Gå til innhold

Dere som har trege barn... hvordan takler dere dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppa er 12 mnd og reiser seg kun med støtte, foretrekker å krabbe. Vi er henvist videre til fysio fordi HS mente hun var treg (ved 12 mnd forventes det at barna går langs med bord etc). Får så mye kommentarer i disse dager om at hun ikke går etc. Folk blir generelt sett helt merkelige når jeg sier at hun har langt igjen enda, de strever fælt med å komme på noe positivt å si (jeg overtolker nok og føler at de tenker "er hun normal eller?"). Det er tungt at barnet ikke utvikler seg i takt med andre jevnaldrende!! Voksne er like forskjellige som barn, og takler nok dette på ulik måte. Jeg synes det er ganske tøft psykisk, og skal innrømme at jeg bekymrer meg MYE over om alt er som det skal være (jeg elsker jo henne over alt på jord). Er det bare meg der ute som synes det er tungt når barnet er tregt? Jeg føler meg nemlig helt lost i verden her :( Alle virker så bekymringsløse mht utviklingen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du er omringet av utålmodige voksne, HS inkludert. Her går det seinere en gjennomsnittet hos begge ungene, men jeg får ikke sånne kommentarer fordet. Gjennomsnittet for å gå er 14-15 mnd! Det er helt normalt å vente til 18 mnd. Og selv da er det ingen krise så lenge barnet reiser seg og viser interesse for å gå. Slapp av, bare vær glad ungen har blitt eldre før hun skal ut å gå, da er hun også klokere :-)

Har også hørt at det er fordelaktig at barn venter med å gå til etter de er fyllt året.

Skrevet

Syns ikke hun er treg, jeg! Gutten min går ikke, og er straks ett år! Kanskje du burde få en 'second opinion'..?

Skrevet

Jeg har en på snart 13 måneder som går, og jeg får utrolig mye reaksjoner som "jøss, så tidlig". Det er jo ikke supertidlig, men når jeg ser på de andre i barselgruppa, så er det ei der som akkurat begynte å krabbe, og ei som har krabbet ei stund, men som ikke reiser seg noe særlig. Så jeg synes det virker rart om dattera di skal være sein? Jeg vil tro at dattera di er godt innenfor normalen, men det er selvsagt fint at de sjekker det. Det var ikke akkurat svar på spørsmålet ditt, men håper noen andre kan gi noen erfaringer. Lykke til!

Skrevet

Jenta di er da ikke treg! Datteren min har aldri krabbet, så er ikke alle som gjør dette. Hun klarte hverken å stå på bena sine (selv med hjelp) eller være i nærheten av å reise seg før hun var 16 mnd og i følge fysio så var hun _litt_ treg, men så absolutt innenfor det som er normalt. Nå er hun snart 20 mnd og går ikke selv, må holde i en hånd eller to. Hun sier heller ikke et eneste ord. Har likevel bare fått beskjed om at hun er treg, men innenfor det som er normalt.

Men jeg har overhodet ingen problemer med å takle dette. Synes det er mange fordeler med å ha et litt tregt barn. Og min fysio sier at det er mer gunstig belastningsmessig fysisk for barnet å være treg enn å være tidlig ute.

Skrevet

Jeg synes egentlig vi har vært mer utålmodige enn HS, fysio osv. De sier bare at alt er helt normalt.

Da gullungen var 1 år, hadde hun såvidt begynt å sette seg opp selv. 14 mnd, gå langsmed møbler. Krabbing begynte hun heller ikke med før 14 mnd. 18 mnd - gikk såvidt noen få skritt alene. Snart 20 mnd nå, går alene, men foretrekker en hånd å holde i eller noe å støtte seg på. Hun snakker hele ikke, sier bare mamma.

Jeg synes ikke dette har vært tungt eller vanskelig. HS har hele tiden sagt at det tidsnok kommer. Jeg har ikke vært bekymra for at noe er galt. Men jeg har vært utålmodig fordi jeg synes det er gøy når hun får til noe nytt. Hun er 6 uker prematur, det har jo litt å si for utviklingen, men ikke så mye når de begynner å nærme seg 2 år.

Datteren din er ikke spesielt treg og jeg synes det er rart at HS sier det sånn.

Skrevet

Hei!

Kjenner jeg blir irritert på dine vegne, synes det er skikkelig unødvendig av HS å krisemaksimere slik. Jenta mi gikk ikke langs ting før hun var 16-17 måneder. Krøp da hun var 14, før det ålte hun seg. Da hun var 18 måneder begynte hun å gå - når hun gadd! Ellers gikk hun på knærne. 19 måneder gammel fant hun ut at man kunne bevege seg ganske fort ved å gå... Nå er hun 20,5 måneder, og springer rundt, kjempestødig allerede, ser ikke så mye forskjell på dem som har gått lenge.

Så bare kos deg med småen du - det blir mye travlere når de springer rundt!!

Skrevet

Dette gjør kanskje bekymringen din verre, men det er mulig at HS ser at det kan være lurt med en vurdering av fagperson. Det er stor forskjell på barns utvikling, så i utgangspunktet virker det litt voldsomt med henvisning, men kanskje det er noe som gjør at hun synes barnet ditt bør undersøkes. Betyr ikke at det er noe alvorlig.

Tror også HS er redd for å ikke gjøre jobben bra nok. Så de henviser heller ti ganger for ofte, enn en gang for lite!

Skrevet

Hun er ikke treg i utviklingen, men gå til fysioterapeuten så hun kan se på barnet , så får dere mest sannsynlig beskjed om at alt er normalt. Skulle av en eller annen grunn, ikke alt være normalt (at det er en spesiell grunn som gjør at hun ikke går, selvom det er innen normalen at hun ikke gjør det), så er det bra at det blir oppdaget tidlig så det er lettere å gjøre noe med.

Skrevet

Hmm, jeg er nok en av disse bekymringsløse. Gutten foretrokk også å krabbe til han var 13 mnd ... men han kunne jo dra seg opp etter ting da, og var i grunnen veldig flink til å krabbe. Men vi har hele tiden hatt oppfølging av fysioterapaut pga litt problemer med favorittside da, så for meg var det liksom ikke noe nytt å ta en tur til fysioterapaut (noe vi uansett. Fysioterapauten mente det er helt normalt om barn ligger en tre mnd etter skjema. Du skal se du blir betrygget av en tur til fysioterapaut :-)

Skrevet

Min lille har vært litt sen med det meste, men siden dette er mitt tredje barn har jeg ikke stressa noe med det.

Men helsesøster mente på ett års kontrollen at han burde vurderes av fysio fordi han "bare" reiste seg opp med meg som støtte når jeg var sammen med han på gulvet, med andre ord ikke opp etter stoler og lignende.

Men jeg sa ganske tydelig at dette var virkelig ikke noe å stresse med og at han var på riktig vei og bare trengte litt mer tid så ville han nok komme seg.

Hun sto på sitt og leste i en bok hun hadde fremfor seg at i ett års alderen skulle de kunne reise seg og gå langs bord og sofaer.

Men vi kompromissa med at hvis han fortsatt ikke var kommet dit hen på 15 mnd`s kontrollen kunne vi heller sette igang tiltak da.

Og nå er han 14 mnd og "går som en prest"

Skrevet

Jeg går til fysioterapeut med jenta mi fordi hun har nedsatt funksjon i den ene armen, dette er da en spesialfysioterapeut som bare jobber med barn. Hun sier at ca 50% av ettåringene kan gå, så du har en helt normal jente!

Jenta mi reiste seg ved en krakk da hun var 12,5mnd gammel, nå er hun 13 mnd og reiser seg ved hjelp av alle møblene, men er ikke i nærheten av å kunne stå alene. Hun krabber heller ikke, bare åler, men ifølge fysioterapeuten er det helt greit. Det at de må lære å krabbe for å utvikle seg riktig motorisk er en gammel myte de har gått helt bort ifra, mange barn som aldri krabber.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...