Angie1979 Skrevet 22. juni 2008 #1 Skrevet 22. juni 2008 Jeg har en liten jente på snart 6 mnd, som helt siden hun ble født har hatt store problemer med søvn på dagtid. Hun nekter rett å slett å sove, selv om hun er stup trøtt. Hun kjemper i mot alt hun kan, og ender opp med å bli et overtrøtt og utslitt barn som bare sutrer og er utilpass. Eneste stedet jeg får henne til å sovne er på tur i vogna, men da etter masse hyl og gråt. Føler meg helt forferdelig der jeg går - med en baby i vogna som skriker så hun brekker seg. Og hun er jo SÅ trøtt, gnir seg i øynene og gjesper. Jeg får så utrolig vondt av henne.... Hun har slitt med KISS, og jeg har tenkt at søvnproblemene har vært linket til dette. Men nå er hun friskmeldt, og jeg hadde håpet at dette søvnproblemet skulle løse seg. I stedet er det blitt verre. Hun sover nemlig kun dupper på en halvtime av gangen, noe som betyr at jeg må ut og gå 4-5 turer hver dag for at hun skal få den søvnen hun er avhengig av. Dette begynner å slite meg ut! I utgangspunktet er jeg ute og går en lang tur hver dag, men dette begynner å bli litt mye. Dessuten tar disse skrikeøktene snart knekken på meg. Jeg føler at problemet er tredelt: * Hvordan få henne til å sovne på dagtid uten å gråte seg i søvn? Altså finne søvnen uten å kjempe mot med alt hun har? * Hvordan få henne til å sovne i sengen sin (eller annet egnet sted) på dagtid? * Hvordan få henne til å sove lenger, slik at hun ikke trenger så mange soverunder per dag? Nattesøvnen er ikke noe problem (heldigvis...). Hun legger seg uten problemer i 19-19.30 tiden og sover til 7 morgenen etter (med ett måltid i mellom). Noen som har tips eller erfaringer?
Lillesøster/bror til tulla? Skrevet 23. juni 2008 #2 Skrevet 23. juni 2008 Jeg sliter litt med samme problemet (men hun har ikke hatt KISS da). Tulla vår er 4.5 mndr, og skriker og skriker når hun skal legges, men hun var ikke sånn før. Det begynte for noen uker siden. Siden da har jeg også alltid måtte gå turer. Jeg har dessverre ikke noen løsning (enda) jeg heller, men kanskje andre??? Hva gjør dere som ikke har dette problemet? Det jeg holder på med å prøve er dette som jeg fant på nettet: http://www.sovlillebaby.com/tinden.htm Vi prøver å la henne sove i vogna for det er enklest, da er det lettere om vi er et annet sted, eller om jeg vil ut å trille. Vi begynte så vidt på lørdag, men det er fortsatt mye skrik, og jeg vet enda ikke om det fungerer. Det har noen ganger tatt 3 kvarter før hun endelig sovner, og når det har gått over en time har jeg rett og slett gitt opp. Muligens la vi henne "for tidlig". Det står jo at barnet skal legges før det er overtrøtt, og at det er det ved første sutring. I motsetning til før gråter hun da ikke med én gang jeg legger henne i vogna, noe som er positivt, men det kommer etterhvert, så da er jeg egentlig like langt, spesielt fordi det ikke gir seg. Idag kommer jeg til å vente litt lengre (ikke allerede ved første gjesp), for å se om det fungerer bedre. Kanskje det vil hjelpe for deg, og hører gjerne dine erfaringer etterhvert om du begynner å prøve... :-)
Lillesøster/bror til tulla? Skrevet 23. juni 2008 #3 Skrevet 23. juni 2008 PS: Om du får det til at han ikke gråter seg i søvn tror jeg også at han kommer til å sove lengre. Jeg klarte det idag morges (riktignok etter en prosess på nesten tre kvarter). Da sov hun i nesten to timer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå