Gå til innhold

Dere med 6 åringer (trass)


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er trassen til deres barn i den alderen? Først og fremst gutter, men greit og vite hvordan dere med jenter har det å!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har jente da.... Hun hører ikke på meg, jeg må si ting 100 ganger...., Hun prøver på å gjøre ting selv om jeg sier nei... Hun tramper i gulvet, skriker og smeller i dørene.... Kjenner jeg er litt frustrert om dagen....

Skrevet

Det var jo oppmuntrende... jeg har en på 4,5 år, og har sett fram til ca. skolestart, for har innbilt meg at da blir det bedre :-s Han er jo slik nå.

Skrevet

He he, jeg har hørt at alle aldere har sin trass, hun har vært ganske trassig siden ho var 2 år.... En liten rolig periode når hun var rundt 4 år...

Skrevet

Da får vi tro hans rolige periode starter rundt skolestart, og varer, hehe. Han er på sitt verste nå. Puh...

Skrevet

Jeg syns ikke han trasser så mye, men ting tar tid.

Jeg skal bare.... høres mye her i huset!

Skrevet

Vi har en jente som akkurat har fylt seks - og merket tydelig at hun forandret seg for et par måneder siden..jeg søkte da på nettet og fant ut av at det måtte være trass; Hun blir fortere sinna, (var BARE blid før nesten) smeller med døra, og i tllegg til dette har hun fått en slags separasjonsangst.. plutselig vil hun ikke overnatte borte, og noen dager vil hun ikke en gang leke med barna i gata.. Det skal jo nevnes at hun fikk en lillesøster for noen uker siden - men dette startet jo som sagt lenge før fødselen.

 

 

 

Skrevet

6 åringen her er veldig vrang. Tar ikke et nei for et nei. Maser og maser og spør opp igjen for å få et annet svar til slutt virker det som. Hvis han spør om å gå en plass og jeg sier nei svarer han som regel. "Jo jeg skal det, mamma. jeg går dit likevell!

Det ender som regel med roping og kasting av leker i soveromsdøra, når han forstår at jeg ikke gir meg.

Eller så nekter han på noe annet da for å straffe meg. "vil ikke det i det hele tatt jeg mamma. Mamma du er dum/slem?

Skrevet

sånn er det her også... med separasjonsangst... utrolig slitsomt... Må vite hvor jeg er til en hver tid... Hun er litt redd for at vi skal gå oss vill, selv om vi bare skal til lekeplassen. Vil ikke sove så mye borte lengere. Virker som ho er litt redd for at vi skal gå i fra ho... godt å høre at også andre har litt å stri med....

Skrevet

Hei!

 

Det å ha en 6 åring i hus er ikke bare,bare til tider...

Har desverre ingen fasit til deg,da hadde det vært enkelt...hi-hi

Tror det er mye hormoner og kanskje litt kaos i hodet på disse små.

 

Gutten vår er 6 år,og skal begynne på skolen etter ferien.

Han sier han gleder seg masse den ene dagen,

og gruer seg den andre dagen,ikke så rart..-for han vet jo ikke helt

hva han går til!!!Selv om vi prøver å forberede han så godt som mulig :o)

 

I denne alderen vil de veldig gjerne være store,noe de også er ifht

at de er førskolebarn og kanskje har småsøsken hjemme.

Men blir fokuset på det å være stor for høyt for de,er det veldig

viktig at de får lov å være små og. (6 år er jo ikke mye...)

 

Det jeg ser på vår 6 åring er at i det ene øyeblikket er det greit å være stor,få litt ansvar,og vokse på det,og da er han VERDENS herligste gutt.Tar imot beskjeder,er veldig sammarbeidsvillig,snill og god mot lillesøster,osv

...mens i det andre øyeblikket er det ikke greit!!!

- da er han gjerne sur,tverr,beskjeder går ikke inn,

vi er de teiteste foreldrene i hele verden,og alt er URETTFERDIG!!!!

 

Ikke lett og være noen av oss tror jeg...-må jo le litt av de og,

disse "mini voksne"

 

Har hørt at 7-8 års alderen er en rolig alder....

-så jeg smører meg gjerne med tollmodighet,så får vi se.... ;o)

 

Jeg prøver å tenke på trassen som noe POSITIVT,det er i denne

perioden de lærer seg å bli selvstendige voksne individer

med egne meninger :o)

 

Lykke til!!!!!

Skrevet

Min eldste blir 7 i august, nå begynner det å bli bedre, men i høst var han helt grusom til tider. Vi sto bare å rista på hodet å kalte det før pubertet!! Himmel alt han kunne lage styr av, hylte å skreik når jeg ba han om å gå på do etter vi hadde pussa tennene om kvelden, "alltid er det meg, meg, meg, meg hele tia". Det var svaret jeg fikk når jeg bad han om å tisse før han la seg!!

 

Nei, ingen lett alder det der!!

 

Lykke til;-)

Skrevet

*dytter denne i dag også jeg*

Skrevet

Jeg har jobbet en del med barn og har alltid opplevd 6-åringene som ganske så harmoniske. Fysisk er de ofte urolige, sliter med å sitte stille osv, men det er helt naturlig i en alder der de vokser mye og det skjer mye med kroppen.

 

Sånn er vår 6-årige gutt også. En ganske så harmonisk og rolig kar, med masse fysisk energi. Han har selvfølgelig sine bestemte meninger, men ikke noe spesielt mye krangling osv. Han leker gjerne lange perioder for seg selv sært så konsentrert (feks med lego), funderer mye på alt som skjer, har mye fantasi, snakker og forteller mye osv.

 

Jeg nyter denne perioden hans der vi kan ha lange samtaler, fundere sammen og samtidig er han en liten gutt som fortsatt vil kose :)

 

Men så er vel jeg ikke helt tilhenger av å kalle ulike aldere for trassaldere osv. Da går man nesten å venter på noe negativt som slett ikke trenger å komme :)

Skrevet

Har ei jente som blir 6 år i aug..Og hun er PYTON for tiden!!!! Begynte rundt påsketider og verre blir det for hver uke synes jeg...

Hun har alltid vært så snill og god,og nå hører hun ikke,skal ALLTID ha viljen sin og sutrer og roper hele dagen!!!!

 

Håper dette går over like fort som det kom=)

Skrevet

Min seksårige gutt er en rolig, harmonisk og tenkende person med mye på hjertet. Han gjør som regel som han får beskjed om, selv om det av og til kan ta "litt" tid.

 

Min treårige jente derimot. Må puste med magen bare jeg tenker på det.

Skrevet

min gutt er 5,5 år og en prøvelse enkelte dager. det er spesielt meg han stritter i mot og "krangler" med, og jeg må innrømme at jeg blir terga, så her er det morsomt noen ganger. trodde aldri jeg ville ha kranglet med et barn, men vi gjør det, og sånn har det hvert en gooood stund nå, han er meget sta. Og hvis det er noe han ikke får lov til hjemme så får han ihvertfall lov av mimmi (ifølge han). Nei det er ikke lett med stae og egne barn:) Men han er snill og da.

Skrevet

jeg har jente jeg da på 6 år.

Begynner å gi seg litt nå, hun trasset værre fra hun var 3 år frem til nå.

 

Men når hun først får seg et føre, så er hun spydig mot meg, skriker og er helt umulig. Men når hun roer seg ned igjenn så hun kjempesnill og god og sier unnskyld til meg :)

Men det er travelt når det står på, men det blir heldigvis mindre og mindre av det nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...