Gå til innhold

Er dette brudd på taushetsplikten ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår skal begynne i ny barnehage fra høsten. Hennes ped.leder skal være ei jente som er venninne med ei god venninne av meg. (Jeg gikk forøvrig i samme klasse med ped.leder ett år på videregående, men kjenner henne ikke.)

For en måneds tid siden sa venninnen min " NN (ped.leder) spurte meg om det virkelig var ditt barn som skulle begynne på hennes avdeling. Hun var litt usikker, men mente å kjenne igjen etternavnet"

Jeg reagerte på dette; har hun lov å fortelle andre om hvilke barn som begynner i barnehagen ? Motivet hennes er antagelig at det er en viss forbindelse mellom oss tre, men jeg misiker den type "babling".

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror faktisk ikke det. Står om taushetsplikt i forvaltningsloven. sjekk der.

Skrevet

Det er mulig det er brudd på taushetsplikten. Ikke vet jeg. Men når hun begynner der vil jo "alle" se at hun går på den avdelingen. Så jeg ser ikke helt problemet:)

Skrevet

Nei, det er ikke brudd på taushetsplikten. Det er lov å si navn, og fødselsdato på unger som går i barnehage/Skole. Men der stopper det også...hva info angår;0)

Skrevet

Hehe, ja, jeg vil jo ikke akkurat skjule at barnet mitt går det, det var ikke poenget:-)

Skrevet

Veit ikkje om barnehagen er underlagt like streng taushetsplikt som helsevesenet. Men i forhold til det eg lærte (for 6 år sidan) så er dette å balansere på ein knivegg.

Ho kan spørre om ungen skal starte der, men ho kan ikkje sei at det starter ei med det etternavnet der. (meiner eg å huske, korriger meg om eg har feil her). No hadde eg veldig streng lærar i dette på sjukepleien.

Skrevet

Vil da umulig tro det er brudd på taushetsplikten da jeg selv jobber i helsevesenet og om noen spørr om f.eks da jeg jobbet på sykehjem om vi hadde en mann/kvinne som bodde på min avdeling så svarte jeg alltid ja eller nei, sier jo ikke noe personlig som andre kan utnytte på noe vis.

Synes det er og overreagere om hun ikke kunne si at datteren din skulle begynne i bhg der hun jobber når noen spørr.

Skrevet

ok.

Jeg lurer bare på om bablingen stopper der, når noen gidder å bruke tid på den type snakk i utgangspunktet ?? :-)

Skrevet

Enig med deg. Tror ikke det er jo å si hvem som går der, selv om det er lett å sjekke. I helsevesenet er ikke det lov, kun til pårørende.

Skrevet

Fra den korte tiden jeg jobbet i barnahage fikk jeg beskjed om at fornavn og fødselsår ikke var tashetsbelagt. Det var ikke ok å gi ut etternavn og ytterligere detaljer. Personlig ser jeg ikke helt hensikten med en samtale som inneholder fornavn og fødselsår? "Tobias, ja, han er jo født i 2004 da, han sa igår.." :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...