TinaP Skrevet 22. juni 2008 #1 Skrevet 22. juni 2008 Hvor tett fikk du barna? Har det gått bra? Skulle du ønske det var litt større mellomrom eller mindre? Har en gutt på 6 mndr og vi snakker om når vi skal ha neste. Føler det er litt for tidlig å prøve nå, men så er det jo greit å ha de tett også. Bedre med to tette først enn senere!?! Er et vanskelig valg...
Gjest 2 nydeIige små Skrevet 22. juni 2008 #2 Skrevet 22. juni 2008 22 mnd og ikke planlagt å være så tett tror det er fordeler og bakdeler med de fleste aldersforskjeller, er dette hva dere ønsker så sett i gang :-)
fox`y Skrevet 22. juni 2008 #3 Skrevet 22. juni 2008 akkurat 2 år mellom mine. fin aldersforsjell syns jeg. en del sjalusi,men de har oxo veldig mye glede av hverandre. slitsomt oxo til tider,men d tror jeg d har vert vist d har vært større aldersforsjell oxo mellom de. storebror har vært sammen me oss hele tiden da, så nokk å henge fingra i. men vist dere ønsker 2 tette å ønsker d så er d bare å sette igang:)
Gjest Skrevet 22. juni 2008 #4 Skrevet 22. juni 2008 Vi får 17 mnd imellom våre, og selv om jeg bare er 14+5 i svangerskap nr. 2 så kan jeg fortelle deg at det er TØFT! Svangerskapsplager og aktiv liten krabat som krever oppmerksomhet, deltakelse og hjelp til absolutt alt er ikke den enkleste kombinasjonen. Gruer meg litt til fortsettelsen for å være helt ærlig, for det blir vel ikke lettere med en diger mage "i vegen". Men det har sikkert litt med hvilken innstilling du har i utgangspunktet. Min plan var å ha 3-4 år imellom, det skar seg og jeg ville helst hatt det på min måte ... selv om lille i magen er hjertelig velkommen når den først er på veg. Jeg hadde valgt mer tid imellom, men så har jeg aldri sett fordelen med to tette heller ;-) Lykke til med valget!
OsloMor Skrevet 22. juni 2008 #5 Skrevet 22. juni 2008 1.5 år mellom mine, klart det er tøft og det kreves at man samarbeider bra, menetter det første året er det bare fordeler ved å ha to tette, det er iallefall min mening da:-)
Joikaboll@ Skrevet 22. juni 2008 #6 Skrevet 22. juni 2008 Jeg har 11 mnd mellom nr 3 og 4 som nå er blitt 3,5 og 4,5 år (og storebrødre) Det er en super aldersforskjell syntes jeg. Mellom de to eldste er det 3,5 år (dem er 14 og 11 år nå) det var mye mer slitsom aldersforskjell syntes jeg. Har forresten 3,5 år mellom nr 4 og 5 nå, men det blir litt annerledes enn med de to eldste da nr 4 som er 3,5 år ligger på 1 år i utvikling. Huff, dette blei innviklet..... Ville ikke valgt annerledes nei, la det stå til ;-)
mizz25 Skrevet 23. juni 2008 #7 Skrevet 23. juni 2008 16 mnd mellom vårres,råda dokker te å vent litt te... Vi angra ikke,men vi anbefal ingen det ;-)
Caramell, 3-barns mamma! Skrevet 23. juni 2008 #8 Skrevet 23. juni 2008 Vi har 13 mnd mellom våre to første, og kan VARMT anbefale det! Nå er de snart 2 og 3, og har lenge hatt utrolig stor glede av hverandre. Klart det er litt ekstra jobb en liten periode, men min erfaring er at man får mangedoblet igjen for innsatsen! Vi ville hvertfall ikke gjort det anneledes.. Selv om vi overhodet ikke planla dette. Vi fikk oss litt av en overraskelse da jeg plutselig var gravid med nr.3.. Har altså 3 stk under 3 år! Synes kanskje det har vært litt travelt nå første måneden, siden jeg har alle 3 hjemme. Ved nærmere ettertanke vil jeg si at det mest hektiske er å få nr.1! For da er alt så nytt, og man er usikker og alt der der... Jeg ville ikke stussa! Hopp i det, men det kreves selvsagt at dere er to om det. Mannen min er ganske flink å hjelpe til, det har selvsagt veldig mye å si.. Nå som jeg har 3, tenker jeg at å ha 2 tette er ingenting.. Men egentlig går det fint med 3 tette også.. Supert å bare bli ferdig med det, samtidig som barna får kjempe mye glede av hverandre!
Puddingmama Skrevet 23. juni 2008 #9 Skrevet 23. juni 2008 Vi har bare et barn foreløpig så jeg har ikke noe erfaring, men jeg har en liten teori om at det er bedre å ha nr 1og 2 tett enn nr 2 og 3. Jeg tenker at den første får mye ekstra oppmerksomhet aleine i starten og er bedre rusta til å få småsøsken tidlig, mens nummer to aldri er aleine og kanskje behøver å få være minst lenger. Veit ikke om det stemmer, men...
TinaP Skrevet 23. juni 2008 Forfatter #10 Skrevet 23. juni 2008 Tusen takk for alle svar. Godt å få høre hvordan det er å ha to tette, men ble likevel ikke klokere. Vi får sette oss ned å diskutere litt. Takk igjen for hjelpen.
badass_suburban-mom Skrevet 23. juni 2008 #11 Skrevet 23. juni 2008 Har også bare èn nå,men vil gjerne ha en til NÅ! Jenta er strax 7 mnd,men har desverre ikke fått mensen tilbake etter fødsel,så kan vel drøye før det blir noen ny graviditet:-( Ser på det slik,at det er like greit å få unna søvnløshet,amming,bleier o.l jo før jo heller,så kan vi finne på litt mer spennende saker når de blir et par-tre år. Ikke like kult å måtte dele opp aktivitetene på ferie o.l fordi det er stor aldersforskjell på barna. ror de har stor glede av søsken nært i alder. Jeg har en 9 år yngre søster,og vi har ikke att særlig mye til venneforhold før hun ble 18-20 år. Veldig kjedelig. Ble nesten som to enebarn...
Mooncake Skrevet 24. juni 2008 #12 Skrevet 24. juni 2008 16mnd mellom mine. Og jeg synes ikke det burde vært tettere. Vet heller ikke om jeg syens det burde være lenger mellom. Det er travelt. Fordi det er to barn som ikke vet å vente, vi kan ikke akkurat fortelle dem at nå må du vente litt fordi den andre trenger ny bleie osv...Dermed er man nesten avhengig av å være 2 hele tiden (synes vi). Men, jeg ser allerede hvordan de begge tyr til hverandre.Den minste følger med på storesøster med stort glis. SToresøster skal ha med babyen hvoren hun ferdes, og babyen får maaaasse kos. Storesøster husker ikke at babyen ikke altid har vært der, så sjalusi er ikke-tema. Når jobben med to tette er gjort så tror jeg det blir kjempestas. Tiden fram til neste vår, da minsten er 1 år. er min store milepæl. Fram til da er det en stor jobb som skal gjøres.... må legge til at det blir lettere og lettere desto eldre knerten blir.
Lofotjenta og gull nr.5 på tur Skrevet 24. juni 2008 #13 Skrevet 24. juni 2008 Hei. Vi har 17 mnd mellom nr.1 og 2, og 20 mnd mellom nr.2 og 3. Det har vært helt supert. De har hverandre og leker kjempegodt sammen. Ble 6 år mellom nr.3 og 4 (fikk en gutt i fjor sommer), og nå kommer skatt nr. 5 i september (blir ca 14 mnd mellom dem).. ) Gleder oss kjempemasse! Vet hvordan det er å ha tette barn, så dette kommer til å gå så fint atte. Mye arbeid, men tilsvarende mye glede etterhvert. Lykke til uansett hva dere velger.
Flættfrid har to prinsesser Skrevet 24. juni 2008 #14 Skrevet 24. juni 2008 er 24 mnd mellom mine. det er tungt, men absolutt verdt det=)))) Nå er hun yngste 8 mnd og hun kan sitte på gulvet med storesøster på 2 år og 8 mnd og ha te selskap. vakkert syn=)
Smånetta 14.mai Skrevet 24. juni 2008 #15 Skrevet 24. juni 2008 22 mnd, og ikke helt planlagt at de skulle være fullt så tette. Har jo ikke prøvd noe annet, da. Sæskensjalusien gir seg litt merkelige utsalg for tiden. MEn søskenkjærligheten, gir desto større. Storebror skjønner ikke rikgtig hvorfor han på seks uker ikke kan snakke litt mer med ham, og leke litt bedre i babygymen. Han er veldig fascinert av at lillebror også har tiss og at de kan dele vogn synes han er skikkelig stas. Utstyrsmessig er det superavslappet. Har anskaffet en søskenvogn og stor-guttseng med sengetøy til storebror, liksom. To i bleie er lettere enn jeg hadde trodd. Jeg er glad jeg fikk nesten et år i jobb før nestemann kom,da. HAdde blitt litt kvelende ellers, tror jeg.
Topp 10. Skrevet 24. juni 2008 #16 Skrevet 24. juni 2008 Jeg har det slik som deg badass. Har en lillesøster som er 11 år yngre og vi har ikke noe venneforhold, rett og slett 2 enebarn. Og det vil jeg unngå med mine, pluss at vi vil bli ferdig med våkennetter, bleieperiode, småbarnsperioden i samme omgang!! Så her har prøvinga blitt satt i gang!! Jenta er 4,5 mnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå