Gå til innhold

Flere so synes barselperiode er et fengsel? Dagens klagesang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er snuppa straks 5 mnd.

Jeg står opp, dusjer, setter på en maskin klær, leker, spiser mens hun sover, leker, går en tur med henne midt på dagen mens hun sover, handler middag, hjem igjen, lager middag& leker, hun sover, vi spiser, leker, bader, masserer og legger henne rundt 19. Så klart- ammingen hver 3. time da.

Etter at hun har lagt seg tar jeg ned klær fr a dagen før, henger opp nye, vasker opp, rydder bort leker, lager meg kveldsmat så ser jeg på en eller annen serie på dvdd. Legger meg.

Så er vi igang igjen dagen etter.

Mannen min jobber hinsides mye for tiden og er dritsliten, så han er det ikke mye hjelp i. han vil gjerne, men er så sliten at han er kvalm. Da lar jeg han slappe av.

Så tenker jeg at det er mye hardere å være i full jobb på sykehus enn å være hjemme i dette fengselet. Jeg vet sannelig ikke....

Nå er jeg så drittlei og sliten. jeg gjør sosiale ting i hevrdagen, men snuppa er jo alltid med. Jeg har ikke gjort noenting alene etter fødselen.

Føler alle andre har kommet godt i gang med livene sine etter fødselen, mens jeg bare går og vasser i husarbeid.

Det er så mange hyggelige ting jeg kunne tenkt meg å¨gjøre her hjemme også, men når alt det vanølige husarbeidet er gjort har jeg ikke mer å gi.

DRITT!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Husker deg fra bim. Vi er jo "kommet like langt" i barselperioden, og jeg må si på enkelte ting kjenner jeg meg veldig igjen. Men, jeg er blitt myyyye sløvere hva gjelder husarbeid og matlaging osv enn jeg var før. Har alltid hatt litt støv på hjernen, men nå lar jeg alt skure og gå. Jeg GIDDER rett og slett ikke styre sånn på hjemme.

Jeg og datteren min er innmari sosialepå dagtid, er på barselgruppe en gang i uka, på kafe med venninder, triller tur, har besøk osv. Men, du har rett, babyen er jo alltid med.

Derfor har jeg faktisk (selv om det var vanskelig til å begynne med) tatt meg i nakken og gjør "egne" ting iblant. Det trenger ikke være så mye, man trenger ikke være så lenge borte. Bare å ta med mamma eller en venninde på et kjøpesenter, spise lunsj, og så la babyen trille en times tid på senteret med mamma, mens jeg kikker litt ALENE i butikker, eller får en ansiktsbehandling, eller tar en kaffe og leser en avis, ALENE! Jeg gidder ikke bare være mamma og hushjelp, jeg må få være litt min egen person iblant. Jeg vet det er vanskelig, men prøv i det små. Vil forresten legge til at jeg heller ikke får spsielt mye hjelp av mannen min om dagen, han jobber sabla mye han også! Typisk... =) Håper det løser seg for deg, det er jo liksom meningen at barseltida skal være så fin! Klem

Skrevet

Hihihihihi av og til føler jeg det AKKURAT som deg - nå er snuppen min bare tre måneder da - og han har hatt kollik, men føler av og til at jeg har mistet meg selv litt - hvem var jeg egentlig før jeg fikk barn???!!!! Men 90% av tiden synes jeg det bare er koselig - sikkert mye pga at jeg til høsten starter på masteroppgaven etter fem måneders permisjon, blir litt trist, men samtidig skal det bli deilig å få noe annet å gjøre enn bare lillegutt og husarbeid. Min kjære er danser og har hatt utrolig mye å gjøre denne våren, men til høsten skal han være sammen med lilleplutt fra åtte til to, mens jeg skriver og så skal jeg kose meg med lillegutt resten av kvelden, mens pappa trener/jobber. Jeg vet at det kommer til å være travelt, men tror faktisk jeg kommer til å få mer energi enn jeg har nå - rett og slett fordi jeg kommer til å få tenke på noe annet enn bare det å være mamma - ergo får jeg mer overskudd når jeg kommer hjem fra Universitetet og vil glede meg til å kjenne den varme babykroppen inntil meg :D

Tror de fleste føler det på samme måte, og det kommer jo litt an på hva slags baby man har også, noen leker veldig fint alene, mens andre (som min) må læres opp til å kunne ligge alene å leke etter å ha blitt bært døgnet rundt i to måneder(kollik) - og da er det vanskelig å se seg selv som noe annet enn mamma. Som helsesøsteren min sa: de fleste går i fellen, og det er viktig å finne tid til seg selv - og partner - man blir ikke noe bedre mor av å glemme seg selv og miste alt overskudd.

Skrevet

KOKOS!!!!!!!!!!!!!!!! Det er akkurat som dagene våre det der,bare du bytter ut amming med flaska.. Det er ikke tull en gang,det er helt likt!!! Det er liksom en sjelden kveld innimellom som mamma kan få gå ut å drikke kaffe eller noe sånt.. Hehe

Skrevet

Tror du bør roe ned litt på krava for deg selv og husarbeid. Gjør en ting om dagen. Man, ons, fre støvsuger eller vasker du. Vasker klær tirs, tors, lørdag.

Har du oppvaskemaskin? Stapp ALT inn i den, kjeler og det som er, det sparer du verdifull tid på.

Om en mnd eller to når hun er i gang med fast føde, så spiser du når hun spiser.

Husk også at hun må underholde seg selv litt, ligge på golvet å leke for seg selv, slik at du får gjort noe.

Så allierer du deg med venninner (en dag passer de din, en dag passer du deres), foreldre, tanter/onkler: la dem låne mini mens du har alenetid. Hvis hun ikke kan ta flaske begrenser det seg jo litt på hvor lenge, men du rekker jo da to timer for deg selv.

Insister på å jobbe for en fast dag/kveld i uka med litt barnefri. Selv om far er sliten fikser han det kanskje hvis du legger opp til fri nærme leggetid?

Når du har gjort alt dette så er det bare å tenke positive tanker, for et fengsel er det jo egentlig ikke, du har bare kommet litt skjevt ut.

Skrevet

det er nok helst bare jeg som er sabla sliten ,for jeg kan virkelig ikke klage:)

pappan ligger på gulvet med snuppa nå. De skravler og koser seg.

Hun ligger alene på gulvet nesten hele dagen, på magen, og skravler og titter på meg mens jeg vasker opp eller støvsuger etc. etter at jeg fikk henne til å like mageleiet stortrives hun på guølvet.

hun har aldri hatt kolikk, sover gjennom natta, av avbrutt av to amminger, og er for det meste blid dagen lang!

jeg tror nok jeg synes det er kvelende fordi vi bor langt unna alle som kunne sittet barnevakt for oss osv. Alle venner , alt sosialt er et annet sted.

Jeg er nok låst fast i et mønster og istedet for å gjøre noe med det, klager jeg:)

Skal ta meg selv i nakken og stikke ut innimellom:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...