Anonym bruker Skrevet 23. juni 2008 #1 Skrevet 23. juni 2008 det er så mange som snakker om det, jeg vet egentlig ikke hva det er. Trodde det hadde noe med rhesus-systemet å gjøre osv. vet veldig lite om dette, noen som vil forklare kjapt?
Gjest Skrevet 23. juni 2008 #2 Skrevet 23. juni 2008 Det er faktisk ingen som vet helt sikkert hva det kommer av, de har ikke funnet ut av det enda. Skal ikke ha noe med rh-faktoren å gjøre, selv om noen påstår at de ser en viss sammenheng mellom når barn og mor har avvikende rh-faktor eller blodtyper til hverandre. Ellers vet en at alder (under 20 eller over 35 år), nummer på barn (mer utsatt som førstegangsfødende), om mor er overvektig, ny far i forhold til tidligere barn, svk.diabetes, flerlinger, om man har hatt dette før osv er faktorer som øker risikoen. Fysiske symptomer er ødem, høyt blodtrykk (mer enn 140/90) og proteiner i urinen, man må stort sett ha minst to av disse symptomene for at det kalles pre.eklapmsi (svk.forgiftning). Av subjektive symptomer kan man ha smerter under ribbena der leveren er, pannehodepine, svimmelhet og uvelhet. Dersom man utvikler svk.forgiftning er det sjeldent det går tilbake av seg selv og stort sett må babyen forløses innen 4-5 uker etter det oppdages, litt ettersom når dette kommer. Jeg fikk det noen dager før terin med min eldste og fødselen ble igangsatt på termindagen. Det finnes ikke noen kur mot dette, men hvile kan gjøre at blodtrykket synker såpass at man kan fortsette svangerskapet lenger og hvile reduserer også risikoen for at pre.eklampsien går over til eklampsi (kramper, kan være livsfarlig for både mor og barn om ikke barnet forløses med katastrofesnitt snarest!). Om man først får svk.forgiftning blir man enten fulgt opp på svært hyppige kontroll, eller innlagt på sykehuset. Det blir også tatt UL for å sjekke at morkaken fungerer bra nok, det er som regel svikt på denne som fører til at fødselen må igangsettes uansett til slutt. vet ikke om du ble noe klokere av dette?
Gjest Skrevet 23. juni 2008 #3 Skrevet 23. juni 2008 Ser ene delen min kan misstolkes litt her. Når jeg skrev det ikke finnes noen kur, mente jeg der og da. Svk.forgiftning går over helt av seg selv når barnet er født.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2008 #4 Skrevet 23. juni 2008 Pluss at nyrene hos mor kan få problemer. Hadde selv normal morkakefunksjon, men nyrer som begynte å få dårlig funksjon.
Labambie Skrevet 23. juni 2008 #5 Skrevet 23. juni 2008 Svangerskapsforgiftning har også forskjellige grader. Selv fikk jeg den livsfarlige varianten,som heter eklampsi. Dette er veldig sjelden og rammer ca 5 kvinner pr å i Norge. Da kommer det også gjerne kramper,og barnet MÅ ut. Da ender det i akutt keisersnitt. Både mor og barns liv står i fare. Nyrene kutter ut og urinsyre går i blodet. Og etter det følger de andre organene. Jeg fikk snakke med en hyggelig lege etter det hele var over og hun sa at det kan sammenlignes med noen som får et nytt hjerte og at kroppen støter det fra seg. Du tåler rett og slett ikke morkaka lenger.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2008 #6 Skrevet 23. juni 2008 Tusen takk jenter, jeg ble litt klokere nå. Grunnet til at jeg spørr er fordi jeg fikk utslag på protein i urinen idag. Og når jeg spurte hvilken betydning det kunne ha, sa legen sv.skapsforgiftning. men det var kun "spor" da. Og legen sa også at det ikke trengte være noe, når det hverken var hevelse eller høyt blodtrykk (han skjekket begge deler og det var helt normalt). Men han var flink da, sa det bare var å ringe hvis jeg skulle få div. symptomer som han forklarte meg, så er ikke bekymret Men tenkte det var greit å sette seg litt inn i hva det er, så kan jeg følge med, om det skulle dukke opp noe unormalt. Takk igjen
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2008 #7 Skrevet 23. juni 2008 Tuller du? Er det virkelig ikke flere som får eklampsi, den alvorligste varianten hvert år? Jeg hadde nemlig det i fjor, og det fulgte med alvorlig hjertesvikt og diverse annet. Jeg havnet i koma, og ble blind og lam, men begge deler gikk over innen noen uker etter fødselen. Først et år etter var jeg i stand til å gå 400 m, men nå er jeg akkurat som før. Barnet mitt er nå 15 mnd. Hadde ikke noen rh-problemer, og virket heller veldig frisk på blod- urin prøvene, men jeg følte meg syk siden dag 1 i svangerskapet.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2008 #8 Skrevet 23. juni 2008 Jeg hadde også det så da er vi 3/5 samlet;-)
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2008 #10 Skrevet 23. juni 2008 Jeg er ikke nr. 5 av 5 så pust rolig ut. Vil bare si at proteiner i urinen kan komme av at det er spor etter utflod i prøven. Viktig å vaske seg god før man tar prøve. Tisse ut i noen sekunder før man tisser i glasset. Hold kjønnsleppene godt trukket til hver side.
Miss Misantrop Skrevet 23. juni 2008 #11 Skrevet 23. juni 2008 Dere som har opplevd svangerskapsforgiftning i en eller annen grad, hadde dere voldsom brenning eller trykk eller hva nå jeg skal kalle det under høyre bryst?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå