Gjest Skrevet 23. juni 2008 #1 Skrevet 23. juni 2008 vi har nemlig valgt å melde oss ut av statskirka og skal av den grunn ha navnfest fremfor dåp. Når alt kommer til alt viser det seg at venner og noen i familien mener vi bør døpe barnet vårt, men når vi "graver" litt i kristendommen, så er de ikke så kristne selv heller - men det går mest på tradisjon. Jeg for min del føler at jeg ikke kan lyve i kirka, ved å lov og oppdra barnet i den kristne tro. Det å leve etter de ti bud er en ting, men kristendommen står for så mye mye mer, som jeg ikke kan holde. - og det er forsåvidt alle rundt oss enige i, når vi forklarer dem det - så hvorfor skal man da måtte døpe barna sine??? og hvorfor får man en så sterk reaksjon da, når man alikevel døper barna mest av tradisjon. Noen andre som har møtt en slik reaksjon, eller får en form for reaksjon på innlegget mitt??? og hvorfor?? jeg er bare nysgjerrig
lottepott Skrevet 23. juni 2008 #2 Skrevet 23. juni 2008 Personlig velger jeg dåp,med den mening at barna våre kan selv få velge om de ønsker kristelig eller borgerlig konfirmasjon. Skal vel innrømme jeg liker tradisjon delen av det,men er sikker på at navnefest er flott det og:) Altså jeg legger meg ikke oppi hvordan folk velger å gi barna sine navn osv;)
Mammantiltigerogentil Skrevet 23. juni 2008 #3 Skrevet 23. juni 2008 Min venninne hadde navnefest istedenfor dåp for sitt barn, og det var en helt nydelig sammenkomst. Det var ikke store forskjellen på hennes navnefest og 'vanlig' dåp, med unntak av at vi ikke var i kirken og ingen lovte å oppdra barnet i den kristne tro. Om du ikke føler det er riktig å gjennomføre en kristen dåp så syns jeg du skal stå for det; du sier jo at folk forstår når du forklarer dem hvorfor. Men du må nok tåle at noen spør og graver litt, uten at det betyr at man er negativ til ditt valg for det
Gjest Skrevet 23. juni 2008 #4 Skrevet 23. juni 2008 jada jeg er forberedt på en reaksjon, spørsmål og meninger - men jeg har også sagt at jeg/vi må få gjøre det som føles riktig for oss. Kan ikke velge barnedåp fordi andre synes vi skal velge det. Det blir helt feil. Så vi svarer så godt vi kan og står for våres valg. De som måtte mene at vi velger feil, får heller takke nei til invitasjonen. Tror nok at når alt kommer til alt, så går det nok greit lell ;o) (folk trenger bare litt tid på å fordøye det, siden jeg er den første i familien som velger noe annet).
Snia.gutt07,gutt09,?13.6.12 Skrevet 23. juni 2008 #5 Skrevet 23. juni 2008 vi hadde navnefest vi også, og angrer ikke et sekund. Men flere av bestemødrene og jeg har en stemor som er katolikk reagerte, vi hadde samme argument som deg. Om at vi ikke vil stå i kirka å love at vi skal oppdra ungen i troen på gud og hellige ånd eller hva det nå var..*rødme* Så de fant da seg i det til slutt og etter navne sermonien så var de alle enige om at det var en kjempefin markering. Hehe men hørte lell en oldemor til en annen som syntes det var synd at den nydelige lille gutten vår måtte i helvete når livet hans en dag var over... Hehe syntes den var litt grotesk, men vi er ikke kristne så da ble det bare morsomt :-D
Nina_J Skrevet 24. juni 2008 #6 Skrevet 24. juni 2008 Jeg kommer til å døpe alle mine barn, men om man heller ønsker en navnefest, så gjerne for meg Legger meg ikke opp i andres ønsker, for jeg hadde ikke likt at noen gjorde det med meg Så hver sin smak, sier nå jeg! Lykke til med navnefesten forresten!
AlleGodeTingErTo Skrevet 24. juni 2008 #7 Skrevet 24. juni 2008 Det var jo som å lese om min egen familie! Alle blir jo svar skyldig når jeg spør om DE virkelig kunne stå for sine "handlinger" ved å døpe sine barn i kirken, og da ble de tause gitt... Var forberedt på reaksjoner, men det irriterer meg at jeg måtte være det, ingen hadde spurt om det var motsatt - ennå det er grunn til å stille spm ved folk som gjør det kun av tradisjon - det vet jeg at særlig de som faktisk ER kristen mener!
Maya_1 Skrevet 24. juni 2008 #8 Skrevet 24. juni 2008 Jeg vurderte selv å døpe barna på grunn av tradisjon og forventninger i familien, hadde ingen personlig problemer med det liksom, men når jeg leser begrunnelsene deres er jeg bare enig om at dette blir feil når man ikke mener noe med det. Jeg er selv veldig opptatt av tradisjoner, men jeg er overhodet ikke kristen, og er enig at det blir litt falskt. Har ikke diskutert dette med familien enda, men dere har fine argumenter og spørsmål å ta med seg
Lemonia Skrevet 24. juni 2008 #9 Skrevet 24. juni 2008 Min personlige mening er at å døpe barna når man ikke er kristen er tåpelig og lite gjennomtenkt. Å bruke unnskyldninger som tradisjon eller at det er lettere å velge kristen konfirmasjon blir bare for dumt. Jeg ville faktisk tenkt helt motsatt. Jeg synes ikke en 15-åring skal velge kristen konfirmasjon for gavene eller fordi "de andre gjør det", det skal være et gjennomtenkt valg. Og hvis han/hun vet at man må gjennom en dåp først vil jeg tro at et evt valg om kristen konfirmasjon blir basert på egen tro framfor noe annet. Så, barna våre blir selvsagt ikke døpt. Evt konfirmasjon er et valg de skal få ta helt selv, basert på sine egne ønsker og et bevisst og gjennomtenkt valg.
lykkelig78 Skrevet 24. juni 2008 #10 Skrevet 24. juni 2008 Vi skal ikke døpe barnt vårt. Skal ha en fest for barnet som blir født, men det har verken noe med navnet, tradisjon eller tro å gjøre. Skal rett og slett feire at et nytt liv er kommer til verden! Har ikke luftet dette for familiene enda, men de får bare respektere det vi har bestemt oss for. Å det gjør de helt sikkert! Er viktig å gjøre det vi som foreldre føler er riktig, ikke det alle andre rundt oss syns er riktig!
Gjest Skrevet 25. juni 2008 #11 Skrevet 25. juni 2008 Vi mener at om barnet vårt ønsker å konfirmere seg om 15 år, så gjør hun det fordi hun har ønsket å bli kristen, og da har hun sikkert døpt seg også - innen den tid - om ikke kan hun døpe seg og konfirmere seg. Ser ingen problemer i dette, hvis hun ønsker en kristen konfirmasjon. Samt at jeg føler at det er veldig mange i "vår båt" - som ikke føler seg kristne, men hvor de døper barna av tradisjon (noe vi da ikke skal). Jeg tror vel at det enten kommer et alternativ til, til borgelig konfirmasjon innen våre barn blir konfirmanter - eller så tror jeg faktisk at det sklir litt ut, så det kun er de kristne som konfirmerer seg. Det er flere og flere som velger andre løsninger (ser jo hvor mange som konfirmerer seg borgelig nå i forhold til for 20 år siden, da jeg selv stod konfirmant, da var det bare noen få). Forresten er en konfirmasjon en fornyelse av et løfte, om å velge guds "vei" (kaller jeg det) - noe som tilhører den kristne tro. Her blir det navnfest, så får jenta vår velge helt selv når tiden kommer - det er så lenge til alikevel, så jeg tar det hele med ro ;o) Vi skal iallefall ha god samvittighet, og føle at vi holder det vi lover. Jeg er selv fadder til alle tante-barna mine, og må innrømme at det ikke føltes godt i konfirmasjonen til nevøen min, i vår, og måtte si at jeg ikke har gjort oppgaven min....og sørge for at familien hans har oppdratt han i den kristne tro. Det å være fadder/gudmor/gudfar krever også sine oppgaver - det er ikke bare et papir uten forpliktelser. Nå slipper jeg heldigvis det, siden vi har meldt oss ut av kirka. Beklager, men jeg kan ikke, med hånda på hjertet - lov at jeg skal lære noen opp i den kristne tro, og sørge for å lære de om himmelen og helvete og dette med å lese bibelen for dem. Hjelpe de å styrke seg selv (det kan jeg) men ikke å styrke troen på Gud.(når jeg ikke tror på noen Gud selv). Vel vel.......alle må få ta sine valg - lykke til med deres valg )
AO3 Skrevet 25. juni 2008 #12 Skrevet 25. juni 2008 Jeg er ikke spesielt stolt over aa skrive dette, men vi kommer til aa doepe barnet vaart utelukkende for aa hindre reaksjoner fra familie - i foerste rekke hans familie. Naar de allerede tidlig i 2tri begynte aa diskutere i hvilken kirke daapen skulle holdes i, vel, da skjoente vi tegninga... *sukk* Jeg orker ikke en vanvittig diskusjon med diverse familiemedlemmer, som ikke har vaert "utsatt" for hverken borgerlige konfirmasjoner eller navnefester - noe som er vanlig i min familie! Jeg tror faktisk ikke vi hadde kommet til aa arrangere navnefest hvis vi naa ikke skulle doepe mini. Jeg ble selv konfirmert borgerlig, og har i ettertid foelt at jeg like gjerne kunne spart meg hele greia.
Gjest Skrevet 25. juni 2008 #13 Skrevet 25. juni 2008 vi har ikke diskutert dette med familien, dvs vi luftet det for en tid tilbake - og da kom reaksjonene. Men så meldte vi oss ut av kirka, enkelt og greit, og da kan vi ikke døpe barnet vårt, når den tid kommer - så enkelt var det og vips......vi må ha en navnfest. (blir det selvom vi ikke er medl av human etisk forbund. Ønsker en form for markering)
frøet76 Skrevet 25. juni 2008 #14 Skrevet 25. juni 2008 Helt utrolig at noen kunne lire av seg noe slikt som denne gamle damen!! At et lite barn liksom skal havne i helvete fordi foreldrene tilfeldigvis ikke er kristne!!! Det er bare tull, og absolutt ikke bibelsk. Jeg er selv kristen og har mer respekt for folk som deg som tenker over hva de gjør, og ikke velger noe utfra tradisjoner eller utfra hvordan andre reagerer. Selv faller nok valget vårt på barnevelsignelse- kanskje får vi en god venn som selv er kristen til å be for barnet vårt- med familie og venner rundt oss eller vi gjør det offisielt i en menighet som ikke "tror på barnedåp". Vårt barn skal få velge selv hva det evt skal døpes til når det blir eldre og kan ta en selvstendig avgjørelse. Da kan det både døpe seg, og la seg "konfirmere" i kirke/menighet OM det skulle ønske det. Eller la være fordi det ikke tror. En blir ikke kristen av å døpe seg, her har mange dessverre misforstått. Jeg ser opp til folk som er reflekterte som deg og ikke lar deg presse, og som setter seg inn i hva dåp egentlig er. Det har jeg, og av den grunn velger jeg også å avstå fra dåp, selv om jeg merker presset fra min tradisjonsbundne familie.
Storken1979 Skrevet 25. juni 2008 #15 Skrevet 25. juni 2008 Signerer denne så helhjertet! Jeg kommer til å oppdra barna mine (som ikke er døpt) til å tenke selv uavhengig av hva jeg mener, og så stå for disse valgene selv! Derfor mener jeg at hvis de vil konfirmeres pga at de vil bekjenne sin kristne tro, vil det være en glede for de å også velge sin egen dåp. Er det en slik lidelse for dem å bli døpt stikker neppe troen så dypt heller!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå