Gå til innhold

Siklerotte!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du skulle faen meg hatt juling. Den styggeste dialekta i Norge finner du definitivt langt SØR for polarsirkelen. Uvitende tenåringsrotte! Skal vedde på at du er en av dem som tror at isbjørnen vandrer gatelangs nordpå, at Nord-Norge består av tundra og at vi ikke har strøm eller innlagt vann.

Vess du nånsinne tør å vend næsn nordover, ska du få en iskald, nordnorsk vælkomst som du seint vil gløm.

Mohahahahahaaaa... ;-D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så du er en nordlending som faket bergenser en stund? Hmm.. Da scoret du dobbelt på rottas misliker-liste.

Jeg er fremdeles dypt fornærmet over at bergensk var nr. 2 over mislikte dialekter.

Skrevet

jasså.. så den obsternasige sørfetta har yppet med oss som bor litt lengre nord her?? faen.. bare vent til jeg får tak i det sikletrynet så skal æ personlig formater den oppblåste juggelklysa fra Klysestaden:-)

Skrevet

Nei, har igrunn ikke noe særlig imot trønder...

Har dessverre noen traumatiske opplevelser fra nord og fra folk som kommer nordpå, du skal få en liten smakebit av disse opplevelsene;

- Jeg var på besøk hos noen bekjente i Bodø (hvem skulle vel trodd at jeg skulle bevege meg i nærheten av et slikt sted?) Det var veldig lite å gjøre der, helt forferdelig trist vær, og ja - Saltstraumen. Overalt hvor jeg gikk var jeg omringet av forferdelige Bodøværinger som skrålte og skrek på nordlendingsdialekten (deriblant min kusine som bor dere oppe - litt strandet, hun er selvfølgelig ikke en likeverdig del av familien...) Helt syke mennesker.

- Mosjøen, vakkert sted på jord, forferdelig trist. Snøstorm var det også samt noen forferdelig slitsomme Mosjøenmennesker. Lang historie - men ble litt for mye nordlendinger på ett og samme sted.

- PÅ TOGET. Kan du se for deg noe mer irriterende enn å ende opp med to skrålende nordlendinger samt to barnebarn av noe slag BAK deg på en sekstimers togtur? Det var den ene gangen jeg tenkte jeg skulle forsøke å gjøre noe annet å fly, for flyskrekken og min egen skyld... Det ble med den ene gangen. De skrålte og skrek og de ga seg virkelig ALDRI. Det var like før jeg snudde meg og skrek til dem... "Åh se dææær, det ligne på Lofoten, se ut av væææænauge" - "Åååh, dette minne mæ om Loooofooooten" eller hvordan i helvete dere prater. Fikk nesten migreneanfall! Ikke kjente de hverandre heller, neida, de ble venner på toget slik at jeg skulle måtte høre den LITE sjarmerende dialekten non-stop i over fem timer. Det var D Ø D E N.

Og litt andre episoder... Men disse tre har irritert meg mest og ført til hatet. Samtidig som det har gitt meg en god grunn til å aldri vende nordover noensinne igjen.

Forresten må jo Nord-Norge være et forferdelig trist sted å bo;D Det mener jeg!

Bergensk hater jeg ikke like mye da, KaMa. Bare nesten. Det handler om mine opplevelser med bergensere generelt, og hvordan de skriker og skråler. Samtidig synes jeg dialekten er vanvittig slitsom - det er som om noen gnager men aldri stopper. Møtte forresten en hyggelig bergenser her om dagen, så da fikk dialekten et lite pluss i boken, noe nordlending aldri får...

Forskjellen being; jeg kunne muligens giftet meg med en bergenser hvis jeg hadde falt for en, nordlending - ALDRI!

Skrevet

phuuuu.. da kan jeg puste ut litt da:-)

Skrevet

Vi har i grunnen vært gjennom dette før. Dine bergenske bekjentskaper ville nok jeg også synes var slitsomme. Du må bare begynne å omgås en annen type mennesker. :-)

Ang nordlendinger.. Den mest tålmodige, roligste og søteste arbeidskollegaen jeg noensinne har hatt var nordfra.

Alt handler om assosiasjoner.

Heldigvis har jeg en samboer som slo over fra østlandsk (er det noen dialekt??) til bergensk. Phu! Men hadde han ikke gjort det, så er det vel mulig at jeg til slutt hadde likt dialekten (eller ikke, alt ettersom) siden jeg ville forbundet den med han.

Skrevet

Hehe, ja - jeg er glad du kan vedkjenne at du hadde funnet den type bergensere noe slistomme. Jeg må jo innrømme at jeg ike kan slutte å omgås den type mennesker ettersom jeg er deres versjon fra østlandet... Vi finner som regel hverandre;-D

Selvfølgelig går det på assosiasjoner. Jeg kan ikke lyge - jeg har jo møtt trivelige nordlendinger også, men det negative drar det bare ned i grusen. Jeg takler ikke dialekten overhodet - og de gangene jeg møter en nordlending som irriterer meg har jeg et sterkt behov for å gjøre narr av vedkommende. Det gjorde jeg forresten nå nylig, når jeg tenker over det. ;D

Tja, det er vel kanskje noe drøyt å kalle det østlandsk, hehe. Jeg ville aldri sagt at jeg snakker i nærheten av noe likt som de gjør i f.eks Fredrikstad (greit, noe likt, men jeg vil ikke identifisere meg med den forferdelige dialekten der...) Og jeg kan ikke skjønne hva du har imot den vakre dialekten vi har her på Østlandet! Eller, spørs hvor samboeren din kommer fra.... Skjønner at han ble noe lurt av deg i hvert fall... BYTTE TIL BERGENSK? Øh..,

Skrevet

Men hva kaller man Oslomålet da? Dere har jo ingen dialekt, dere som snakker bokmål..

Samboeren min kom vel fra b.la Drammen/Lier (er det sånn omtrent samme sted?) tror jeg. Det er litt komplisert, men jeg syns han høres helt rar ut når han snakker "østlandsk".

Det var et frivillig skifte da. Og han har bodd i Bergen siden 16 årsalderen, foruten et opphold på noen år i utlandet.

Skrålete mennesker er egentlig slitsomme uansett dialekt..

Skrevet

Oslosk

Foretsen rotta, føler du deg hengt ut?

Skrevet

Øhm.. Vet ikke riktig jeg;) Sier egentlig at jeg snakker bokmål=D For jeg skriver akkurat slik som jeg snakker! Men hvis jeg skulle kalt det noe, så hadde jeg gått for Småsporvinjs lille alternativ om Oslosk, hehe!

Jaja, men jeg snakker jo ikke likt som de fra Drammen/Lier da... Har snakket med dem før;D Jeg er ikke så kjent uti der, du får spørre en av disse Buskerud Babesa;D Men jeg vet de to stedene ligger veldig nærme i hvert fall. Men hvis han har bodd i Bergen siden han var 16, så er det noe annet... Jeg synes det er litt tregt å bytte dialekt når man flyter til f.eks Bergen i en alder av 24... Ta vare på røttene sier nå jeg!

Føler meg sjeldent hengt ut, om det så skulle være spørsmål om jeg er psykisk utstabil eller at jeg er sååååå tragisk;D Sårer inte mitt hjerte.

Skrevet

Nordlending faker bergenser, hehe.. That's me. :-)

Siklerotte. Er du klar over hvor mange flotte mennesker du har gått glipp av å møtt bare fordi den forbanna umodne tarmen din vrenges når du hører noe annet enn syngende østlandsk (som forøvrig regnes som den styggeste norske dialekta av mange utenlandske mennesker. Beklager, alle mine kjære østlandske venner)? *BLÆ* Din grønne lille rips, du kjenner mennesker kun på lyden av stemmebånd som strammes og slakkes. Ring meg når du er moden, så skal jeg sukre, sylte deg og ete deg til frokost. Det som ikke blir oppspist skal jeg gi så inn i helsike juling på blanke messingen. JUUULING, hører du. Mohahahahahaaaa..... :-)

P.S. Det regner nordpå idag og jeg er i dårlig humør.

Skrevet

synes som regel de aller fleste nordlændinger er i dårlig humør...regn eller ikke:-) Men så er det jo godt å vite at 80% av trygdebudsjettet bor nord for Grong i Nord-Trøndelag:-) Skal du bli blid igjen surpompen så bør du flytte nedover igjen:-) Jeg har feks ALDRI sett en same le eller trekke på smilebåndet:-)

Skrevet

Siklerotte må jo være retardert;)

Rett å slætt helt helt helt skada i hode...

E eni med bestefarn min som synes at søringan e slitsom..å all den jævla synginga når dæm prate! Helt jææævli i lengden! Har pappa å 2 småsøsken i oslo, e alltid sjæææle gla når æ kommer tebake te nord norge..

Åsså blir man jo faen ikje kvitt dem heller, dem syng jo både på tv og på radio... huff huff huff...

La dem ha den dialekten å la dæm disse oss her nord!

Dem kan aldri få den vakre naturn,den reine friske lufta og de åpne hyggelige nord lenningan vi har hær oppe, også humorn! Vi har den beste humorn!!

De fleste folk sørpå e snerpat, høy på pæra, soss, prippen og overhode ikje interesert i å bli kjennt med folk! Det ska sies at det finnes unntak, snille goe søringa, men da har dem som regel vært her nord eller kjenne nån her nord:)

Siklerotte: stikk hodet opp av jorda,trur du har vært før lenge der nede.

Skrevet

Forresten siklerotte, har du barn?

Håpe før guds skyld ikje at ongen/ongan dine sku forelske sæ i en nordlenning med tia, evt ta ongen sin med å flytte te nord norge....

Da ville du vell bedd ditt eget barn om å ryke og reise så snerpat som du e!

Stakkars onge/onga..hvis du har nån da!!

Skrevet

Om du tror du slo et slag for nordlendingene nå så tar du skammelig feil.

De ferreste ville hatt noe til overs for nordlendinger om de var slik som deg. Du er enda mer fordomsfull enn hun du anklager for fordommer, du er blottet for humor, du uttrykker utelukkende usikkerhet og bitterhet.

Du er så fjernt fra mitt møte med nordlendinger, men så nærmt forvokste drittunger som ikke er i stand til å tenke en halv tanke. Sånne folk som man definitivt kan synes synd på ungene til. Siden du dro inn foreldrekompetanse her.

Skrevet

Det fins umodne mennesker i alle landsdeler, og jeg ser pinadø på meg selv som mer representativ for landsdelen min enn enkelte andre nordlendinger på DIB. Men det er nå mitt syn. Jeg er iallfall definitivt greiere i virkeligheten enn jeg er her inne. Grenser til dørmatte, faktisk, hvis det er noen som i det hele tatt tror på det. :-)

Skrevet

Haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!! DU SOM DØRMATTE!!!!! TROR JEG DAUER HER:-)

Det er du som er dørmatta som trer dritten ned over ørene våre vennen:-) Man må ha empati for å være slik du drømmer om vennen:-) Dette har du så klart bevist gang på gang at du er blottet for. Faktisk ingen nordlændinga som eier empati når jeg tenker meg om:-)

Skrevet

Om jeg er klar over hvor mange nordlendinger jeg har gått glipp av å møte....? Neh, igrunn ikke, og det er heeelt greit. Jeg har ikke noe behov for å utvide nettverket mitt med nordlendinger. Hvis de skulle komme og av den grunn bli en naturlig del av mitt nettverk, skal jeg nok åpne armene, men jeg er ikke på let. I utlandet snakker jeg heller ikke norsk, så det er helt greit at dialekten min blir regnet som stygg. Dessuten er det jo jeg som får turistene, ikke de i nord (med unntak av Hurtigruten som kommer nå og da - selvfølgelig.... Der jobber det jo også en god del bergensere....)

Minner meg på at jeg ikke skal reise med hurtigruten med det første!

Skrevet

Enten så spøker du, Carro87 (og har en dårlig humor...) ellers er du faktisk så merkelig i virkeligheten. Jeg er verken tilbakestående eller skadet i hodet. Fint for deg at du og bestefar er enig om noe, da har dere jo litt å snakke om, da!

Da får du unngå å se på TV eller høre på radio, det gjør aldri jeg, så jeg slipper de få nordlendingene det er å oppdrive:)

Humoren deres er ikke mye til humor igrunn, men dere er jo noe for dere selv, da. Naturen er nok vakker den, ja, det kan jeg gjerne innrømme... Frisk luft også, men den manglende solen, kalde vintre, gudsforlatteområder osv. er ikke det ideelle for meg.

Kjenner ikke så mange snerpete folk, noen som er høy på pæra - men det fins det av nordlendinger uansett, soss er jo en forkortelse av sosietet, og selvfølgelig finner du overklasser her òg.. Er ikke rart at du opplever folk som prippne om du går rundt å skriker om at folk er skadet i hodet eller banner til dem når du forsøker å få frem et enkelt poeng i en ellers enkel samtale.

Og sist men ikke minst - det er ikke så uvanlig å ikke ville bli kjent med folk som man opplever som frastøtende. Det er trist at det er dine erfaringer;D

Skrevet

Jeg er da vel ikke på leiting jeg heller, gudene skal vite at jeg har nok av både venner, dvergeslaver og tilbedere som det er (inkludert Yppert). Det var bare måte på hvor sneversynt du var da, lissom! Men jeg var litt trang i nøtta da jeg var tenåring jeg også, så - no hard feelings, baby. Det kommer seg når fontanellene lukkes. Hoho! ;-) Nei, ikke reis med hurtigruten, blæh, vil ikke ha deg her. :-)

Skrevet

Deilig å se at dokker lætt lar dokker provosere!

Syns fra egne erfaringe at det e vanskelig å bli kjent med østlandsfolk. Pappa flytta til Oslo da æ va 7, så æ har vært MYE i Oslo. Det e mye hyggelige folk også,har mange positive opplevelsa med østlandsfolk også. Med dem e en egen sort dem som snakke drit om nord norge...

Æ å bestefar har mye å snakke om, jævlig klok mann.

I nord norge e bannskap en del av dialekten enkelt å greit, vi bruke det ikje før uttrykke oss ekstra. Det e like vanlig som fillern e før dokker.

Va seinest på fest på sankthans med masse trivelige oslo folk, men dem snakka ikje drit om nord norge eller oss her oppe! btw , æ jer mæ en go faen i ka dokker syns om mæ. Æ har også nok vænna, å blir kjent med dæ æ vil så ka dokker mene om mæ å min væremåte det e likegyldig! vældi likegyldi!:):):):)

Skrevet

Det er fryktelig slitsomt at du skriver dialekt. Alt jeg får ut av dialekt-innlegg er blæblæblæ.

Og sånn i forholdt til nordlendinger. Jeg har lagt merke til at blandt de som skriver dialket her inne er der en stor overvekt av nordlendinger. Hvorfor det?

Skrevet

Lett jeg lar meg provosere? Det skal som regel litt mer til før jeg blir riktig så provosert. Det eneste som plager meg er at du ikke klarer å forholde deg til ett av skriftspråkene, men det får så være... Vitner bare til nivået sånn uansett.

Det er synd at du har opplevd det slik da. Just don't blame folkene som bor i Oslo for at du har (litt) problemer med å knytte bekjentskaper;)

For så vidt snakker jeg ikke dritt om alle nordlendinger. Jeg takler ikke dialekten av diverse grunner, ofte finner jeg dem slitsomme fordi jeg misliker dialekten samt all den unødvendige banningen. Ser ikke hvor du har fått for deg at jeg ville vært på en fest og snakket dritt om Nord-Norge og folkene der oppe. Må du ikke trekke for raske beslutninger, nordboer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...