LiseLene Skrevet 22. juni 2008 #1 Skrevet 22. juni 2008 Jeg er så drittlei hele NAV og nettsiden deres. Er det bare jeg som ikke skjønner noenting av hva jeg har rett på og krav på og ikke rett på og krav på? De tullingene på NAV kontoret mitt sender meg bare frem og tilbake - har vært der flere ganger nå, og virker ikke som om det er noen som har peiling på hva de driver med! Jeg kan da ikke være i en så unik situasjon at de ikke har kjennskap til lignende? Jeg er vel egentlig ikke i en unik situasjon i det hele tatt. Jeg er bare så oppgitt!
tessa 82 Skrevet 22. juni 2008 #2 Skrevet 22. juni 2008 Vil bare si at jeg føler med deg.. Har hatt problemer med NAV selv. Etter mye om og mener det endelig et menneske der som inrømmer at jeg ble feilinformert om rettighetene mine da jeg var der i november. Har ennå ikke fått pengene jeg har krav på, men nå er det ihvertfall noen der som tar meg på alvor. Hadde også en sak ang. pleiepenger fra NAV, men det var så tungvint at jeg ga opp til slutt. (noe jeg sef. ikke skulle gjort.... grrrrr... ) Det som er skikkelig ille er at det ofte er mennesker som er i en slik situasjon at de ikke orker å kjempe. Det er jo ofte de som trenger det mest. Men,men... Ikke gi deg ihvertfall, krev et svar! Lykke til....
Penger Skrevet 23. juni 2008 #3 Skrevet 23. juni 2008 Før dette barnet har jeg aldri mottat en trygde tjeneste. Mitt møte med nav var en masse rot. Ser at folk sier at man bare skal ta tiden til hjelp, men jeg vet ikke om disse menneskene ville godtatt å mistet 10-15 tusen hver måned på grunn av at regler er forskjellig fra kommune til kommune og at det er hav av behandlingstid noen steder, men ikke andre steder, og at de MISTER papirene mine. Grøss. Jeg syntes det er utrolig.
starfire Skrevet 23. juni 2008 #4 Skrevet 23. juni 2008 Jeg synes egentlig nettsiden til NAV er ganske grei å finne frem på, så kan godt være til hjelp. Men er langt i fra noen ekspert av den grunn. Det som ofte er vanskelig er å tolke lover og regelverk, og det er noe jeg har litt erfaring med. Har kranglet med NAV selv, for selv om de egentlig har opplysningsplikt, må man vite hva man har krav på og egentlig ha tilgang til veileideren for sosialtjenesteloven, slik at man vet hvilke rettningslinjer regjeringen har pålagt dem. Det første jeg vil anbefale deg, er å gå inn på lovdata.no og finne frem den aktuelle loven. Hvis du har noen spørsmål og ikke vil legge dem ut her, kan du godt sende meg en PM, så kan jeg se om jeg finner frem til noe dersom du ikke lykkes selv. Print ut det du finner og ta det med deg ned. Det gjorde jeg. Jeg slo veilederen deres i bordet til de, og da ble det fortgang i ting. Fortalte dem at jeg ikke kom til å gå derfra før de hadde betalt ut det jeg hadde krav på, og innen jeg gikk, hadde de gjort nettopp det. Fikk pengene inn på kontoen dagen etter.
starfire Skrevet 23. juni 2008 #5 Skrevet 23. juni 2008 Penger, Nei, det hadde jeg absolutt ikke godtatt, heller ikke å ta tiden til hjelp. Det er kjent at den som roper høyest og klager mest og best, blir hørt først. Trist, men sant. Jeg ble også fortalt at de hadde "mistet" det ene dokumentet jeg leverte inn. Jeg ble forbannet og fortalte saksbehandler at det fant jeg meg ikke i, og ville ha navn og adresse til fylkesmannen for dette skulle jeg klage på. Dagen etter dukket dokumentet "magisk" opp igjen. Behandlingstiden skal IKKE variere fra kommune til kommune, fordi dette er noe regjeringen bestemmer, ikke kommunen selv. Klag til fylkesmannen. Krev å få snakke med NAV lederen på kontoret du hører til. Offentlige instanser er papirmøller som ikke ligner grisen, men det nytter i hvertfall ikke å gi opp. Klag til du blir blå i ansiktet, men ALDRI gi deg dersom du mener du har krav på mer enn det du får. I hvert fall ikke gi deg før du har fått en skriftlig forklaring på hvorfor og hvilke lover som gjelder for begrunnelsen deres. Deretter klager du til fylkesmannen på saksbehandleren du har hatt med å gjøre, dersom vedkommende snakker over hodet på deg, bruker fagspråk bare fagfolk skjønner eller du blir behandlet dårlig. KLAG!!! Lykke til.
