettelegging av bord, stol og det du bruker, kanskje pc mus? Pauser, aknskje 5minutter hver time til å strekke deg litt, og da kan du aknskje krote inn lunsjen til 15 eller 20min, bare for å vise at du legge godvilja litt til du og(ikke det at jeg tviler på at du gjør det). Jeg blir fryktelig sliten av å sitte her ved pc'n hjemme over lengre tid.
Herkules Skrevet 23. juni 2008 #15 Skrevet 23. juni 2008 Ja det er flere grunner enn at vi har blitt mer pinglete som er årsaken itl høyere sykemeldingstall Jeg syns i utgangspunktet hele din arbeidssituasjon (med den forferdelige sjefen) er grunn nok til at det skal være en lav terskel for åsykemelde deg. Jeg har hatt mye vondt i ryggen og nakken og MYE hodepine, slik at jeg har slitt meg gjennom arbeidsdagene. Skjønner jo at man ikke skal ha sykemelding kun for å fungere hjemme, men jeg forstår de som er småbarnsforeldre som sliter i jobben. Selv har jeg en gutt på under 2 år og når jeg har slitt meg gjenom arbeidsdagene så har jeg vært direkte syk hjemme, Man kan ha noen dager hvor man er amøbe, emn å være amøbe på hjemmefornten i 7 månder det går ikke. Jeg har jobbet til nå, men har tatt en rolig uke den uka som var(jeg jobber på provisjon så lønnen min avhenger av hva jeg leverer så arbeidsgiver taper ikke på dette) Tilrettelegging er ikke lett, Jeg har selv ikke lys på arbeidsplasse og jeg har en liten pult så det er dårlig arbeidsplass. Dette er ting jeg har påpekt lenge før jeg ble gravid. Du er uheldig som jobber slik at man ikke kan ta en pause i ny og ne, det er heller ikke lett for en gravid. Huff, hadde jeg jobbet hos deg så hadde nok jeg vært sm kanskje så håper det løser seg for dg og at du blir bedre i ryggen.
SannaMor Skrevet 24. juni 2008 #16 Skrevet 24. juni 2008 Jeg har en stor venninde gjeng i Oslo i 30-årene, og nesten samtlige har blitt sykemeldt i graviditeten. Hun ene er lege og ble sykemeldt av en kollega fordi "hun var så sliten" i 4 måned. Så tydeligvis er det lett å bli sykemeldt under graviditeten... men det er ganske vanskelig det der, det er jo en spesiell tid for en kvinne. Og ingen roser en gravid kvinne som jobber på som vanlig enda det nok er litt töffere for henne enn andre. Man blir jo sliten! Jeg bor i Sverige og her er det praktisk talt umulig å bli sykemeldt om du ikke da sitter i rullestol pga bekkenlösning... Og det er bare i det siste at dette har blitt godkjent, för var ikke bekkenlösning sykemeldingsgrunnlag overhodet. Vil vi ha det sånn da? Mange fortvilte svenske gravide her... På slutten av graviditeten er det iallefall umulig å bli sykemeldt, for da får man heller forskudd på barselpermisjon, dvs blir du syk under graviditeten får du mindre tid hjemme med barnet ditt når det er födt. Nei, vi får vel bare be en bönn om at sykemeldingsordningene i Norge ikke blir altfor misbrukt slik at det blir innstramminger, for svenske tilstander skal jeg love deg at vi ikke vil ha.... Jeg har kun värt sykemeldt en gang etter en operasjon, og syntes det faktisk var litt ubehagelig å bruke av mine venners skattepenger på å ligge hjemme. Men jeg skulle virkelig önske jeg kunne trappe litt ned på jobben i disse gravide-dager for det er jo voldsomt slitsomt, så jeg har tenkt å forsöke fornadle med sjefen om å jobbe 80%
elinom trebarnsmor Skrevet 24. juni 2008 #17 Skrevet 24. juni 2008 Dette er bare tull. Ingen blir sykmeldt fordi de liker å være hjemme. Legen bestemmer jo om du blir sykmeldt eller ikke. Jeg har vært sykmeldt i to måneder pga kvalme og trøtthet. Det er ikke alltid like lett eller morsomt å skulle forklare hvorfor du er hjemme. Kan hende at mange spøker det bort. Dere er like ille som menn, hvis dere mener at vi er hjemme for morro skyld. tullball
Herkules Skrevet 24. juni 2008 #18 Skrevet 24. juni 2008 Min lege sykemelder ikke for ingenting i alle fall, men jeg kjenner en som (ikke gravid) som sa at får jeg ikke ferie når jeg vil så ykemelder jeg meg. så ja da det går an. Jeg er i utgangspunktet ikke et godt eksempel for om jeg blir sykemeldt i svangerskapet så er det pga men helse, jeg har 3 kroniske sykdommer som jeg ikke kan behandle som gravid, Kan ikke gå på meidsinenen mine. Føler likeveøl at det er svangerskapet som blir grunnen til en ev. sykemeløding likevel. Dårlige arbeidsforhold er ikke noe særlig for noen og i alle fall ikke for en gravid. Håper det løser seg for deg HI
TrustNoOne (but Me) Skrevet 24. juni 2008 #19 Skrevet 24. juni 2008 Signerer elinom! Hadde jeg kunnet velge, ville jeg selvsagt heller vært oppegående og i full jobb enn å være lenket til krykker og seng. Finnes ikke det spor moro å være isolert fra alt og alle i sitt eget hjem.
SannaMor Skrevet 24. juni 2008 #20 Skrevet 24. juni 2008 Fatter ikke hvorfor det er så vanskelig å forstå at selvom en selv er sykemeldt av kjempe gode grunner, så finnes det andre der ute som ikke nödvendigvis er det. Alt som diskuteres på internett forumer er IKKE myntet på akkurat deg. Jeg har ALL empati med folk som ligger hjelpelöse hjemme, det har jeg gjort selv, helt forferdelig. Siste gang jeg åpner munnen i denne sammenheng, har jo forståelse for at det er et fölsomt tema.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå