Gå til innhold

celleforandringer....?

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen som harhatt det? og kan fortelle meg om det...?

har celleforandringer,og er litt bekymret her:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde det og fikk foretatt en konisering og det gikk helt fint. Selve koniseringen (bedøvelsen) var litt ubehagelig, men helt ukomplisert. Ikke hatt forandringer igjen (dette er nå 6-7 år siden) og jeg har hatt ukomplisert svangerskap og fødsel etterpå.

Skrevet

ok..

jeg blør av og til ved samleie,og har støt-vondt... kommer det av celleforandringen?

er så redd for kreft-faren...:(

Skrevet

Ikke noe å bekymre deg for. Jeg jobber med dette og viruset som fårsaker celleforandringer. Har du blitt påvist HPV? Du er godt beskyttet med de kontrollene som er i dag. Når man er påvist celleforandringer så kommer du inn på kontroll hver 6 mnd for å se hvilken vei det utvikler seg. Det kan fint gå tilbake av seg selv, og viruset kan forsvinne fra kroppen. Hvis celleforandringene blir groe så går man inn og fjerner det aktuelle området enten kirurgisk eller ved laser. Det tar 10-15 år for kreft å utvikle seg fra tidlige celleforandringer! Så slapp av. VELDIG mange kvinner opplever dette en eller annen gang i livet..

Skrevet

Det tør jeg ikke helt si. Legen min sa at det var "lette forandringer" og jeg merket ingenting til det selv, verken ved samleie eller ellers. Hadde heller aldri trøblete menstruasjoner (ifht verken smerte eller blødningsmengde, hvis det har noe å si ift forandringer, da :o)

Men sånn som jeg har skjønt det så er den typen kreft veldig "saktevoksende" så om man har jevnlige kontroller så er man forholdsvis trygg (finnes selvsagt også unntak, men jeg hadde forhørt meg litt mer med legen her. Har du fått henvisning videre til konsiering eller videre utredning?). Jeg som har hatt forandringer tidligere trodde jeg måtte sjekke hvert år, og har gjort det likevel ifbm andre ting, men legen min sa etter sist svangerskap at jeg kun trengte å sjekke hvert 5. år likevel (som normalt).

Skrevet

tusen takk for svar:) har tenkt på dette i mange dager,bekymret meg en del ja:/

har hatt forandringer for noen år siden,nå er det kommet tiblbake. har fått påvist hpv for ca 5 år siden.

tok sist prøve for ca9-10 mnd siden,da var det negativ. nå er det tilbake. skal ringe legen i morgen,å få henvisning til gynekolog ang smerter/blødning v/samleie.. disse støt-smertene v/samleie kom forresten etter fødsel...?

Skrevet

Beklager å kuppe tråden, men eg lurer på eit par ting ang HPV, og det er så dårlig litteratur om det. Kan eg sende deg ein PM Germini?

Skrevet

dytter;)

Skrevet

Jeg har ikke profil så jeg får ikke mottatt noen PM. Du ønsker ikke å legge spørsmålet ditt ut her??

Skrevet

Hvis du har hatt en negativ HPV test i mellomtiden så kan det virke som du har blitt smittet på nytt. Vet du hvilken HPV type du har? Det er et nummer bak som sier hvilken type... ? Blødninger ved samleie kan være pga celleforandringene. Støtsmertene kan være at du enten har fått lavere livmorhals etter fødsel, eller at livmorhalsen din er mer sensitiv for smerte nå..

Skrevet

hvis du går til gynekolog en gang i året og tar sjekk,sjekker di deg for det viruset da?? du er sikkret og terenger ikke be ekstra omd et??

Skrevet

Joda, kjører på eg.

Eg leser til eksamen ser du. Ang HPV så er jo den vanligste vegen å få det via seksuell kontakt. Men det er jo også mulig å få dette på andre måter. Så da har eg prøvd å leite etter kva for nokon.

Eg har lest at HPV er involvert i squamous cell cancer of oral cavity. Samme undergruppa som dei som forårsaker Cervical carcinoma, altså HPV 16 og 18 (og mindre risiko HPV 11 og 6). Dei har og blitt påvist i augenbryn til folk.

Så da lurer eg på: kan dette smitte ved kyssing, oral sex også. Evt kva andre måter kan det smitte på.....

Dårlig informasjon om dette, alt eg finner på internett er relatert til seksuell smitte.

Skrevet

Ja, det er som du sier kreft i svelg og luftveien som er forårsaket av samme HPV typer som i underlivet. Epithelet i munn/svelg er veldig likt det vi har i underlivet og derfor vil denne type virus lett infiltrere cellene her. Det menes nå at det er så vanlig med oralsex at denne underlivs typen har nå kommet til svelget. Så man gir vel oralsex skylden der. Vil tro at kyssing med en som alerede har det i svelget kan foråsake smitte, men vet ikke helt om dette viruset vil ligge i spyttet.

i tilegg kan intim kontakt uten samleie også gi smitte. Iallefall de "ytre" typene - bl.a. HPV 6 og 11 (42,43,44) som går mer på huden og gir kondylomer/kjønnsvorter. Dette kan smittes ved at man kun har hudkontakt. Derfor vil jo heller ikke komdom være en god beskyttelses metode, da denne dekker kun selve penisen.

Smitteveier, bortsett fra den seksuelle, har ikke blitt sett mye på. Tidligere har noen blitt dømt for incest da barn har blitt påvist kjønnsvorter. Jeg har blitt kontaktet av politiet ved flere tilfeller av incest hvor de ønsker å teste et barn for HPV. Men dette kan ikke brukes som bevis mot seksuell utnyttelse av barn, da det nå viser seg at man kan bli smittet av å sitte i samme badevann (badekar). Selv om dette er veldig sjeldent har det blitt påvist, og det kan ikke utelukkes at et barn da har fått denne smitten andre veier enn ved seksuell kontakt.

Håper det var til noe hjelp.. Bare å spørre hvis jeg kan hjelpe! :-)

Skrevet

Jeg har nylig vært til konisering etter å ha blitt påvist celleforandringer grad 1 og 2. Jeg fikk narkose, og kjente ABSOLUTT ingenting hverken før eller etter inngrepet! Undersøkelsen der jeg fikk påvist forandringene var mye verre. Jeg har også fått påvist HPV viruset. Jeg var kjempebekymret i begynnelsen og synes det var utrivelig å tenke på...men nå er det greit. Jeg har ikke væt til etterkontroll enda, så vet ikke hvordan det er nå! Etter at jeg fikk påvist forandringer, og har fortalt det til folk, er det jo plutselig mange som har vært igjennom det samme!! Tror det er så ukjent og skummelt fordi vi ikke snakker om det..

Masse lykke til, du har ingenting å bekymre deg for, og ingenting å grue deg til;)

Skrevet

august gull:)

Nei, HPV blir det kun testet for når det allerede er påvist celleforandringer. Man kan ikke spørre etter å bli testet for det, da det er cytologen (de som ser på celleprøven) som kun er autorisert til å bestemme om en HPV er nødvendig eller ei.

Skrevet

Ja da er det slik som eg har tenkt da ser det ut til. Har du nokre sider du kan anbefale meg å lese? Forskning eller tidsskrifter?

Har tidligere sagt at eg ikkje vil bli gynekolog for alt i verden, men begynner å snu litt på flisa no =)

Jobber du som gynekolog forresten?

Skrevet

takk for alle svar her;)

bekymrer meg mindre nå ja:D

men skal bestille time til lege/gyn..

Skrevet

hmm... jeg har veldig mye litteratur på kontoret som er veldig bra, men jeg er hjemme i permisjon nå så jeg har ikke helt oversikten nå dessverre.

Nei, jeg er genetiker, og jobber kun med HPV og problemstillinger rundt dette viruset. Integrering i cellene, celleforandringer i livmorhalsen og ellers i kroppen. Vi greide å påvise en metastase fra en dame som hadde hatt livmorhalskreft og noen år senere fikk lungekreft. Legene fant ikke ut om lungekreften var nok en primærtumor eller om det var en spredning fra livmorhalsen. Da hun hadde HPV 45 i livmorhalsen og ikke HPV i noe normalvev fra lunge, men eksakt samme HPV 45 i tumorvevet i lungene, ble det påvist spredning. Mange interessante kasus, og HPV har nok større rolle i mange fler tumorer enn vi nå vet om. Holder på med et prosjekt om HPV og spiserørskreft nå.

Gynekologer har dessverre ikke noe de skulle ha sagt når det gjelder HPV testing og behovet av disse. Kompetansen blant leger er for liten, så det må strenge regler for testing til og må vurderes av kompetente personer på området.

Men gynekologi er absolutt spennende. Er nok borti veldig mange problemstillinger og kan også gjøre små kirurgiske inngrep innenfor spesialiseringen sin.

Du studerer til lege?

Skrevet

Ja eg er med på at gynekologer ikkje jobber direkte med HPV. Eg liker den kliniske delen rundt det, så eg passer nok betre som den legestudenten eg er. Kutte bort styggedommen og sende den til deg ;-) Men teorien er veldig fengende, og eg har lyst å lese litt meir. Sitter å leser til basic pathology eksamen no, og har hengt meg litt opp i dette viruset da. Spennende virus, men lite teori å finne på nettet. (utenom i forhold til kjønnssykdom). Kanskje det er eg som ikkje kan leite godt nok? Kjenner du til andre universiteter som forsker på dette? For som student så kan eg delta i forskningsgruppe om eg vil, og får eg gitt ut artikkel sammen med gruppa så slipper eg hovedoppgave. Kunne vert aktuelt for meg til hausten eller våren.

Skrevet

Eg bør kanskje presisere: eg studerer i utlandet så eg lurte på om dere samarbeida med unversitet i for eksempel Ungarn.

Skrevet

Jeg jobber på Rikshospitalet, og vi driver både forskning og diagnostikk. Jeg er i sluttfasen med min første artikkel på temaet. :-) Men den er mer teknisk enn faglig. Har laget enn (bere) metode for diagnostikk på dette viruset.

Vet egentlig ikke så mye om samarbeid med universiteter. Vi går stadig inn i samarbeid med forskjellige sykehus. Du kan jo kontakte Rikshospitalet eller Ahus. Ahus driver med et ganske stort HPV prosjekt.

Er du medlem av Medscape? Der kommer det noen interessante artikler i ny og ne.. Og bruker du Pubmed aktivt? Der du finner det meste..

Nå er det senga for meg.. Bare å "rope" på meg hvis det er noe jeg kan hjelpe deg med. Lykke til med eksamen!! :-)

Skrevet

Eg skal ikkje holde deg oppe med alle spørsmåla mine =)

Skal sjekke ut dei to sidene.

Takk =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...