Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sist jeg var på kontroll (37+6, altså for en uke siden), var hodet så godt nede i bekkenet at jordmor ikke fikk til å kjenne det lenger, hun noterte at det var festet og sa noe om at det lå VELDIG godt ned og at det slett ikke var rart om jeg kjenner nedpress... Og med hodeleie siden uke 32 eller noe sånt, og hode som har forsvunnet lenger og lenger ned i bekkenet for hver kontroll siden da, har jeg ikke engang vurdert muligheten for at snella kunne snu seg igjen - enda jeg tidligere i svangerskapet var godt forberedt på både seteleie og hode som ikke fester seg (tverrleie, seteleie og andre interessante måter å komme ut på ligger litt til slekta, i tillegg til såpass vide bekken at hodet ikke fester seg).

Men når jeg våknet i går, kjente jeg til min store forundring hikke oppe ved ribbeina - så langt oppe har jeg *bank i bordet* ikke kjent hikke før en eneste gang i svangerskapet - og etter at hun la seg med hodet ned har det KUN vært ved trusekanten, på venstre side. Alltid.

Og etter det har hun romstert og sparket og slått i så mange rare retninger at jeg blir helt satt ut... Innimellom kommer det kraftige smell rett ned i bekkenbunnen, det knuffes bakover mot ryggsøylen og utover i alle retninger, og det eneste stedet jeg IKKE har kjent stort til henne det siste døgnet er rett oppover og i ribbeina sånn som hun pleier. Men den kulen som ligger opp mot ribbeina mine KJENNES ikke ut som et hode, den er fremdeles spiss og litt "klumpete". Jeg kjenner henne mest nede ved trusekanten nå, ikke de voldsomme sparkene der heller, men litt knuffing og romstering. Og så stikker det og styrer nedover i bekkenet.

Kan hun virkelig ha greid å trekke hele hodet opp av bekkenet igjen og snudd seg sånn helt på tampen? Jeg har ikke merket noe til selve snuinga i fall, burde jeg ikke egentlig våknet av det om det har skjedd natt til i går? (jeg sover dårlig for tiden, så jeg synes det er rart om jeg ikke skal ha fått det med meg når hun er så stor). Eller er det mulig at hun bare driver og "driller" seg nedover, og at alt styret er fordi hun leker propell med armene på vei ned og rundt? For om hun fortsatt ligger med hodet ned, så har hun i alle fall dreid en halv gang rundt seg selv og fått ryggen mot min høyre side - og det kan jo hende hun da har dreid nok til å få beina innover også, at det er derfor jeg ikke kjenner sparkene hennes ut mot ribbeina lenger... Eller? Hikkinga kan jeg ikke helt forklare, annet enn at den også forplanter seg litt i hele kroppen hennes (og min) og kjennes på merkelige steder etter at hun har snudd på seg... Kanskje?

Uff. Ikke for det at seteleie egentlig skremmer meg, men med ti dager igjen til termin hadde det vært greit å vite sikkert hvilken vei hun ligger i alle fall. Sånne "oi, seteleie!"-fødsler er vel kanskje hakket skumlere enn de der man var klar over det LITT før rumpa kommer til syne liksom...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis hode er festa,så kan ikke den lille snu seg etter det. En annen ting,det er veldig vanskelig for en jm og si om hode er festet uten at de har tatt en gu på deg.

Sist jeg gikk gravid,fikk jeg også samme beskjed om at hode var festet,men når de tok en gu på meg,fant de ut at hode var langt langt langt nede,men ikke festet.

Uansett ligger hode så langt ned at de antar at hode er festet er meeeeeeeeeeeeeget rart hvis den lille snur seg.

Gynokologen sa til meg at hadde barnet først lagt seg med hode ned,så er det veldig veldig små sjangser for at det snur seg igjen og dette sa han til meg i uke 26,da hadde jenta mi snudd seg.

Uff,ble litt rotete dette,men håper du forstår hva jeg mener

Skrevet

Det aner meg nok at hun bare generelt sett romsterer og leker propell der inne - men jeg blir nå litt bekymret allikevel (skal ikke på jordmorkontroll før om en uke igjen, så i verste fall - om hun har snudd seg til sete og jeg går i fødsel før mandag klokka to - så blir det ikke oppdaga før jeg kommer inn på føden).

Så får vi bare håpe at jeg har prosentene på min side og at hun ikke har greid å snu seg :)

...og nei, ble ikke tatt noen GU for å kontrollere om hodet sitter fast, så jeg har tenkt tanken at jordmor kan ha tatt feil og at hodet bare lå godt ned uten å være festet.

Vi får bare krysse fingrene. Ut kommer 'a vel uansett, på den ene eller andre måten :) Og sambo holder en knapp på at det skjer snart, for han mener kroppen min driver og lader energi (altså, han mener jeg har spist vanvittig mye siste par dagene).

Skrevet

er du 2. gangs fødende? for med 2. gangsfødende kan hode feste seg og så løsne igjenn..men er ikke sikkert hun har snudd seg fordet..

Skrevet

Jeg er førstegangs... men som sagt ligger det ikke akkurat til slekta med hoder som fester seg, så det forundrer meg ikke stort om jordmor har tatt feil heller...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...