Mockanin Skrevet 23. juni 2008 #1 Skrevet 23. juni 2008 Har vært hos legen min 2,5 åringen nå. Han hadde kraftig ørebetennelse og hovne mandler. Fikk resept på penicilin/antibiotika og beskjed om å begynne med denne dersom han fikk høyere feber (har hatt 38 i hele helgen). Han er i perioder slapp og i andre perioder veldig aktiv. Når vi kom hjem nå så hylte han plutselig til og sa han hadde vondt i hodet.. Ville dere begynt med penicilinen/antibiotikaen nå? Hvorfor vente når jeg kan få gutten fortere frisk ved å begynne på den nå. En annen ting er det at vi er i en liten krise på jobben både mannen og jeg. Jeg er i opplæring og han er i en fase hvor han ikke kan være borte pga. mengde, prosjekter og div andre ting. Så her sliter vi litt. Vet at dette ikke egentlig har så mye med hvor vidt vi skal begynne med medisin eller ikke. Men vi vil jo ha gutten frisk fortest mulig.. og det aller mest for guttens egen skyld..
Gjest Skrevet 23. juni 2008 #2 Skrevet 23. juni 2008 Det hylet kan være trommehinnen som sprakk, den kan gjøre det under krafig ørebetennelse og det er egentlig bare da legen har lov å skrive ut antibiotika også for ørebetennelse, altså om trommehinnen har sprukket. Da skal man gi også gå til etterkontroll en 3-4 uker etter at barnet er friskt for å sjekke øret. Antibiotika er noe barn bare bør gå på når det virkelig er nødvendig og vanligvis skrives ikke dette ut til barn med ørebetennelse, med mindre trommehinnen har sprukket da. Grunnen er at barnet kan bli resistent mot antibiotika om de får det for ofte og da vil det gjerne ikke virke dersom det virkelig er viktig at medisinen virker en gang. I tillegg viser flere undersøkelser at det ikke er noe særlig forskjell på hvor fort barna blir frisk igjen om de går på antibiotika eller ei, var maks en dag i forskjell. God bedring til gutten da!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå