wow-to-tette-gitt:) Skrevet 22. juni 2008 #1 Skrevet 22. juni 2008 Vet det er tidlig å tenke på det men jeg gjør det alikevel=) Har gjort meg noen tanker om dette. Gikk på p-piller i årevis før jeg sluttet for å bli gravid. Funket bra det, nøstet satt etter 3 mnd så vi var heldige. Jeg vil jo gjerne ha et aktivt sexliv etter fødselen, men ikke bekymre meg for om jeg blir gravid med en gang etterpå. Har hørt at så lenge man ammer får man ikke eggløsning, men det er jo ingen selvfølge at man får til å amme så lenge som man ønsker. P-piller ønsker jeg ikke, tror kroppen har godt av å få stabilisert seg uten ekstra hormoner og spiral kan jeg ingenting om.... Noen der ute som har erfaringer eller tanker om hva som kan være gode alternativ?
Meg&gutta~prøverpånr3 Skrevet 22. juni 2008 #2 Skrevet 22. juni 2008 For min del blir det kobberspiral, den er ideel siden det blir en stund til tredjemann kommer. Pluss at jeg ikke takler hormonene i p-piller,jeg blir rett og slett ikke til å leve med... =/ Aldri mer p-piller, for å si det slik.
aug-mamma ble novembermamma! Skrevet 22. juni 2008 #3 Skrevet 22. juni 2008 Jeg brukte kobberspiralen mellom nr 1 og nr 2 og var svært fornøyd med denne. Den er ikke så sikker som hormonspiralen, men jeg ønsket også å ta litt fri fra hormonene:-) Husker ikke når jeg fikk satt den inn, men tror det var 3 mnd etter fødsel. Jeg ble gravid på første eggløsning etter den var fjernet.Nå etter jeg har fått nr 2 er jeg litt mer usikker på hva jeg skal gjøre..jeg ønsker bare to barn men synes det er litt tidlig å sterilisere seg sånn i tilfelle..Hmmm
zara79 Skrevet 22. juni 2008 #4 Skrevet 22. juni 2008 hehe du er ikke den eneste som tenker på det.. er "bare" i uke 22, men tenker også på prevansjon etter fødsel.. tror jeg skal sette inn spiral. synes det er så mye pes med p piller. glemmer å ta de osv. skal snakke med legen min om spiral neste gang jeg er der, vil sette den inn så snart etter fødsel som mulig. er vårt 1. barn, og vil ikke ha 2 tette...
wow-to-tette-gitt:) Skrevet 22. juni 2008 Forfatter #5 Skrevet 22. juni 2008 Er det slik at kobberspiral er helt uten hormoner? Hvordan er det den fungerer? Får man menstrasjon som vanlig bare ikke eggløsning? Vi vil gjerne har flere barn men ikke så voldsomt tett. Kanskje et par år mellom dem. Det er det ideelle vi ser for oss, hvordan det faktisk blir er jo selvfølgelig noen helt annet=) Kroppen og skjebnen(om det er rom for å være litt filosofisk) henger vel ikke alltid med på det en selv ser for seg som det rette=)
wow-to-tette-gitt:) Skrevet 22. juni 2008 Forfatter #6 Skrevet 22. juni 2008 Vi skrev samtidig så å si det samme=) Morsomt=)
trollmor & trollungene Skrevet 22. juni 2008 #7 Skrevet 22. juni 2008 Vil ikke anbefale deg amming som prevensjon. Jeg fullammet og ble gravid da lillegutt var 9 mnd. Måtte slutte på cerazette pga bivirkninger og da var det gjort
Gjest Skrevet 22. juni 2008 #8 Skrevet 22. juni 2008 Ikke velg kobberspiral i hvertfall. Den fungerte utrolig dårlig her i huset, og jeg har i ettertid hørt om overraskende mange "svikt". Den fungerte fint i 6 mnd, så satt spiren, CB'en viste + og spiralen måtte hentes ut igjen. Finn deg heller noe annet ;-)
Kathy+Oktoberjente Skrevet 23. juni 2008 #9 Skrevet 23. juni 2008 Her blir det kondom hvertfall den første tida.. til samboers store fortvilelse
Bifrost 2 barn<3 Skrevet 23. juni 2008 #10 Skrevet 23. juni 2008 Lykkejenta; kobberspiral virker slik at den hindrer egget i å feste seg. Altså har man fortsatt eggløsning, og egget kan bli befruktet, men spiralen skal hindre egget i å "slå seg ned" i livmoren. Det er også vanlig å oppleve litt kraftigere og lengre menstruasjonsblødninger enn før spiralen. http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=322050 Jeg har også tenkt endel på prevensjon etter fødsel, og tror det blir Cerazette minipiller. P-piller skal man ikke bruke når man ammer.
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 23. juni 2008 #11 Skrevet 23. juni 2008 Jeg prøvde cerazette (piller du kan ta mens du ammer), som jeg mistet sexlysten av og fikk småblødninger. Satte inn hormonspiral, og sexlysten forble borte. Så vi tenke å kjøre "sikre perioder" frem til vi skulle ha nr. 2, men vi kom oss ikke gjennom en EL en gang før spira satt... Litt tettere enn planlagt! Neste gang hadde jeg tenkt kobberspiral, inntil jeg leste det Bifrost skrev om at egget blir befruktet men ikke fester seg. Synes ikke noe særlig om den tanken, egentlig...
Happiness fødte 16.9 :) Skrevet 23. juni 2008 #12 Skrevet 23. juni 2008 P-piller får man ikke så lenge man ammer. Jeg har tenkt på hormonspiral om jeg ikke kan få p-stav/implantat. Det er fordeler og ulemper ved begge to for min del. Hormonspiralen gir ut hormoner lokalt i livmoren som er bra, men her kan egg bli befrukta og støtes ut av kroppen, noe jeg ikke vil. Men p-implantat så vil ejg få hormoner i blodbanen, men den hemmer el, så ikke noe egg blir befrukta. Me dhormonspiralen kan man miste mensen helt, noe som er ok å slippe mens, men er det helt bra for kroppen? Begge tingene koster omtrent det samme, 12ookr ca, og varer i 3-5år.
Gjest Skrevet 23. juni 2008 #13 Skrevet 23. juni 2008 Her blir det kondom, forresten skal det ammes så lenge som mulig (ikke som prevensjonsmiddel, men for barnets beste) - jeg er ikke interessert i å dytte noe i kroppen, men la det få være mest mulig naturlig iallefall det første året. Så p-piller, spiral e.l utgår. Hormoner er ikke interessant, har fått nok av de - som IVF pasient.
Happiness fødte 16.9 :) Skrevet 23. juni 2008 #14 Skrevet 23. juni 2008 Jeg håper også på å få amme så lenge som mulig, helst 2år som med de toandre, men har ikke fått råmelk engang! Fikk minipiller nå mens jeg amma sistemann, men jeg fikk uansett ikke mensen tilbake før han var 15-16mnd, så hadde jo ikke trengt de. Kondom er jo greit for de som tåler det. Kobberspiral har jeg ingen god erfaring med.
gullunge+1imagen Skrevet 23. juni 2008 #15 Skrevet 23. juni 2008 spiral, hormonspiral tror jeg. skulle det vise seg at kroppen ikke tåler hormonene tar jeg den ut. også mulig det blir kobberspiral, ettersom søstern min brukte hormonspiral og fikk cyste på ene eggstokken.. virker litt skremmende, men deffentli spiral her i gården! har hørt mye mer positivt om det enn negativt:)
Happiness fødte 16.9 :) Skrevet 23. juni 2008 #16 Skrevet 23. juni 2008 Er det påvist at det er hormonspiralen sin skyld det da? Spør siden jeg vurderer denne selv Den gir ut lite hormoner og lokalt i livmoren.
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 23. juni 2008 #17 Skrevet 23. juni 2008 Har tenkt litt på minipiller, det er vel det som anbefales i stedenfor p-piller. Men aner ikke hva jeg skal fornoe.. Men prevansjon må jeg ha;) Stoler ikke bare på amminga.
wow-to-tette-gitt:) Skrevet 23. juni 2008 Forfatter #18 Skrevet 23. juni 2008 Er usikker på hva jeg tenker om spiral... LIker ikke tanken på at et befruktet egg ikke skal få muligheten til å feste seg... Piller vil jeg egentlig ikke ha, vil ikke tilføre kroppen mer hormoner når det endelig gir seg etter både årevis med piller og så et svangerskap. Kanskje er kondom eneste alternativ, iallefall i starten. Hvorfor finnes det ikke noe annet enn kondomer så menn kan bruke? Her burde forskerne virkelig sette inn høygiret! Er dere ikke enige?=)
Happiness fødte 16.9 :) Skrevet 23. juni 2008 #19 Skrevet 23. juni 2008 Det var jo snakk om p-pille til menn, men tror ikke de har kommet noe lengre på det området. Vi må liksom ta ansvar for alt. Hvis det skulle bli KS for meg denne gangen så er det fristende å sterilisere seg, men det blir ikke til det da det ikke er lov i min religion. Kan jo hende man angrer seinere også.
lille spira Skrevet 24. juni 2008 #20 Skrevet 24. juni 2008 Hehe.. Nå er jeg passe trøtt. Leste "Permisjon etter fødselen, noen tanker om hva?" og tenke med meg selv - er det veldig mange alternativer til permisjon!? Haha.. Men prevensjon er jo noe helt annet ;P Jeg ønsker meg at p-pillen for menn har kommet så langt at mannfolka kan begynne å bruke den. Men det ender vel at jeg må til pers igjen og bruke p-pillene tipper jeg!
Trollkatt Skrevet 24. juni 2008 #21 Skrevet 24. juni 2008 Etter mitt første barn brukte jeg hormonspiral, som jeg var kjempefornøyd med! Hadde ingen bivirkninger annet enn at jeg ikke fikk mensen, og det syntes jeg i grunn var helt greit Eneste dumme med den er at den er så dyr, og jeg skulle bare ha den en liten stund, siden vi ikke ville vente så lenge før vi fikk nr to. Da jeg fjernet spiralen, fikk jeg mensen etter to dager, og ble gravid med en gang. Legen ble skikkelig imponert da jeg kom tilbake etter noen uker og var gravid Ettersom vi visste at vi ville ha tre barn, gadd vi ikke å kjøpe hormonspiral etter nr to, så da brukte jeg Cerazette. Hadde ingen bivirkninger da heller, og fikk heller ikke mensen. Fikk eggløsning med en gang jeg sluttet med dem, for jeg ble gravid umiddelbart, uten å få tilbake mensen først. Etter at tredjemann er kommet til verden, blir det nok hormonspiral igjen. Da slipper jeg å huske på å ta pillen og få ny resept osv. Jo mindre jeg slipper å tenke på det, jo bedre er det. Uansett var jeg kjempefornøyd med begge deler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå