Mamma til nr2<3 Skrevet 22. juni 2008 #1 Skrevet 22. juni 2008 Jeg er 38+4 uker. Begynte med voldsom kløe på strekkmerkene nederst på magen.Å da jeg ikke trodde det kom til å bli verre gjorde det nettopp det! Etter noen dager spredde kløen seg til resten av magen,ben,rumpe,armer og rygg. Fikk rødt utslett med prikker, som var enromt hissige. Vansker med å sove og/eller la være å klø. Etter et besøk på føde avd nå i kveld for å konstatert at det ikke var vanlig svangerskapskløe/leverforhøyninger, ble det klart at diagnosen PUPPP kunne stilles. Har nå fått antihistamin tbl for å stoppe denne galmanns kløen..å det funker. Håper med dette å hjelpe andre kløende gravide..da dette har frustrert meg i over en uke nå. http://www.hudlegekontoret.no/pasientinstruksjoner_a_aa/puppp Noen som har erfaring med dette?
Vertigo Skrevet 22. juni 2008 #2 Skrevet 22. juni 2008 Uff - hørtes plagsomt ut! Men godt at det ikke skyldtes levertrøbbel da, og at det finnes medisiner som hjelper. Og så måtte jeg le litt når de greier å få til forkortingen PUPPP på en slik svangerskapsplage
Mamma til nr2<3 Skrevet 22. juni 2008 Forfatter #4 Skrevet 22. juni 2008 Hehe lo av PUPPP jeg også! Har jo vært ganske så nervøs i det siste..redd for verste konsekvens av svangerskapskløe som er forsterdød.Pustet godt ut da det viste seg å være en "vanlig" svangerskapsplage!Tipper man sover bedre i natt:)
Tamara81 Skrevet 22. juni 2008 #5 Skrevet 22. juni 2008 Er fosterdød konsekvens av svangerskapskløe? Kan du forklare litt mer?
Mamma til nr2<3 Skrevet 22. juni 2008 Forfatter #6 Skrevet 22. juni 2008 Nei i VERSTE tilfelle kan det resultere i fosterdød eller for tidlig fødsel!Da skal levra være påvirket og du har blitt gul i huden.Å det er jo alltid verste tillfelle man tenker mest på..det gjorde iallefall jeg!Men man bør alltid få lege eller jordmor til å kikke på...just in case. Som regel kommer svangerskapskløe av hormonforandringer og er ufarlig,bare enormt plagsomt og ubehagelig.
Ella78 m/ A&M Skrevet 23. juni 2008 #8 Skrevet 23. juni 2008 Jeg klør litt på bena og til tider noe helt vanvittig på pekefingrene! Det er egentlig helt latterlig, men jeg har rett og slett gnagd på fingrene, så de ser ikke ut, med hard hud som nå flasser. Lekkert! Jeg har sjekket at det ikke er noe galt med lever/galle, så alt skal være i orden, men hjelp så irriterende. Vanlig kløsalve hjelper heldigvis litt, og det er jo et veldig begrenset område da. Ser dere det for dere? Meg, som gnager på pekefingrene mine? Nu vel....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå