♥♥mortil4♥♥ Skrevet 23. juni 2008 #1 Skrevet 23. juni 2008 Har jo alltid hørt, at man ikke skal spise noen form for skalldyr når vi ammer, pga barnet kan reagere med allergi mot dette. Samme er det jo med nøtter, og tidligere samme med jordbær. Nå sier man at vi kan spise jordbær, at det ikke lenger kan gi utslag i allergi hos barnet. Har også lest her inne, at det sies det samme om reker, at dersom ingen av foreldrene har matallergi, så kan man spise dem når man ammer, uten fare for at baby skal utvikle allergi.... Er det noen som vet om dette stemmer? Og hvor dere har fått informasjon om det? Reker er bare så godt, og dersom baby ikke vil reagere på det, så er det jo unødvendig å holde seg borte fra det )
line_n & sara Skrevet 23. juni 2008 #2 Skrevet 23. juni 2008 vi anbafale deg å spise litt, og se ann om babyen reagerer eller ikke! min lille snupp reagerer på mye, reker og sjokolade... derfor kommer jeg ikke til å prøve jordbær i år! men hvis babyen din ikke reagerer på andre matvarer, ville jeg prøvd litt reker, og vær obs på mageknip, feks ikke prøv det når dere er ute eller lign! ha litt sukkervann parat!
♥♥mortil4♥♥ Skrevet 23. juni 2008 Forfatter #3 Skrevet 23. juni 2008 Har prøvd jordbær, men det reagerer hun ikke på. Men det er ikke slik, at hun kan bli allergiske dersom jeg spiser skalldyr da?? Er det bare at de får en allergisk reaksjon der, og da?? (har ikke helt peil her altså.. Hører så mye forskjellig..)
Gjest Skrevet 23. juni 2008 #4 Skrevet 23. juni 2008 Snakk evt med helsestasjonen hvis du er usikker. Der fikk jeg høre at de nå har gått bort fra teorien om at barn bør holdes borte fra ting de kan bli allergiske mot, og at det tvert i mot var bra at de ble eksponert for det mens de blir amma, for da kan de bygge opp motstandskraft. Men dersom noen i familien er superallergiske er det kanskje annerledes, det må du evt høre med noen om. Selv har jeg spist reker hele tiden, og det har gått kjempefint. Noen barn kan kanskje reagere med å få vondt i magen, men det er sånt en må prøve seg fram til, hvilke matvarer de reagerer på er så utrolig forskjellig (tidligere mente de at alle barn reagerte og fikk vondt i magen av kål, jordbær og reker, men i dag vet man at det er feil)
Økologisk_knekkebrød Skrevet 23. juni 2008 #5 Skrevet 23. juni 2008 Les her: http://matportalen.no/Emner/ammende
♥♥mortil4♥♥ Skrevet 23. juni 2008 Forfatter #6 Skrevet 23. juni 2008 Tja..... Vet ikke om jeg blir særlig mye klokere etter å ha lest på matportalen :o/ Der står det at bla skalldyr kan være forurenset av miljøgifter, samtidig som de ikke står under mat gravide ikke kan spise... Spurte helsesøster her om vi ammende kan spise reker, og svaret var da nei Og andre helsestasjoner sier ja :/ Hehe... jaja... En ammende kvinne skal ikke ha det enkelt mtp maten, og melka ) Tror jeg drøyer den reka til neste sommer jeg..hehe.. Får ta meg et smørbrød med karbonade i stedenfor (så lenge det er lov da..) Takk for svar jenter.
yasmina Skrevet 23. juni 2008 #7 Skrevet 23. juni 2008 Vi spurte paa sykehuset da mini var mye inn og ut der de foerste mnd han levde pga oppkast ol og fikk beskkjed om aa bare spise reker. Man kan ikke fremkalle allergi sier naa !
♥♥mortil4♥♥ Skrevet 23. juni 2008 Forfatter #8 Skrevet 23. juni 2008 Nei, har og hørt av andre det der med at det ikke er grunn til bekymring ang allergi, dersom ikke det ikke er allergi i familien. Men leste på matportalen om miljøgifter... Jaja, jo mer man leser, jo mere forvirret blir man Men pytt, jeg drøyer reka, så slipper jeg å bekymre meg
sydilla Skrevet 23. juni 2008 #9 Skrevet 23. juni 2008 Jeg har fått beskjed om dette av både jordmor og på allergipoliklinikken på sykehuset. Har abrn med allergi, astma og eksem... Ingen av dem reagerer på skalldyr eller nøtter. Den ene på jordbær. Begge på sitrus. De to sist nevnte allergiene går forrøvrig ikke an å teste...
Gjest Skrevet 23. juni 2008 #10 Skrevet 23. juni 2008 Jeg spiste masse reker og småen reagerte aldri på det. Kreps derimot ble det hyl og skrik av ... så det er vel bare å prøve seg fram, og se. Dessuten er det ingen grunn til å tro at det å spise visse matvarer kan gi allergi, men hvis barn har stor fare for å utvikle allergi bør man unngå visse ting fordi det er kjipt med allergiske sjokkreaksjoner hos veldig små barn. Dette fikk søsteren min beskjed om hos spesialist i allergi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå