Gå til innhold

Trenger litt hjelp her, ang. foreldrepenger og fedrekvote!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Idag fikk jeg meg en overraskelse fra Nav, jeg trodde jeg hadde fått for lite penger utbetalt, men får heller vite at min stønadsperiode på 48 uker er over. Jeg har valgt 80% i 54 uker, men 6 av de var visst far sine. Nå er det visst slutt på penger fra Nav, og jeg er plutselig ikke i permisjon lenger da eller? Far har vel kun rett på fedrekvota si om jeg har jobbet minst 50% (?), noe jeg ikke har pga skolegang.

Hva gjør vi nå da? Må jeg begynne å jobbe nå, eller er jeg fortsatt i permisjon i 6 uker til (får jeg far sine 6 uker om han ikke bruker de?)

Takker for hjelp, er litt forvirra nå...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du velger 80% dekningsgrad er det 54 uker, inkludert fars 6 uker.

Med andre ord har du permisjon i 48 uker.

Det vil altså si at din permisjon nå er over.

Hva som tjener som opptjening til pappaperm vet jeg ikke, men NAV vil kunne svare på om han har krav på dette med bakgrunn i din skolegang.

Dersom du ikke har jobbet opp tilstrekkelig til at far kan ta ut fedrekvoten mister dere de 6 ukene. Det er kun i svært spesielle tilfeller (alvorlig sykdom osv.) (og kun dersom det er opptjent fedrekvote) at mor kan overta denne.

Så nå må du nok ut på jobbleting, ja.

Lykke til.

Skrevet

6 uker av permisjonen er forbeholdt far ja. Dersom du ikke har jobbet minst 50% før permisjonen, har far ikke rett på fedrekvote. Din maxdat for foreldrepenger, skal stå i ditt opprinnelige vedtak som du fikk da du søkte foreldrepenger.

Så lenge din permisjon er over, sp får du selvsagt ikke penger fra NAV lenger. Og når dere ikke har opptjent rett til fedrekvote, så få ikke far noe heller. Men alt dette skal jo stå i det opprinnelige vedtaket ditt. Har du i det hele tatt sett på det???

Du MÅ selvsagt ikke begynne å jobbe, men der som du ønsker en inntekt kan det jo være lurt......

Har du en arbeidsgiver du har søkt permisjon fra? I tilfelle bør du jo sjekke hvor lenge du har permisjon der.......

Dersom du ikke har en arbeidsgiver, kan du jo velge å være hjemme uten inntekt, eller du kan finne deg en ny jobb.

Far kan også selvsagt søke om permisjon uten lønnf ra sin arbeidsgiver.

Skrevet

åh guriland...det var jo litt av en overraskelse da. Men jeg kan da ihvertfall søke om arb.ledighetstrygd fra nå av da? Og jeg som har trodd jeg hadde perm til 5 august...sukk...

Skrevet

Jo, men det er så lenge siden jeg fikk det brevet. Fikk med meg at det var 6 ukers fedrekvote, men trodde de gikk til meg hvis han ikke tok dem ut.

Skrevet

For å søke dagpenger, må du være reell arbeidssøker. Det betyr at du må ha tilgang på barnevakt til barnet slik at du kan ta hvilken som helst jobb de tilbyr deg.

Du må også ha tjent minstebøløpet før permisjonen din, dvs du må ha fått utbetalt arbeidsinntekt på minst kr 100 218 i siste avsluttede kalenderår (i fjor), eller minst kr 200 436 i løpet av de siste 3 avsluttede kalenderårene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...