Gurine Skrevet 23. juni 2008 #1 Skrevet 23. juni 2008 Vi vant en fruktkurv for litt siden, og rett førut hadde jeg kjøpt inn flere epler. Og så har vi ikke spist så mye epler i det siste, så nå begynner de å bli skrukkete der de ligger. Tenkte jeg kunne lagd noe godt av dem. Kanskje noen har en god oppskrift med epler å dele med meg?
♂ +♀=♂+ ♂+ ♀ Skrevet 23. juni 2008 #2 Skrevet 23. juni 2008 Eplekake: Kjør en ferdigpose med muffinmix og bland den ut etter anvisning. Hell hele røren i en form, sett middelstykke epleskiver tett i tett og avslutt med kanel og sukker på toppen før du slenger den i ovnen. Nam, nam, og utrolig enkelt!
lille spira Skrevet 23. juni 2008 #3 Skrevet 23. juni 2008 Eller denne eplekaka som er NYDELIG!! Den fungerer litt på slums da - har aldri hatt noen eksakt oppskrift, så det er bare å smake seg frem Ca 150-200 g meierismør sukker mel kanel Bland det sammen til det blir en "knudrete" deig. Skal ikke være klissete å ta på og "løse seg opp" som litt store smuler. Smak til med hvor mye sukker du trenger. Det er bedre deigen er litt for tørr enn om den er for klissete. Er den for klissete så blir det mye smør at deigen nærmest koker i stedenfor stekes Så skjærer du opp eplene i båter/skiver og strør dem i bunnen av en ildfast form. Strø sukker og kanel over. Deretter smuldrer du deigen over eplene til det ligger som et lokk. Stek på 200 grader til lokket er gyllnent. Server lunken med is ved siden av.. MMM!!! Ser at jeg ikke er verdens beste forklarer - men det er virkelig den letteste kaken i verden! Bruker den hvis jeg får uventet besøk f.eks - det er jo steketiden som tar lengst tid
Bimsevimsen-på overtid :-( Skrevet 23. juni 2008 #4 Skrevet 23. juni 2008 *Eplekake *Eplekompott *Ovnstekte epler m smør, rosiner, sukker og kanel! (1 eple pr pers til dessert). hul ut eplet (stilk og kjerne) i hullet fyller du hullet med rosiner, strø over sukker og kanel, og legg en liten smørbit på toppen. 200 grader i 25 min. eller prøv denne: http://www.vg.no/matogdrikke/matguiden/index.hbs?o=1406
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå