Heid Skrevet 22. juni 2008 #1 Skrevet 22. juni 2008 Jeg må bare slutte på piller for å se om det hjelper. Jeg er så sur og sint og håper at det er pillene sin skyld. Har tenkt på begynne med spiral, men er helt grønn når det gjelder dette. Hva anbefaler dere som har det? Bakdeler og fordeler?
meeee Skrevet 22. juni 2008 #2 Skrevet 22. juni 2008 de fleste velger kobberspiral fordi det er mye billigere..jeg for min del valgte hormonspiral,for det er mindre bivirkning i forhold til blødning..kobberspiral kan gi mye og oftere blødninger,mens med hormonspiral kan gi mindre eller ingen ting...eller vanlig..jeg syns det var verdt pengene, istedet for å blø i hytt og pine..:-)
Mamman til kasper og Elise Skrevet 22. juni 2008 #3 Skrevet 22. juni 2008 Jeg hadde kobberspiral og var fornøyd med det:) Første dagen i mens blødde jeg litt mer enn jeg gjorde før, men det var bare den ene dagen og ikke at det flossa blod...og det var gu som anbefalte meg det...så tror ikke det er noe værre med kobber enn hormon men det er sikkert forskjell på det fra person til person som alt annet:)
Gjest Skrevet 22. juni 2008 #4 Skrevet 22. juni 2008 Ikke velg kobberspiral i hvertfal. Det er en grunn til at jeg vanker her inne igjen ;-) Den virket i knappe 6 mnd, også var spiren på plass. Akkurat samme med mamma, men hennes satt vel litt lenger først ;-) Så kobberspiraler har vi "dårlige" erfaringer med i familien vår.
JordbærMamma Skrevet 22. juni 2008 #5 Skrevet 22. juni 2008 Jeg reagerte veldig likt på hormonspiral som på p-piller da jeg gikk på det. Rart siden det sies at hormonene kun skal virke lokalt... Hormonspiralen gjorde antagelig også at melkemengden min ble redusert da jeg ammet. Skjedde i alle fall helt samtidig med at den ble satt inn. Er større sjanse for å bli gravid med kobberspiral da denne kun gjør at egget ikke fester seg, men det kan likevel bli befrukta. Også er det dette med at en blør mindre med hormonspiral. Liker best effekten av hormonspiral, men jeg kommer ikke til å bruke det igjen, rett og slett pga hormonene den utskiller. Har ikke lyst på kobberspiral heller, kommer til å tenke på befrukta egg hver måned Veeeldig usikker på prevensjon etter denne fødselen ja!
Mummimamma;-) Skrevet 22. juni 2008 #6 Skrevet 22. juni 2008 Jeg har prøvd begge deler. Med kobberspiral fikk jeg ganske kraftige mensblødninger, men regelmessig (som uten). Etter å ha satt inn hormonspiralen blødde jeg nesten kontinuerlig i et halvt år, deretter i hytt og pine. Vil definitivt velge kobberspiral denne gangen.
Heid Skrevet 23. juni 2008 Forfatter #7 Skrevet 23. juni 2008 Takk for svar folkens. Var hos legen, ikke fastlegen min, i dag pga av allergi, men spurte da samtidig om råd ang spiral. Må si jeg var like usikker når jeg gikk ut derifra. Men det er nok som dere sier, at erfaringene er forskjellig fra person til person. Tror kanskje at jeg prøver kobber i første omgang. Slipper i alle fall at kroppen blir tilført noe ekstra hormoner, dem er det nok av uansett.
Yada Skrevet 23. juni 2008 #8 Skrevet 23. juni 2008 Jeghadde kobberspiral i et halvt år. Da var det like før jeg trakk den ut selv! Blødde så innmari mye!!! Kan ikke anbefale den. Jeg kommer til å bruke hormonspiral etter fødselen tror jeg.
casandra1980 Skrevet 23. juni 2008 #9 Skrevet 23. juni 2008 La på meg utrolig mye da jeg fikk kobberspiralen...13 kg på 3 mnd...Å blødde lenge av gangen.skal aldri aldri noensinne ha spiral igjen..
Resilience Skrevet 23. juni 2008 #10 Skrevet 23. juni 2008 Hei HI Ja det nok helt sikkert individuelt. Min erfaring var at kobberspiral fungerte fabelaktig. Humøret mitt ble et helt annet, jeg ble glad og stabil og skal ALDRI tilbake på noe hormonbasert. Det finnes ingen lokalt virkende hormoner. Hormoner må til hjernen for å virke. Jeg blødde ikke mer og hadde fem problemfrie år med spiralen og skal definitivt ha det igjen etter fødsel.
Gulp Skrevet 23. juni 2008 #11 Skrevet 23. juni 2008 Har prøvd kobberspiral, og den skal ikke inn igjen... Fikk kjempevondt under mensen, holdt på å bli sprø, har aldri hatt menssmerter før. AUU...ble nærmest sengeliggende. Men tror ikke jeg blødde mer enn ellers.
Trollkatt Skrevet 24. juni 2008 #12 Skrevet 24. juni 2008 Jeg har hatt hormonspiral pga bivirkningene ved kobberspiral. Kjenner flere som har brukt kobber, som har hatt voldsomme menssmerter og store blødninger. Hormonspiralen er dyr, men jeg hadde ikke mensen i det hele tatt, og heller ingen andre bivirkninger. Skal garantert ha hormonspiral etter dette svangerskapet.
Asobi Skrevet 24. juni 2008 #13 Skrevet 24. juni 2008 Jeg har bare forsøkt kobberspiral og var etterhvert veldig fornøyd med det. Det første året var det mer kraftigere blødninger enn normalt, men dett stabiliserte seg. Fikk helt vanlig mens som før jeg begynte på noe som helst. Vet ikke helt hva jeg velger etter fødsel denne gangen. Blir helt kokko i hodet av hormoner, så derfor litt skeptisk til horminspiral for min egen del. For de som ikke reagerer på hormoner er sikkert en hormonspiral det mest behagelige valget....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå