Gå til innhold

Katt og baby

Skrekkblanda fryd *mamma*

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har katt og vil fortelle hvordan det var å da få en baby i hus? Hender det at katter blir sjalu og blir vonde mot babyen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da vi fikk sønnen vår, hadde vi 2 katter og 2 hunder. For vår del gikk det kjempe fint, og vi var flinke til å gi dyra masse oppmerksomhet. Kattene våre var veldig kosete og greie med guttungen. Ville stadig opp i fanget mitt for å hilse på osv. Men det skal sies at vi hadde rasekatter, orientalere, som er kjent for å være veldig sosiale og kosete. Andre katter kan jo være mer av den sære typen. Men mitt råd er ihvertfall å ta veldig godt vare på katten etter at barnet er født. Da vil katten føle at det er positivt at ungen kom, og sjansen er da mindre for at den vil bli sjalu osv.

Nå måtte vi uheldigvis omplassere kattene våre. Ikke fordi de var farlige for sønnen vår, men fordi den ene katten var ganske så nervøs av seg, så jeg unnet han ikke å bli offer for en liten gutt som skulle ta på alt, dra i alt, krabbe og løpe rundt. Og siden kattene var brødre, ble de omplassert sammen.

Det er i utgangspunktet ikke noe problem å ha katt og barn, men det kommer jo mye an på hva du gjør ut av det selv. :)

Husk at katten var der først, så du må ta litt hensyn til å begynne med.

Skrevet

Hadde 2 katter da min første var baby og ingen problemer med det. Gav kattene den oppmerksomheten de var vant til og extra nøye med gamle vaner. Lot kattene få snuse på den lille og komme opp på fanget å se og bli kjent med den lille, de godtok den lille fint og ikke vært noe problem i det hele tatt. Dette er vanlige katter, de har sine egne personligheter men så lenge de forstår at de er med i "gjengen" så tror jeg det skal litt til før de blir sjalu. Men gå aldri fra babyen og katten alene i samme rom. Lykke til:)

Gjest Bjørnen Collargol
Skrevet

Vi har 2 katter. Var veldig spent på hvordan dette skulle gå siden jeg har hørt en del skrekkhistorier med hensyn til dette.

Når vi kom hjem var hannkatten veldig fornærmet, men min mann tok han med på første bleieskift og lot han snuse på bleia....

Etterpå når jeg satt og ammet kom han bort og snuste på jenta og etter det har det vært greit.

Hunkatten var litt skvetten på lydene som kom fra den lille, men hun har også akseptert jenta.

Begge kattene har prøvd seg på bagen (når den har vært tom) 1 gang hver seg. De fikk kjeft og ble kastet ut og etter det har de ikke prøvd seg på jentas ting i det hele tatt.

De er borte og snuser og ser etter henne av og til, men det har ikke vært antydning til noe sjalusi. MEN vi har også vært flinke til å kose med de når jentungen ligger og sover.

Skrevet

Når min første kom hadde jeg katt (har den forsåvidt enda), og det gikk veldig bra. Hun var veldig nysgjerrig på babyen, og etter litt sniffing gikk det bra. Var veldig nøye med å gi henne oppmerksomhet og å opprettholde gamle rutiner da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...