Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde ultermin en mandag og menstermin noen dager etter det. Etter kontroll onsdagen før ultermin var jeg ikke moden i det hele tatt så jeg regna med at jeg kom til å gå en del over tiden. Både mage og sf-mål var også veldig liten, og jeg trodde at menstermin var mer riktig enn ultermin.

Likevel begynte det hele lørdagen før ultermin. Iløpet av dagen kjente jeg at kynnerne ble kraftigere og en periode kom de med 20 min mellomrom. Men på kvelden ga det seg igjen, og jeg tenkte ikke noe mer over det. Hadde noen få kraftige kynnere iløpet av natta som jeg

våkna av, men dagen etter (på søndag) var alt som vanlig igjen. Ikke før 6-tiden på søndag kveld begynte det igjen. Nå var det enda kraftigere og hadde 10 min mellomrom, og jeg begynte å tenke at det kanskje var rier og ikke kynnere. Utover kvelden ble det bare kraftigere og når vi skulle legge oss kom riene med 5 min mellomrom. Det begynte også å

gjøre ganske vondt så det var ikke snakk om at jeg skulle få sove. Etter en liten stund ble det istedet 6-7 min mellom riene og slik satt jeg hele natta. Det begynte også å komme litt blod når jeg gikk på do. Utpå morgenkvisten ble det plutselig 10 min mellom riene, og da

trodde jeg at alt skulle stoppe opp igjen. Ble ganske frustrert etter å ikke ha sovet en hel natt. Når klokka ble 2, og det fremdeles var 10 min mellom riene (hver varte i ca 1 min) ringte jeg til føden. De sa at det hørtes ut som det kunne ta 4-5 dager til før fødselen startet så det var bare å prøve å sove. Da ble jeg så utrolig skuffa og frustrert. Sove

med vonde rier som jeg måtte puste meg gjennom hvert 10. min var helt uaktuelt, og jeg begynte å bli veldig sliten. Men utover kvelden tok det seg opp igjen, og da klokka var 9 om kvelden var det 5 min mellom hver ri og veldig vondt. Det hadde da også kommet en del blodig slim, så da klokka var halv 10 reiste vi til sykehuset. Jeg ville ikke ringe dit

igjen for var så redd de bare skulle si at det ikke var noe vits i å komme. Vi ankom føden ca klokka 10, fremdeles med 5 min mellom riene. Der fikk vi komme rett inn på en fødestue, og jordmor konstaterte 6-7 cm åpning. Jeg ble utrolig glad for jeg var i

utgangspunktet forberedt på å bli sendt hjem igjen. Jeg var også glad for at jeg hadde greid å holde meg hjemme så lenge.

Jeg fikk satt meg i badekaret, noe som var utrolig deilig. Der greide jeg å slappe av mye bedre mellom riene. Etter en time i badekaret var jeg lei og ville finne ut om ting hadde kommet noe lenger. Jordmor sjekka igjen, og jeg hadde nå 9 cm. Men vannet hadde ikke gått, og jeg hadde ingen pressrier. Nå fikk jeg lystgass, og det hjalp veldig mot smertene.

Lå nesten og koste meg. Men tiden gikk, jordmor sjekka stadig, og det ble ingen mer fremgang. Hadde hatt rier i over 30 timer nå, og begynte å bli ganske utålmodig etter å få ungen ut. Nå klokka var blitt kvart på to om natta valgte jordmor å ta vannet. Og da ble det plutselig

fart i sakene. Riene ble med en gang MYE kraftigere, og 10 min etter at vannet ble tatt kunne jeg begynne å presse. Og jeg pressa og pressa. Etter hver rie sa jordmor at nå var det bare en rie igjen så kom han. Men nei, der tok hun feil. Etter en halvtime med pressing,

uten fremgang måtte hun klippe meg for å få han ut. Da kom han i stor fart på et press.

Han var en bitteliten velskapt gutt som skreik til med en gang, og det var en helt utrolig følelse å få han opp på brystet. Han ble født 0235 natta etter termin. Mens jeg ble sydd sammen ble han veid å målt og var ikke mer enn 2750 gram og 46 cm lang. Morkaka veide visst også bare 300 gram. Så det var ikke rart at magen min ikke var så stor.

Jeg storkoser meg nå med gutten min, men jeg tenker stadig tilbake til fødselen. Det plager meg litt at jeg ikke greide å presse han ut på egen hånd. En så liten baby og likevel måtte de klippe. Det var også en så stor og tøff opplevelse at jeg stadig tenker gjennom alt fremdeles nå 4 uker etter. Føler egentlig at jeg trenger å prate med noen om det,

men prøver istedet først å dele det her og se om det hjelper.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei på deg!! Gratulerer så mye med gutten!! Her går jeg og venter...3 uker igjen til termin!!

Skrevet

Gratulerer så mye med gutten!

Kanskje du kan få pratet med jordmor eller noen andre på helsestasjonen om opplevelsen din? De er der for din og babyens skyld, så bare snakk med dem.

Lykke til videre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...