Gå til innhold

Til dere som har barn av begge kjønn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 4 og ei jente på 2.

Syns jeg har observert en del ulikheter,som kan minne litt om "typiske" forestillinger man har om gutter og jenter.

Helt kort fortalt; gutten er mye mer aktiv fysisk og er noe mer vanskelig å holde styr på. Protesterer mer og skal ofte fleipe,på en fysisk måte. Veit ikke om jeg får fram poenget mitt nå...

Føles litt rart og sette ord på dette (har alltid sett på meg selv som feminist) Er selv oppdratt på en nøytral måte,lite rosa tøy,måtte feks klippe plen og delta på fisketurer. Primadonnanykker ble ikke akseptert,altså.

Dette er svært vanskelig å diskutere med venninner som har barn av samme kjønn (diskusjonen blir veldig fort avblåst) Nesten alle døtrene til venninne mine er glade i å pusle,perle,tegne,mer sittestillende aktiviteter mao.

Må bare få avklart med en gang,at intet tyder på hyperaktivitet. Han fungere i tillegg MEGET godt sosialt. Er populær blant både gutter og jenter.

Kan dere med både gutt og jente si litt om hva slags erfaringer dere har rundt dette?

Har jeg putta hue inn i et vepsebol nå,eller?? Jeg driver egentlig bare litt tankespinn rundt dette,er ikke helt enig med selv om noe ennå

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ei jente på snart 3 og en gutt på snart 1 år. Han minste er kanskje litt liten til å merke helt hva slags lynne han har. Men hos oss er jenta veldig slik du beskriver din gutt-faktisk som jeg skulle ha beskrevet henne :-). men hun kan også sitte litt å pusle og perle. Gutten vår virker mye mer rolig og avbalansert.. .-)

Skrevet

Jeg har en gutt på 6 og en jente på 3. Er nok jenta her som er villest på alle måter.

Men hun eeeeelsker rosa og dukker, og gutten elsker biler, dinosauruser og dataspill....

Skrevet

Jeg har jente på 4 og gutt på 2. Begge er svært aktive og energiske barn. Begge har vansker for å sitte i ro lenge om gangen, eller konsentrere seg om en bestemt oppgave over litt tid.

Datteren min er veldig sosial og litt "sjefete", både hjemme og i bhg. Vil bare bruke rosa, til nød litt lilla eller rødt. Hårspenner, fletter og "prinsesseting". Bruker stort sett bare skjørt eller kjole, trives ikke i bukser. Dette er noe hun har funnet ut selv. Jeg har kjøpt uttallige nøytrale bukser, men hun nekter å bruke de... Tror hun har større jenter som forbilder i bhg. Jeg synes det er helt greit at hun er riktig "jentete". Jeg var langt fra det selv som barn - kledde tvertimot meg det moren min bad meg om uten protest. Kan faktisk ikke huske jeg gjennomgikk noe "prinsesse-stadium" i oppvektsten. Dette har ført til at jeg dessverre ikke er jålete eller spesielt feminin som voksen heller.

Datteren min vil bare turne, klatre og leker med dukker. Er også blitt interessert i bøker i det siste. Helst om prinsesser eller dyr.

Lillebror er også blitt veldig klesbevisst, men styrer langt unna boksen med hårstrikkene til storesøster, selv om det nok klør i fingrene, hehe... Går og ser seg i speilen etter påkledning om han er "stilig"... Veldig opptatt av støvsugere, vaskekluter og koster. Overhodet ikke interessert i dukker selv om de pga storesøster ligger strødd over alt... Ikke så opptatt av baller eller biler heller i grunn, men veldig glad i bøker. Han er ekstremt aktiv og energisk. Hvis han hadde hatt klør, hadde han nok klatrer på veggene, hehe...

Skrevet

Ha ha ha,skikkelig morsom den siste setningen din!!! Ser det liksom for meg

Skrevet

Har litt av hvert:0)

Og min erfaring er at det er akkurat like stor forskjell på hvert eneste barn; helt uavhengig av kjønn! Alle fire er ulike.

Og alle fire er aktive, glade, lekre, pusler, perler osvosvosvsosv også dette uavhengig av kjønn;0)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...