Gå til innhold

Drittlei utflod..

Sj¤kkus med prinsen i magen

Anbefalte innlegg

Skrevet

har to uker igjen til termin, og de siste to-tre ukene har jeg hatt mye utflod ( gulaktig og klissete og ganske tykk, har aldri vært plaget med det tidligere værken som gravid eller ikke) Tar meg ikke råd til å kjøpe slike tynne bind for jeg må bytte hver gang jeg går på do, ca hver halvannen til annen time hele døgnet.. Så jeg bruker to dopapirtørk som jeg bretter sammen. Da utfloden begynte klødde jeg endel rundt klitoris fordi det var der utfloden samla seg. Det ble bedre da jeg tørka meg med et fuktet papir/ eller klut hver gang jeg gikk på do (tørt papir "skrapa" bare mere opp siden jeg tørka så ofte.), og jeg begynte å sove uten truse.

Det er vel sånn det skal være nå siste etappen... Håper det skjer noe snart!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,,

Jeg har 9 uker igjen og er plaget med det samme som deg,,

Men, jeg bruker tynne bind, og bytter ofte,,,,

Det er vel slik når vi går gravide,,, Enklte plager er ment å følge graviditeteten,,,

Ha en fortsatt fin dag:)

Skrevet

Hei,

Legger under tvil inn et lite innlegg her. Har hatt heftig og irriterende utflod store deler av svangerskapet og faatt underlige utslag av "grums" i urinproevene mine annenhver gang og annenhver gang har det vaert helt rene proever.

Til slutt sendte legen min inn proevene mine til dyrking. Etter mye om om men, fant de ut at jeg hadde GBS streptokokkinfeksjon, type B.

Dette fant man baade i skjede og i urin. Har man dette i skjede skal man paa antibiotika under selve foedselen. Har man det i tillegg i urin (som jeg etterhvert fikk paavist, saa skal man rett paa antibiotikakur, 10 dager, for aa unngaa oppblomstring, dempe infeksjonen (helt bort gaar den ikke, da skal man vaere veldig heldig) og ikke minst for aa unngaa tidlig foedsel.

Saa.....dersom dette er veldig heftig og kombinert med litt smerter, og det kommer groetaktige greier ut og det kloer litt, saa ville jeg bedt om aa faa sendt urinproever til dyrking, mest for aa utelukke infeksjon noe sted.

Mest sannsynlig er det bare vanlig utflod, og godt er det. =o) Men uoppdagete infeksjoner oensker man ikke aa ha den dagen man foeder, da skal man nemlig ha antibiotika intravenoest under foedsel, for aa vaere helt sikker.

Legger til at min utflod endret seg radikalt etter 10 dager paa antibiotikakur, den er naa veldig begrenset, helt ren og bare gjennomsiktig, svak hvitfarge og virker "sunn og frisk". Det jeg hadde foer var veldig mye, groetaktig og periodevis gulgroenn og periodevis hvitklumpte. Veldig ubehagelig og jeg syntes det luktet ogsaa.

Uoppdaget UVI skal man heller ikke rusle rundt med.

Andre land tester alle gravide for GBS streptokokk type B, blant annet i Sverige gjoer man dette i uke 12, i Tyskland flere ganger og i USA enda flere ganger. I Norge skal man vel vente noen aar til og gjoere seg noen erfaringer foer man gjoer noe.....

Hoerer ulike tall hele tiden, men i hvert fall 20% av norske damer har GBS type B streptokker som en del av sin normalflora i skjeden. Denne KAN (men trenger ikke) aa blomstre opp under svangerskap, noe den har gjort hos meg da. Saapass at jeg skal ha antibiotika under foedsel (noe jeg er svaert glad for er oppdaget) og at jeg ogsaa maatte ha en kur paa 10 dager som er avsluttet og alt er greit naa. Skal ta tester i morgen, saa faar vi se om den er helt borte fra urin eller bare veldig dempet.

Lykke til og jeg tror IKKE dere har dette, men kanskje man vil sjekke likevel? Vil ikke skremme, bare informere. Det gaar som regel greit, men man trenger ikke vaere for overkul heller.

Skrevet

Legger til at det IKKE er noe fare for foster/baby under svangerskapet om man er baerer av dette, verken i urin eller i skjede, men har man det i urin er det en liten sjanse for at man kan gaa i tidlig foedsel.

Dette med at man skal paa antibiotika (helt nye retningslinjer fra Helsedirektoratet fra 2006) ved forekomst i skjede, gjoer at man jo gjerne vil vite om man faktisk har dette da.

Men det er ikke noe som haster paa timen dersom man er gravid og ting gaar fint, det er bare feodselsoeyeblikket som kan gi en sjanse paa 50% for at man smitter baby, og AV DISSE 50% igjen, er det er oerliten sjanse - 0,5-1% - at babyen utvikler et eller annet man ikke oensker. Ganske alvorlige utfall faktisk. Saa sjansen er ytterst liten for at noe skjer, men skjer det, saa er det ikke noe light-greier altsaa.

Det beste er aa snakke med din lege om dette og be om aa faa dette nye skrivet som helsedirektoratet har laget og be om aa faa sendt proever til dyrking og ikke bare analysert paa legekontoret, DER finner man ikke ut av dette nemlig. Bakteriene maa dyrkes. Jeg hadde leukocytter eller hva de heter, i ulike varianter mange manger, som gjorde at man til slutt ble mistenksom.

L 1 og L 2 kan vaere helt normal utflod, men begynner man aa komme opp i 3 og 4, ville jeg bedt om ytterligere oppfoelging.

Skrevet

jeg har vert plaget med utflod hele svangerskapet, men nå siste uka er det blitt helt extremt. det er tykkt, lukter vondt og er noen ganger gulaktig..... er også sår men helt øverst på leppene liksom....er det noe jeg kan gjøre for å bli kvitt det eler vertfall lidre smertene for det gjør nemlig vondt, det klør og svir er litt rød men ikke så veldig i tilleg kjennest det ut som jeg har en stor kvise eller noe blemme lignende....

har ikke turt å skrive inn selv for jeg syest det er litt flaut. har i tilleg mannlig lege......

Skrevet

Snakk med din mannlige lege (som IKKE synes det er flaut eller rart med kvinnelige pasienter med kvinnetemaer paa hjertet) om dette enten du liker det eller ikke... =o) (noen ganger bare maa man)

Be han ogsaa sende dine urinproever til dyrking, si du har hoert at det KAN i verste fall vaere en eller annen infeksjon og at du oensker aa sjekke om du gaar rundt med en eller annen infeksjon.

Ta sats og ikke foel mer paa dette, bare ring og be om en time.

Print gjerne ut det jeg har skrevet om min infeksjon, dersom du synes det er vanskelig aa snakke om det. Saa sier du bare at jeg tenker litt paa slike ting, og er ikke overbekymret, men utfloden min har "tatt litt av". Ingen liker aa snakek om dette med noen, men det kan hende det loenner seg? Jeg har nesten ingen utflod etter antibiotikakur og jeg tror den har tatt kverken paa hele infeksjonen. Legetime i morgen for aa sjekke hvordan jeg ligger an.

Lykke lykke til, det er mange som kunne tenke seg aa faa testet ut om man har infeksjoner, men har ikke nok symptomer til at man bruker ressurser paa det. DU har nok symptomer, vil jeg si.... =o)

Lykke til.

Skrevet

Når jeg har vært sår nedentil har jeg smurt meg med Inityolsalven til guttungen, den lindrer og hjelper veldig godt.

Skrevet

Var på legekontroll i dag, og sa at utfloden nå er som surna melk, klumpete, men at det ikke klødde eller lukta. Han sa jeg kunne prøve canesten om jeg ville, men at det beste bare var at jeg vaska meg nedentil med vann ofte. Hadde ingen andre utslag på urinen enn 3+leusytter (?). Er ikke det bare hvite blodlegemer?

Skrevet

Det aller beste er aa ta dette med sin lege, ikke meg her inne.... =o) Viktig aa ikke sette griller i hodet paa hverandre. Jeg har noen ganger leucocytter (eller hva de heter paa 1 og 2, i dag (jeg har ogsaa vaert hos legen i dag) hadde jeg 2. Naar det blir 3 eller 4 har det hos meg blitt vurdert som "noe forhoeyet" og da har man sendt proever til dyrking, ikke sikkert dette er praksis overalt. Det trenger ikke bety noen ting og i det fleste tilfeller er det ikke noe som helst paa ferde, vi har jo alle utflod under graviditeten og jo, det kan vaere hvite blodlegemer. Dette kan ogsaa veldig godt komme fra skjeden, noe urinen tar med seg paa vei opp i urinrproeveglasset, det har skjedd meg mange ganger.

Hold dialogen med legen din, og ta deg evt en legetime et annet sted, dersom du oensker noe som din lege bare vifter bort.

Du har mest sannsynlig bare normal utflod tipper jeg. =o) Som de fleste andre. Lykke til!

Skrevet

Tror ikke dine dopapir truseinnlegg gjør saken mye bedre,,,, Om du ikke tar deg råd til å kjøpe truseinnlegg, hva med å bruke gassvaskeklutene du sikkert har på lager (til å vaske ungen med). -Bare å gi dem en kokvask før du bruker dem på ungen.

-Ellers er mine råd bruk kun bobullsundertøy (puster mye bedre enn syntetisk og vaskes på 60grader), gi alt undertøy en ekstra skylling etter at du er ferdig med å vaske, skyll underlivet morgen og kveld (men ikke bruk såpe hver gang), når du bruker såpe, bruk asan(jeg merker stor forskjell på dette og f.eks. laktasyd). -Dette gjorde iallefall at jeg ble kvitt alt som het soppinfeksjoner som jeg hadde etter hver mens i mange mange år....

Skrevet

Helt enig med makko, minst mulig rare greier (det er mye rart i dopapir) inntil der det kommer utflod ut. Mitt beste tips er aa skifte truse 3 ganger daglig og bare bruke bomull, noe som ikke strammer og aboslutt ikke string naar man har mye utflod. Heller en str for store truser, noe loest (saa faar man heller gaa litt paa akkord med imaget sitt, hehe)

Ellers dusje med bare vann nedentil (har ikke brukt saape inni der paa mnd'vis, bare litt bak og inntil laarene, men vasker ikke med intimsaape en gang som jeg jo alltid gjoer ellers. DET hjalp veldig godt da jeg forsto det trikset. Syntes det hoertes ekkelt ut aa ikke vaske seg skikkelig, men man blir ren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...