lille spira Skrevet 23. juni 2008 #6 Skrevet 23. juni 2008 Gruer meg til jeg skal til med alt dette.. Når burde man begynne med papirmøllene? Jeg vet i allefall at jeg skal ta kopier av alle dokumenter jeg sender inn + dato på når de er sendt fra meg. Så kan jeg ta de med meg til NAV hver eneste gang jeg trenger å være der og vifte med de i ansiktet deres. Det er ufattelig trist at det skal være så innmari vanskelig å få det en har krav på - uten å måtte kjempe med nebb og klør. Hvis det er til noen "trøst" så er NAV slik uansett hvem som tar kontakt med dem. Har hatt litt å gjøre med dem i offentlig sammenheng - via kommunen jeg jobber for og har enda ikke fått svar på resultater av et møte vi hadde i januar. Virkelig skremmende!
Miss Foster Skrevet 23. juni 2008 #7 Skrevet 23. juni 2008 Jeg har bare positive ting å si om NAV jeg. Gikk inn på nettsiden som er vanskelig - det er jeg enig om. Så jeg gikk på NAV-kontoret og ba om et møte med en som jobber der for å få vite hvilke rettigheter jeg har og hva jeg kan søke på. Fikk møte dagen etter. Hun skrev ut alle søknadsskjema for meg (overgangsstønad, barnetrygd, kontantstøtte, bhgstøtte osv osv). Fortalte litt om det og hvordan det skulle fylles ut. Dro hjem - fylte ut alt sammen, og 1,5 uke etter at jeg hadde levert det inn så fikk jeg positivt svar på alle søknader.
lillefot Skrevet 23. juni 2008 #8 Skrevet 23. juni 2008 Og jeg har bare negativt å si on NAV. Ikke vil de ha møte med folk, for det er så mye lettere å ta ting over telefonen. Svar på søknaden om foreldrepenger har jeg heller ikke sett noe til enda jeg leverte den for over tre mnd siden. Så av NAV er virrete er jeg ikke i tvil om.
Endelig mamma! Skrevet 25. juni 2008 #9 Skrevet 25. juni 2008 Er helt enig i at NAV er surrete og til å irritere seg over. Hver gang jeg er der, får jeg ulik informasjon om hva jeg har rett på. I tillegg er det JEG som må holde samtalene i gang og "minne" dem på hva jeg har rett på. Engangsstønaden har jeg heller ikke sett snurten av... Hvor langt tid kan det ta???
lure Skrevet 27. juni 2008 #10 Skrevet 27. juni 2008 Etter mye frem og mest tilbake måtte jeg dra inn en advokat ! er ennå ikke "ferdig" ,men hverdagen er litt enklere
Astona Skrevet 28. juni 2008 #11 Skrevet 28. juni 2008 For min del kunne de egentlig bare bomba hele dritten. NAV her hvor jeg bor vet du søren meg ikke om du får rette fagperson å snakke med engang! her sitter folk fra aetat, trygdekontoret, kommunen, sosialkontoret og biblioteket under samme tak. Skulle prate med ei dame om sjukmld/sykepenger under svangerskapet og fikk en saksbehandler fra gamle AETAT som ikke sjønnte en skvett av hvordan papirene skulle fylles ut eller behandles videre, så jeg brukte 16 virkedager på noe som skulle ta 2 timer. NAV suger bunnslam. Treige og udugelige til følge opp er de også. Du må liksom vite ALT selv på forhånd før du setter tåa inom døra der. Irriterende tiltak.
Ikkelektuell Skrevet 29. juni 2008 #12 Skrevet 29. juni 2008 Bomb hele dritten, du. Da kommer nok pengene rennende, skal du se.
Dubbe Skrevet 3. juli 2008 #13 Skrevet 3. juli 2008 Vi holder på med å få tilbake penger, i henhold te prøverør. Først, må man sende til regionen, (tønsberg), alt av papirer, kvitteringer osv.. Ringte 19 juni, da kunne de ikke se å ha mottatt noe. Fikk brev fra NAV i kristiansand, hvor de sendte til meg kvitteringer for hotellopphold og slikt, måtte fylle ut skjema, og sende tilbake til de (kjøretillegg og slikt).. Så, ringte jeg igjen til NAV i Tønsberg.. De tok igjen saken, kunne ikke finne noe.. Så, ringte de fra hjembyen min, som jeg ikke har bodd i de siste åtte åra (bor i Kristiansand)... De kunne ikke finne papirene, til tross for de dokumentene jeg fikk fra NAV kristiansand, var dokumentert mottatt, i Tønsberg, 9 juni!! Og hvorfor i all verden, må jeg sende dette til Risør??? FOrferdelig teit system de har.. Ikke så veldig glad i de jeg heller:) Så nå, må jeg stresse med å finne frem alle andre kvitteringer, gå på apotekene og blablabla... Faen..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå