Anonym bruker Skrevet 23. juni 2008 #1 Skrevet 23. juni 2008 Må jeg til lege først, eller kan jeg bare bestille time hos jordmor for svangerskapskontroll. Har aldri skjønt dette her.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2008 #2 Skrevet 23. juni 2008 Du kan gå rett til jordmor. Det skal jeg neste gang jeg blir gravid.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2008 #4 Skrevet 23. juni 2008 Må man ikke til lege for en "første svangerskapskontroll"? Trodde det måtte tas blodprøver der iallefall..?
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2008 #5 Skrevet 23. juni 2008 Kanskje det ikke er sånn i alle byer, men her tar de blodprøver og alt hos jordmor, så her kan man gå rett til henne uten å gå om lege..
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2008 #7 Skrevet 23. juni 2008 Sist jeg var gravid, gikk jeg til lege først. Da var det gynekologisk undersøkelse av livmor osv. Er det vanlig? Jordmor gjør kanskje ikke det?
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2008 #8 Skrevet 23. juni 2008 Jeg tappet litervis (føltes det som) hver eneste gang jeg var hos jordmor. Gjorde ikke dere? Sjekker jo alle nivåer av alt mulig. Sjekker at man får i seg nok jern, sjekker at man er frisk osv. osv.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2008 #9 Skrevet 23. juni 2008 HIV, syfillis, blodtype, antistoffer mot røde hunder, evt toxoplasmasmitte hvis man ber om det og jernlager. Mulig fler jeg ikke husker..
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2008 #10 Skrevet 23. juni 2008 Man må til lege for gyn, men det er ikke obligatorisk å ta sånn undersøkelse. Jeg hadde ikke tatt celleprøver på årevis, så derfor tok jeg det. Gikk til jordmor resten av svangerskapet og tok blodprøver en av gangene fori legen hadde glemt å ta bl.a. røde hunder. Ellers bare stikk i finger for å måle jernlager.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2008 #11 Skrevet 23. juni 2008 Man kan ta første svangerskapskontroll hvor man vil- enten hos jordmor eller lege. Uansett tar man de "obligatoriske" blodprøvene på første kontroll - om det er jordmor eller labpersonell som gjør det er forskjellig fra sted til sted. JM tar (hvis hun er sertifisert til det) også blodprøver - legen gjør jo ikke det. Han sender videre til lab med spesifikasjoner på hva som skal tas. Så jeg vil vel si : Du kan velge, Helge Selv gikk jeg til JM første gangen og til lege etterpå - jeg trengte sykemelding og det kan ikke JM gi. Dessuten anbefaler vel de fleste JM at du går minst en gang til legen - bare sånn for å ha gjort det også Lykke til da
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2008 #12 Skrevet 23. juni 2008 Da ringte jeg jordmor jeg :-) Da var ikke noe poeng i å ha time før uke 12., men i uke 12 skal man ha time, fordi en del prøver skal taes. Ikke noe poeng i dra til lege først. UL er i uke 16.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2008 #13 Skrevet 23. juni 2008 .... venter i 9 mndr. også kommer det ut en baby!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå