Gå til innhold

Sykepleiere/sykepleierstudenter:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke bøker anbefaler dere å ha i 2. klasse?

Har tenkt på disse:

Klinisk sykepleie 1 og 2

Kreftsykepleie, pasient, utfordring, handling

Klinsk kjemi og fysiologi

Tverrfaglig geriatri

Andre? Eller er noen av disse "unødvendige"?

Takk:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Generell sjukepleie 1 og 3 (ein til oppgaveskriving)

Sykdomslære

Eldre aldring og sykepleie

Klinisk kjemi og fysiologi er vel for den som er spesielt interessert, men eg hadde kjøpt den

Hygienelære

Desse bøkene anbefaler eg om du skal ha praksis iallefall.

Det er desse eg kom på iallefall. Me hadde mykje forebyggande sjukepleie på andre året. Helsesøstertjenesten, føde-barsel. Så hadde me ein del samfunnsfag, sosiologi, antropologi, jus, etc. Eg veit ikkje korleis dåkas studie er lagt opp, men du har vel ei bokliste?

Skrevet

Takk for svar:)

Det er sykehuspraksis 20 uker, altså nesten hele året.

Fikk høre at vi trengte en del referanseverdier fra klinisk kjemi/fysiologi boken? Blodprøveverdier osv.

Vi har bokliste, men den er lang som et vondt år :/ Ikke lett å vite hva man skal velge.

Skrevet

Ja den kan kanskje vera grei å ha. På sjukehuset får ein opplyst normalverdiane når ein får svara tilbake. Legen vil uansett ha ansvaret for å tolke dei. Kan ikkje heilt sjå at det er veldig viktig for deg. Kanskje ei mindre oppslagsbok er nok. Kun med dei viktigaste verdiene?

Skrevet

Ok, da så:) Hun sa at det var greit når man skrev pleieplan og til hjemmeeksamen, vet ikke om det stemmer jeg? Men det er gjerne sånn man finner enkelt på nett, eller i en mindre oppslagsbok ja. Kan vente litt med å kjøpe den da.

Skrevet

Ja du finner det fort på nettet. Eg hadde aldri med blodprøveverdier på pleieplanen, for det er ikkje det viktigaste ein gjer som sjukepleiar. Men spennande er det, og det er jo greit å vite om da.

Dersom du skal skrive pleieplan så vil eg garantert ha gått til innkjøp av Generell sykepleie 1 og 3, og eldre aldring og sykepleie. Geniale bøker! Me måtte bruke sykepleieteoretikere i planene våre, og det finner du i 1, sammen med andre relevante ting. I GS 3 finner du meir metoder, prosedyrer, og praktisk sykepleie. Garantert viktige bøker! Farmakologiboka er kanskje grei å ha.

Skrevet

Jeg har grunnleggende sykepleie 1,2,3 og 4 fra første året. Det er vel de som har "erstattet" generell sykepleie 1 og 2 tror jeg?!

Har du kjennskap til boken "tverrfaglig geriatri"? Kanskje jeg skal velge den du anbefaler i stedet for den da.. Ikke lett dette her;)

Ellers tror jeg at Klinisk sykepleie 1 og 2 er bøker vi MÅ ha, og som er viktige i sykehuspraksisen.

Skrevet

Er det ei Nina eit eller anna som har grunnleggende sykepleie bøkene? I generell sykepleie serien var det 3 stykk, men eg brukte aldri 2. Den var dårlig. Klinisk sykepleie er nok god å ha ja. Tverrfaglig geriatri kjenner eg ikkje til, men den er sikkert veldig god å ha dersom du skal jobbe på slagavdeling! Der er det mykje tverrfaglig samarbeid. Det er jo det på alle avdelingene, men på slagavdelinga er det særs mykje, om avdelinga er god seff. Kan du gå å sjå på bøkene ein plass? Sjå kva dei prioriterer og skriver mest om. Eg vil jo ikkje sei at du ikkje trenger den boka, men eg vil gå så langt som å sei at eg trur eldre aldring og sykepleie er meir relevant.

Skrevet

Okei, tusen takk for tips:) Jeg får ta en tur på biblioteket å kikke. Tenkte bare begynne å kikke litt i bøkene før skolestart (spørs om det blir noe av, men lov å ha ambisjoner;))

Småen begynner nemlig i barnehage 3 uker før skolen begynner, og da må jeg ha noe konkret å gjøre, slik at jeg ikke springer å henter han med en gang han er levert ;)

Skal ha han korte dager, og ikke fulle uker, men litt må han jo få være der så han blir tilvendt før jeg begynner på skolen!

Blir nok vanskelig å finne tid til å lese da, så det skader ikke å ligge litt foran:)

Skrevet

Det er alltid greit å vera forberedt før ein skal ut i praksis ja. =) Eg har absolutt ingen andre ambisjoner for sommerferien enn å late meg. Lataste mammo i byn.

Lykke til med andre året og vidare.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...